خبرنگاری زمان و مکان ندارد

تمام خبرنگاران می دانند، زندگی عادی ندارند، زندگی کاری و شخصی آن ها درهم آمیخته شده است، نمی توانند پرونده ها را در سرکار ببندند و آن ها را در خانه باز نکنند زندگی آن ها باید در جریان خبر باشد. خبر هم زمان و مکان نمی شناسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، « مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مردادماه ۱۳۷۷، این‌جا محل کنسولگری ایران در «مزار شریف» است، من «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد «مزار شریف» شدند.» «خبر فوری، فوری. «مزار شریف» به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای  دارم».این آخرین خبری بود که از شهید محمود صارمی مخابره شد.

 او در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران به دست نیروهای طالبان به اسارت گرفته شد و در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید و اینگونه روز 17 مرداد ماه هر سال به نام «روز خبرنگار» مزین شد.

 آری؛ شغل خبرنگار مرز و زمان نمی شناسد و هر لحظه آبستن یک حادثه است. شغلی پر از استرس و فشارهای روحی و روانی با درآمدی کم.

تمام خبرنگاران می دانند، زندگی عادی ندارند، زندگی کاری و شخصی آن ها درهم آمیخته شده است، نمی توانند پرونده ها را در سرکار ببندند و آن ها را در خانه باز نکنند زندگی آن ها باید در جریان خبر باشد. خبر هم زمان و مکان نمی شناسد. آن ها هر لحظه باید آماده مخابره خبر باشند. مخابره خبر هم ساعت و مکان نمی شناسد.

خبرنگار بودن زمان و مکان ندارد اما عشق دارد. هر خبرنگاری  با عشقی که به این شغل دارد می تواند در این شغل بماند و راه را ادامه دهد. چون بر همگان واضح است این همه استرس و اضطراب شغلی انسان را دچار آسیب و فرسایش می کند اما این عشق است که این مسیر را هموارتر می کند.

خبرنگاران به عنوان چشم و گوش جامعه هستند و از این رو شغل آن ها حساس است، آن ها در این روزهای سخت معیشتی و شیوع ویروس کرونا همواره کنار مردم بودند، اخبار را دنبال می کردند و به گوش مردم می رساندند، کنار خستگی هایی که بر دوش می کشیدند،  به مردم امید و آگاهی می دادند و میدهند.

با شیوع ویروس کرونا کار خبرنگاران حتی یک روز هم تعطیل نشد و آن ها  همواره مشغول اطلاع رسانی و آگاهی رسانی  به مردم بودند و هیچ اعتراضی هم نداشتند و ندارند.

با این وجود و با تمام سختی هایی که این شغل دارد، کم لطفی ها و ضعف های مدیریتی گاهی نای نوشتن را از دست هایمای آن ها می گیرد، اما باز خودشان را جمع و جور می کنند و استوار ادامه می‌دهند تا شاید این خط هایی که می نگارند امید بخش انسان ها باشد.

خبرنگاری زمان و مکان ندارد اما عشق دارد و همین ادامه راه را لذت بخش می کند.

کد خبر 1083031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha