پیگیری امورات مردم را وظیفه خود می‌دانیم

حجت الاسلام قهرمان احمدی با اشاره به اینکه نماز جمعه امری دولتی نیست گفت: با توجه به اینکه برخی از امور برای ائمه جمعه تعریف نشده است اما پیگیری امورات مردم را وظیفه خود می دانیم.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: نماز جمعه به عنوان یکی از مراسم های اجتماعی ، عبادی و سیاسی مسلمانان به شمار می رود و همواره از زمان رسول گرامی اسلام این آیین اجتماعی مذهبی برگزار می شده است . این نهاد در عصر حاضر تنها کارکرد مذهبی نداشته و تا اندازه زیادی منشا حل مشکلات مردم و انعکاس مشکلات مردم به مسئولان بالادستی است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام قهرمان احمدی امام جمعه باسمنج به شرح زیر ارایه  می شود.

 

درباره حقوق متقابل مردم و شبکه امام جمعه توضیح بفرمایید؟

 

 تشکیلات نماز جمعه باید عدالت محور باشد. زیرا نماز جمعه یک سنگر بسیار مقدس است. در نماز جمعه به ویژه خطبه های آن بایستی مسائل مهم کشور از جمله مسائل سیاسی و اجتماعی و منطقه مطرح شود .

از دیگر وظایف امام جمعه خیرخواهی برای مردم است. نماز جمعه عمده مسئولیتش این است که شئونات مردم را در نظر بگیرد. در همه دوران انقلاب، نماز جمعه در کنار مردم بوده است، ستاد پشتیبانی جبهه‌های جنگ در نماز جمعه‌ها تشکیل و حمایت می‌شد.

  از دیگر وظایف مهربانی با مردم امام جمعه است، همانند رهبر انقلاب که چون پدری مهربان است، امام جمعه نیز به عنوان نماینده‌های نظام باید با مردم مهربان باشند

 

در مورد سبک زندگی امام جمعه و اهمیت آن در میان مردم توضیح بفرمایید؟

 

 ساده زیستی شبکه امامت جمعه از دیگر حقوق مردم است. هر چه تشکیلات نماز جمعه ساده زیست باشد موجب آرامش و اعتماد مردم خواهد شد؛ چرا که مردم امام جمعه را جز رهبران فکری خود تلقی می کنند و این اعتماد بایستی از سوی امام جمعه کسب شود

 

جایگاه خطبه های نماز جمعه  را چگونه ارزیابی می کنید؟

 ترویج اخلاق و معالم دینی و دعوت به تقوا از جمله وظایف اصلی امام جمعه است. یکی از وظایف مهم نهاد نماز جمعه این است که امید بخشی داشته باشد و تهیع زدایی کند. به جهت مشکلاتی که از معیشت و اقتصاد تا ناکارآمدی برخی مدیران که یا نخواستند یا نتوانستند وظیفه را انجام دهند به وجود آمده، شاهد کاهش امید مردم هستیم که این موضوع می بایست به عنوان اولویت دستور کار قرار گیرد و وظیفه ماست که بازگردانیم.

  

حقوق مردم از نماز جمعه چیست؟

 باید اذعان کرد که خطبه های امید بخش همیشه توانسته مردم را در صحنه نگاه دارد. تزکیه نفوس مردم و الهی بار آوردن مردم از جمله وظایفی است که از وجوب دعوت به تقوا در خطبه اول و احتیاط واجب در خطبه دوم برداشت می شود. حمایت از محرومان یکی دیگر از حقوق مردم بر گردن امام جمعه است، چرا که نماز جمعه حج محرومان است. نماز جمعه تریبون نظام است و باید همیشه جانب مردم را حفظ کند و پناهگاه مردم باشد.

یکی از حقوق های مردم بر نماز جمعه وفاداری است. شرکت در نماز جمعه به معنای وفاداری به نظام اسلامی است. اگر نماز جمعه تشکیل می‌شود مردم نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند. روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام هست که می فرماید هر کس که از تشکیل نماز جمعه با خبر شد وظیفه دارد در آن شرکت کند.

شبکه ی نماز جمعه در ایران نماینده جمهوری اسلامی است. شرکت در نماز جمعه بیعت با حاکم اسلامی است. وظیفه مردم این است که در نماز جمعه حضور پیدا کنند. وقتی امام جمعه دعوت به راه پیمایی می کند دعوت به حضور میکند و وقتی دعوت به حمایت مادی و معنوی می کند، مردم باید از آن تبعیت کنند؛ یعنی این وفاداری به نماز جمعه، وفاداری به نظام جمهوری اسلامی است و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند.

 

آیا نماز جمعه امری دولتی است ؟

  از دیگر وظایف مردم یاری کردن امام جمعه است. اینکه نماز جمعه دولتی نیست یعنی اینکه حمایت مادی و معنوی آن باید از طرف مردم باشد. همچنین از دیگر وظایف مردم این است که با امام جمعه همکاری اطلاعاتی داشته باشند و در مقابل امام جمعه باید هم رازدار مردم باشد. این همکاری اطلاعاتی به خصوص در اول انقلاب به پایداری امنیت خیلی کمک کرده است.

 

شأن نماز جمعه به حاکم اسلامی بر میگردد، که پیامبر، امام معصوم، نائب خاص و یا نائب عام او است. نماز جمعه در ابتدا توسط پیامبر گرامی اسلام برگزار می‌شد و سپس امام علی (ع) بودند. در هنگام جنگ هم امام جمعه موقتی هم داشتند که فرزند عزیزشان امام حسن علیه السلام بودند ولی پس از آن نماز جمعه نداشتیم تا پیروزی انقلاب اسلامی که این سنت احیا شد.

 

در مورد شهرستان باسمنج و نحوه اداره شهر توضیح بفرمایید؟

بنده اولین امام جمعه باسمنج هستم، یک تأسفی می خورم که در شهر باسمنج بعد از 42 سال نماز جمعه تشکیل شده است. با 30 هزار نفر جمعیت که با شهرها و روستاهای اطراف حدود 100 هزار نفر جمعیت دارد و یک شهر توریستی است و مهاجر پذیر است. حال اینکه دستگاه‌های اجرایی هم حضور خوبی در این شهر نداشته است و نیاز به کار بسیار دارد. در حقیقت پیشتر مردم با یک شورای خودگردان شهر را اداره می کردند به همین دلیل  نیاز به کار بسیار دارد و ما هم تلاش می کنیم این ارتباط مردم با نظام الهی را تعریف بکنیم، کار های فرهنگی را جا بیندازیم، هرچند برای ما بعضی از امور تعریف نشده است اما با این حال کارهای مردم را پیگیری می کنیم.

 
 
کد خبر 1082973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha