انجام بیش از ۲۰ هزار نمونه گیری کرونا در سال جاری دستاورد کار جهادی و تیمی است

اصغر مکارم گفت: در کنار تجهیز تخت های بیمارستانی، بیش از ۷۰ درصد نمونه گیری های کرونا در منطقه طی سال جاری انجام شده یعنی از ۳۳ هزار نمونه بیش از ۲۰ هزار نمونه، که این دستاورد کار جهادی و تیمی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز ۱۸ مرداد ماه در جلسه شورای مدیران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد.

 

«اصغر مکارم» در این جلسه، ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: مدت زمانی که در جنوب کرمان حضور داشتم یکی از تاثیر گذارترین گروه هایی که در حوزه اطلاع رسانی حضور داشتند، خبرنگاران هستند.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: این وظیفه خبرنگار است که نقاط قوت و ضعف را بیان کرده و شرایط بهبودی اوضاع را فراهم کند ممکن است در موارد منفی با غرض ورزی گزارش شده اما اکثر خبرنگاران جنوب کرمان در دوران کرونا کمک شایانی به ما کردند و توانستند، همراه با مدیران در بحث اطلاع رسانی و روشنگری مردم کمک شایانی کنند که جای تشکر دارد.



وی ضمن تشکر از تلاش و کار طاقت فرسای همکاران حوزه بهداشت و درمان طی ۲ سال گذشته، خاطرنشان کرد: علی رغم کلیه تمهیدات همچنان در قله موج پنجم کرونا هستیم، مهمترین کاری که هنرمندانه انجام شد، ایجاد و تجهیز بخش های جدید کرونا با 200 تخت است و در کنار آن بیش از 70 درصد نمونه گیری های کرونا در منطقه طی سال جاری انجام شده یعنی از 33 هزار نمونه بیش از 20 هزار نمونه، که این دستاورد کار جهادی و تیمی است.

 

مکارم تصریح کرد: اگر چه مرگ و میر جزء جدا نشدنی این بیماری است اما همه تلاش کردیم تا در حفظ سلامت مردم بیشترین تاثیر را داشته باشیم و با شرایط سختی که در مدیریت کرونا وجود دارد باید در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری حرکت کنیم و منابع را در زمان بحران در یک رقابت ملی و کشوری به خود اختصاص دهیم که یک نمونه بارز آن مصرف 18 میلیارد تومان داروی رمد سیویر است که این علاوه بر سایر تجهیزات خریداری شده در دوران کرونا است.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: آنچه در حال حاضر شاهد هستیم مرگ بیماران کرونایی به سن میان سالی  است و درگیری ها به اطفال و سن زیر 18 سال رسیده، اگر چه در این سن مرگ و میر در منطقه نداشتیم اما این اهمیت واکسیناسیون را نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به این که کادر پرستاری درگیر در بخش های کرونا تحت فشار هستند اما آنها به لحاظ اعتقادات نسبت به وظیفه خود کوتاهی نمی کنند، تاکید کرد: همکاران طی چند ماه اخیر به شدت تحت فشار قرار گرفتند تا توانستیم شرایط را مدیریت کنیم، امیدواریم وزارتخانه با تغییرات جدید درکی عمیق از وضعیت پرسنل داشته باشد و نسبت به رفع مشکلات همت کند تا انگیزه مدافعان سلامت پائین نیاید چرا که توان کادر درمان حدی دارد و اگر عادی انگاری در حوزه سلامت اتفاق بیافتد قابل اغماض نیست.

 


مکارم با بیان این مطلب که ظرفیت ۱0 هزار دوز واکسیناسیون در روز در جنوب کرمان فراهم شده است، افزود: برخی مواقع تامین واکسن دچار اشکال می شود که این حتی دست دولت نیست اما تاخیر تحویل در محیط و صف واکسیناسیون خود را نشان می‌دهد و آن وقت قانع کردن مردم سخت می‌شود.

 


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به تحویل 9 هزار دوز واکسن کرونا به دانشگاه طی امروز و ادامه این روند در روزهای آینده، عنوان کرد: تاکنون 127 هزار دوز واکسن تحویل گرفته ایم که 123 هزار توزیع شده و بخش عمده آن تزریق شده است و طی روزهای آینده نیز مشکلی نداریم.

 


وی ضمن تاکید به رفع سایر نیازها و برنامه های بهداشتی و درمانی مردم، اضافه کرد: جدا از بحث کرونا در حوزه بهداشت و درمان نباید نیازهای ضروری مردم بر زمین بماند و سایر خدمات حوزه سلامت تحت شعاع قرار گیرد که خوشبختانه تاکنون تقسیم بندی به درستی صورت گرفته و مشکلی در این بخش نداریم.


مکارم تصریح کرد: در حوزه سلامت علی رغم همه غوغاهایی که وجود دارد باید خودمان وضع را مدیریت کنیم و توقع زیادی از سایر بخش ها نداشته باشیم البته از سایر مسئولین و نهادها که همکاری و همراهی داشته اند، تشکر می‌کنم.

 


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اظهار کرد: در حال حاضر قریب 603 بیمار کرونا به شکل بستری و سرپایی در منطقه سرویس دهی می کنیم این لطف خداوند متعال است که فضای لازم فراهم شده و این میزان بیماری در منطقه مدیریت شد، 330 بستری و 273 بیمار سرپایی هستند با این وجود در حوزه درمان اعتراض بیماران و پشت نوبتی نداریم ممکن است خارج از فضاهای درمانی این قضیه به چشم نیاید اما اقدامی بزرگ و تحسین برانگیز است.

 


وی با اشاره به وضعیت درمان بیماران کرونا، خاطرنشان کرد: داروی اکتمرا جزء داروهای وارداتی بوده و جزء داروهای اصلی درمان کرونا نیست اما متاسفانه مردم فکر می کنند که اگر کسی نسخه اکتمرا داشت معجزه است و خیلی از مسائل حل می شود و اگر این دارو نباشد بیمار دچار مرگ می شود و سایر اقدامات را نادیده می‌گیرند.

 


مکارم در خاتمه با بیان این مطلب که داروی اکتمرا یک داروی کمکی است، یادآور شد: به دلیل مصرف کم این دارو و تجویز در موارد ضروری بنابراین توزیع این دارو کم است و این مسئله باید برای بیماران توجیه شود تا بر نگرانی خانواده ها افزوده نشود.

کد خبر 1083446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha