حلقه نظارت کرونایی در گلستان تنگ تر شود/ مسئولان با جان مردم بازی نکنند

با وجود اینکه وضعیت استان گلستان از نظر شیوع کرونا وخیم تر شده اما مسئولان ستاد کرونا برای کاهش مخاطرات اقتصادی مصلحت اندیشی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، با وجود اینکه در حال حاضر دو هزار بیمار کرونایی در استان گلستان به صورت سرپایی و بستری خدمات دارویی دریافت می کنند، اما کماکان خیابان ها مملو از جمعیت است و در بسیاری از فروشگاه های سطح شهر پروتکل های بهداشتی نادیده گرفته می شود.

 

براساس اعتراض های مکرر در خصوص عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در ستاد پیشگیری از کرونای استان گلستان تصمیم گرفته شد که برخورد جدی تری با متخلفان صنفی انجام شود.

 

این در حالی بود که به دلیل عادی انگاری و نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی در بسیاری از فروشگاه ها  استاندار گلستان به تعطیلی اصناف تا روز سه شنبه( 5 مرداد) تاکید داشت که این مسئله مورد مخالفت نماینده اصناف و سازمان صمت گلستان قرار گرفت.

 

«هادی حق شناس»، استاندار گلستان از هفته گذشته در خصوص عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در فروشگاه ها تذکر داد ولی بنا به گفته «عبدالرضا فاضل»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان آب از آب تکان نخورده و  این تذکرات در میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف تاثیرگذار نبوده است.

 

اما بازاریان نیز معتقد هستند که نباید محدودیت های کرونایی  را تنها به اصناف گره بزنیم، «فرزاد طهماسبی»، عضو هیئت مدیره اتحادیه اصناف گرگان از یکجانبه نگری ستاد پیشگیری از کرونا در خصوص تعطیلی اصناف گلایه کرد و گفت: اصناف مالیات و قبض عوارض خود را پرداخت می کنند و چرا باید تنها بازار تعطیل باشد.

 

این مقام مسئول بیان کرد: 52 درصد از واحدهای صنفی ما مستاجر هستند و محدودیت های ستاد کرونا به شرایط اقتصادی آنها لطمه می زند.

 

برخی از مردم نیز عنوان می کنند این شلوغی ها در سطح شهر و تفرجگاه ها دلایل دیگری مثل قطع آب و برق نیز دارد و مردم که از این وضعیت کلافه شدند به ناچار به بیرون از آپارتمان ها و منازل می آیند.

 

*شلوغی میادین شهر و بازار  در پی قطعی برق

گرچه شاید این مسئله به یک بهانه شبیه باشد ولی بیراه هم نیست، در عصر روز گذشته که در منطقه خیابان امام خمینی (رحمه الله علیه) گرگان قطعی برق اتفاق افتاد به یکباره میزان بار جمعیت در سطح خیابان ها به مراتب افزایش یافت و از سویی دیگر به دلیل تعطیلی نانوایی ها به دلیل قطعی برق صف های زیادی که گاهی همراه با نادیده انگاری پروتکل های بهداشتی بود در مقابل نانوایی ها تشکیل شد.

 

همچنین در این روزهای کرونایی که به شستشوی مکرر دست تاکید می شود بسیاری از مردم گرگان 9 الی 11 ساعت در طول شب آب ندارند و این مسئله شاید مزید برعلت شده باشد که بار بیماران کرونایی افزایش پیدا کند.

 

اما «عبدالرضا فاضل»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان معتقد است که نباید شیوع کرونا را به قطعی آب و برق گره بزنیم.

 

وی می گوید: سویه دلتا نسبت به انواع دیگر قدر سرایت بیشتر دارد و حتی عنوان می شود که 140 برابر این سویه نسبت به سویه ووهان قدرت انتقال از فردی به فرد دیگر دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ابراز داشت: شیوع کرونا را نمی توانیم به قطعی آب و برق ارتباط داد ولی باید این مسئله را بپذیریم که هر چه میزان ازدحام جمعیت بیشتر باشد شانس انتقال ویروس کرونا نیز بیشتر می شود.

 

فاضل بیان کرد: از نظر علمی ثابت شده است که 90 درصد ویروس کرونا از طریق راه تنفسی منتقل می شود گرچه این ویروس از طریق سطوح نیز قابل انتقال است ولی قدر انتقال این ویروس از سطوح به میزان انتقال از طریق تنفسی نیست.

 

همچنین در جلسه ستاد کرونای استان گلستان به عملکرد نیروی انتظامی انتقاد شد و از حضور مسافران و خودروهای غیربومی در تفرجگاه های استان گلایه شد.

 

 این مسئله از سوی  نماینده نیروی انتظامی استان گلستان بی پاسخ نماند  و در این جلسه تاکید شد که نباید  سهل انگاری های سایر بخش ها به گردن نیروی انتظامی انداخته شود و نیروی انتظامی به وظایف خود براساس قوانین عمل می کند.

 

*ضرورت تقویت بنیان های فرهنگ برای مقابله با کرونا 

به نظر می رسد که با وجود گذشت 18 ماه از شیوع ویروس کرونا ستاد کرونا جز تعطیلی اصناف و نظارت سفت و سخت با آن برنامه دیگری ندارد و گرچه رعایت پروتکل ها و محدودیت ها بسیار حائز اهمیت است ولی نیاز است که در حوزه فرهنگ سازی بیش از گذشته اقدام شود تا در زمان های بحرانی استان به سمت تعطیلی بازار پیش نرود.

 

«حسین طلوعیان»، رئیس صمت گلستان نیز معتقد است که ستاد استانی کرونا به جای تعطیلی اصناف باید تمرکز خود را به واحدهای مجاز که در این ایام فعالیت می کنند بیشتر کند.

 

این مقام مسئول می گوید حتی در داروخانه ها پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و باید نظارت بیشتری کارشناسان بهداشتی داشته باشند.

 

بنا شده تیمی در سطح استان متشکل از شبکه بهداشت، نیروی انتظامی، نماینده فرمانداری، تعزیرات و غیره تشکیل شود تا حلقه نظارتی کرونا را در استان گلستان تنگ تر کنند و مسئولان امیدوارند به این اقدام گلستان از بحران موج پنجم کرونا خارج شود.

کد خبر 1078584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha