تعمیق تمدن ایرانی اسلامی با آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان

کیانی با بیان اینکه در حال حاضر در کانون زبان ایران هشت زبان بین المللی آموزش داده می شود،گفت: این عدد می تواند به ۱۸ برسد اگر جامعه به این درک عمیق برسد که یادگیری زبان جدید زمینه ساز انسانی جدید و تحول آفرین است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر غلامرضا کیانی» امروز دوشنبه 11 مرداد در نشست هم اندیشی مدرسان دانشگاه و کانون زبان ایران که در کانون زبان ایران برگزار شد، گفت: دانشگاهیان و کانونیان دل به کانون سپرده، آمده ایم بگوییم تنها با اتخاذ رویکرد هم افزایانه و اعتقاد راسخ به اینکه همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشدند، می توانیم با یادگیری از هم دنیا را به فرزندان وطن اعطا کنیم.

 

رییس کانون زبان ایران ادامه داد: آمده ایم با هم بیندیشیم و ندا سر دهیم که آموزش زبان می تواند آموزش زندگی، نظم، فرهیختگی، حریت، ایران دوستی، جهان وطنی و محملی برای تربیت شهروند مسئولیت پذیر قرن 21 باشد. این مهم سهل و ممتنع است. سهل است اگر همه با هم بخواهیم. ممتنع است اگر هر کس راه خود را رود. اگر دانشگاه صنعت آموزش زبان، آموزش و پرورش و همه کسانی که ذی نفع این مهم هستند با هم بخواهند.

 

وی اظهار داشت: دانشگاهیان عزیز، استادان نازنین، دوستان عاشق کلاس و یادگیری در کنار هم جمع شدیم که بگوییم محمل زبان و ارتباط زبان همین جاست. عمیقا بر این باوریم که نه دانشگاه بدون لمس مسئله کف کلاس و تعامل با مدیر و معلم در ماموریت خود موفق می شود و نه صنعت آموزش بدون بهره مندی از صنعت اصحاب نظر می تواند راه خود را پیدا کند.

 

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه نیاکان ما مکتب را ممزوجی از دانش و عمل می دانستند، عنوان کرد: کانون گرم ما نیز می تواند و باید ترکیب نظر و عمل باشد. مگر نه اینکه مسئولیت دانشگاه و استاد مسئله یابی و پژوهش برای راه حل است. مگر نه این است که دانشگاه اساسا برای رشد واقعی و تولید ثروت دانش بنیان به وجود آمده است. ماموریت سه گانه انتقال، تولید و کاربردی کردن دانش بدون ممزوج شدن نظر و علم راه را به بیراهه دارند و چه جایی بهتر از کانون برای این همدلی و همزبانی.

 

کیانی با دعوت کانونیان سیاستگزاران و شورای عالی آموزش و پرورش به همکاری و یکی شدن تصریح کرد: متواضعانه روی این شاگرد دانشگاه با شماست. مخاطب این کوچکترین خادم کانون شمایید. اگر از دانشگاه روی برگردانیم و اگر به دانشگاه روی نیاوریم، کارمان زار است. از لاک خود بیرون آییم و دوباره یکی شویم. تنها با یکی شدن می توانیم. این مهم با خواستنی از حب وطن و تواضع و فروتنی میسر است.

 

رییس کانون زبان ایران با اشاره به اینکه سیاستگزاران خود را نیازمند دانشگاه بدانند، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان از عرصه نظر صرف فرو آیند و به عرصه عمل نیز بپردازند. میدان عمل همین جاست و سفره بی انتهایش برای عاشقان دانشگاهی باز است. مسیر دوجانبه نظر و عمل، فرضیه و آزمون و شناخت و کاربرد همین جاست. چرا نباید فراتر از منطقه بیندیشیم؟ چرا به کودکان و نوجوانان افغانستان و تاجیکستان در نگاه بلندمدت نیندیشیم؟ مگر نه اینکه ادعای تمدن کهن داریم؟ تعمیق تمدن ایرانی اسلامی از آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان میسر است. ابزار دیپلماسی، زبان های بین المللی است.

عضو شورای دانشگاه فرهنگیان و دانشکده علوم انسانی با بیان اینکه در حال حاضر در کانون زبان ایران هشت زبان بین المللی آموزش داده می شود، عنوان کرد: این هشت می تواند به 18 برسد اگر همه با هم باشیم و اگر جامعه به این درک عمیق برسد که یادگیری زبان جدید تضمین کننده تبدیل انسان به انسانی جدید و تحول آفرین است.

 

رییس کانون زبان ایران با اشاره به اینکه نفر اول کنکور سراسری زبان امسال کانونی بودند، افزود: ممکن است برای همکاران در کانون و دانشگاه این سوال پیش بیاید که با مدیریت جدید، هم اندیشی با دانشگاهیان چرا؟ با اعتقاد راسخ به این آموزه دینی که زمان در گذر سریع است و باید فرصت ها را غنمیت شمرد، باید بگویم که اتفاقا مسایل روزمره از دل تعامل با دانشگاه حل و فصل می شود. اگر مشتری مداری اصل است چه مشتریانی بهتر از دانشجویان دانشگاه ها.

 

عضو کارگروه توانایی علمی در رشته آموزش زبان انگلیسی اظهار داشت: با شعار «ایران برای کانون و کانون برای ایران» اراده یک یک ما رهگشای اعطای نهال کودک امروز و نوجوان فرداست و آینده نویدبخش در انتظار است. کانون سند راهبردی دارد که به آن وفادارم. ایجاد هم گفتمانی که یکی از اهداف این همایش است، بسیار راهگشا است. به این جمع بسیار دل بسته ایم و به توان کانونیان بیشتر امیدوار و دل بسته ایم. شما خود میزبان اید و اینجا کانون ما و شماست.

 

گفتنی است، نشست هم‌اندیشی مدرسان دانشگاه و کانون زبان ایران با هدف بررسی چگونگی نظام‌مند کردن همکاری‌های دانشگاه و کانون زبان ایران، گسترش پژوهش‌های کاربردی با رویکرد کمک به شناخت و حل مسایل آموزش زبان‌های خارجی و راه‌اندازی مدیریت فرآیند تولید، تحلیل و نشر داده‌های پژوهش‌های کاربردی خاص دوره‌های تحصیلات تکمیلی در حال برگزاری است.این نشست در یک پنل عمومی و چهار پنل تخصصی با موضوع‌های تربیت معلم، رویکردها و محتوا، یادگیری الکترونیکی و ارزشیابی و توسعه‌ی بازار کانون زبان ایران برگزار  می شود. سه استاد بین‌المللی ایرانی در رشتۀ آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه‌های ترکیه، استرالیا و آمریکا و دو مدیر طراز اول یادگیری الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بیش از یک‌ صد مدرس برجسته‌ی حوزه آموزش زبان‌های خارجی دانشگاه‌های کشور در این نشست حضور دارند.

 

کد خبر 1081240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha