محور غدیر امامت و ولایت است/اختلافات همیشه از توهمات ناصواب ایجاد می شود

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه استدلال و منطق اختلافات را از میان می بردگفت: اختلافات همیشه از توهمات ناصواب ایجاد می شود. گاهی اهل سنت توهمات ناصوابی در مورد شیعه دارند و گاهی شیعیان توهمات ناصوابی در مورد اهل سنت دارند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: واقعه غدیر  یکی از مباحث بسیار مهم و تاریخی در میان اهل سنت و شیعه است که در بسیاری از استاد تاریخی نیز مطرح شده و از سندیت معتبری برخوردار است تا جایی که برخی ادیان غیر اسلامی نیز در تاریخ به آن اشاره کردند. واقعه غدیر می تواند یکی از محورهای اصلی وحدت میان شیعه و سنی قرار بگیرد اما در مواردی که از روی تعصب و یا بدون استناد به منابع تاریخی مطرح می شود ممکن است محور مناقشه در میان مسلمانان باشد در همین رابطه گفتگویی با  حجت الاسلام  رضا نوری  نماینده ولی فقیه  در استان خراسان شمالی در مورد واقعه غدیر و حل اختلافات میان ادیان الهی در اسلام به شرح زیر ارایه می شود.


مهمترین محور غدیر چیست؟


یکی از نکاتی که به عنوان محور غدیر در تمام مباحث مطرح است، بحث امامت و ولایت بعد از پیامبر گرامی اسلام است و آن را به گونه ای می توان مطرح کرد که محور وحدت باشد.


  اهل سنت و شیعه چگونه می توانند موضع خود را در غدیر بیان کنند تا موجب اختلاف نشود؟

اختلافات همیشه از توهمات ناصواب ایجاد می شود. گاهی اهل سنت توهمات ناصوابی در مورد شیعه دارند و گاهی شیعیان توهمات ناصوابی در مورد اهل سنت دارند. تفسیرهای غلطی که هر مجموعه ای نسبت به دیگری دارد، باعث اختلاف می شود و موجب تفرقه در جامعه اسلامی است اما منطق و استدلال تفرقه را از بین می برد.


اگر همه ما دنبال حقیقت و واقعیت استدلال و منطق باشیم و استدلال و منطق را معیار کار خود قرار دهیم، قطعا تفرقه از بین می رود و اختلاف نمی ماند. گرچه به نقطه مشترکی نرسیم اما وقتی معیار و هدف ما هویدا شدن واقعیت باشد و استدلال و منطق را بپذیریم در آن صورت اختلافات از میان می رود.

ما می توانیم حول محور غدیر حرف مان را شفاف سازی کنیم و موضع خود را نشان دهیم همان گونه که اهل سنت هم می توانند شفاف سازی کنند و موضع خود را تبیین کنند.


غدیر چه روزی است و آن را چگونه تعریف کنیم؟

روز غدیر بحث دشمنی با اهل سنت، مذاهب دیگر و فرق دیگر نیست بلکه بیان معتقدات شیعه و حقایق و واقعیت ها است که آن نیز نه بر اساس تعصب و یا توهین و تحقیر دیگران بلکه بر اساس مسلمات تاریخی است.



شیعه نگاه خود نسبت به امام علی (ع) را چگونه بیان کند تا موجب اختلاف نباشد؟

وقتی من نگاه خود را نسبت به امامت علی (ع) مطرح کنم و استدلال خود را بیان کنم، حقیقت را بدون تعصب بیان کنم، قطعا اختلاف ایجاد نمی شود.



در چه زمانی اختلاف اختلاف میان ادیان به خصوص ادیانی اسلامی ایجاد می شود؟

 اختلاف زمانی است که تعصب، ناسزا، توهین و لعن و نفرین است و اگر اینها نباشد، مانند زمانی که صاحب الغدیر، علامه امینی از مولا علی (ع) و ولایت علی (ع) دفاع می کند، متعصبانه دفاع نمی کند بلکه با استناد به اسناد تاریخی اهل سنت غدیر را توضیح و تبیین می کند و این یعنی وحدت و تقویت آن در جامعه اسلامی که می خواهد در جامعه اسلامی به همه اعلام کند که تمام برادران اهل سنت و نشان دهد که ما به دنبال حقیقت و واقعیت هستیم و به دنبال مبانی استدلالی و حقیقتی خود هستیم و این گونه نیست که تعصب داشته باشیم و منابع شما را کلا کنار بگذاریم بلکه از منابع و سخنان شعرا و ادبای اهل سنت و مباحث آنها احادیثی که راویان اهل سنت نقل کرده اند، غدیر را تبیین و توضیح می دهیم. در این صورت اگر انسانی اهل منطق باشد چه شیعه و چه سنی دیگر اختلافی ایجاد نمی شود و چنین حقی اختلافی ایجاد نمی کند.


علامه امینی از چه شیوه ای برای اثبات غدیر استفاده کرده است؟

در زمان نوشتن الغدیر علامه امینی نامه ای به جرج جرداق مسیحی نوشت که اهل لبنان است، او یک مسیحی، حقوقدان و وکیل دادگستری است و به او می گوید تو به عنوان وکیل دادگستری که نه شیعه و نه سنی هستی این کتاب را برایت ارسال می کنم، ببین مطالبی که من در آن گفته ام از روی تعصب است یا خیر.


 ما زمانی که نسبت به معتقدات خودمان و نسبت به مولایمان علی (ع) بدون تعصب با مراجعه به منابع دست اول و منابعی که پیروان مذاهب دیگر حنبلی، شافعی با مراجعه به کتاب آنها حقیقت را توضیح دهیم می شود وحدت و می توان اختلافات را از بین ببرد.



چگونه می توانیم غدیر را وحدت افرین معرفی کنیم؟

ما می توانیم بحث انسان کامل بودن مولا علی (ع) و هم مرجع علمی جامعه اسلامی و ولادت امام علی (ع) با بیان منطقی و عقلی و مراجعه به منابع شیعی و سنی می توانیم وحدت را در جامعه نهادینه کنیم و هیجاناتی که گاهی بر اساس آنها اختلاف ایجاد می شود و ناسزاگویی ها و فحش هایی که تفرقه را ایجاد می کند در هیچ کدام از بیانات ما اگر نباشد، می تواند غدیر وحدت آفرین باشد. انشاءالله با نگاه زیبا و مثبت غدیر بتوانیم شیعه و سنی را حول محور غدیر به وحدت جهانی برسانیم.

کد خبر 1080364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha