امام حسین(ع) مظهر ایثار و جهاد است/ لزوم ترویج فرهنگ پرداخت زکات

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی گفت: امام حسین(ع) مظهر ایثار، جهاد و ازخودگذشتگی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان در نشست شورای زکان کردستان از امام حسین(ع) به عنوان بزرگترین الگوی گذشت و ایثار یاد کرد و افزود: گذشت از مهمترین جنبه‌های زکات به شمار می‌رود و برخی انسان‌ها امتحانات خود را گاهی با جان و گاهی با مال پس می‌دهند.

 

 

وی بیان کرد: آنچه در فرهنگ دینی به صورت خمس، زکات، صدقه، انفاق، مواسات، ایثار مالی، زکات فطره، وقف و نذر وجود دارد باید توسط مبلغان دینی برای مردم تبلیغ شود.

 

 

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: يكی از كارهايی كه برای ترويج فرهنگ پرداخت زكات بايد انجام شود، تبليغ در زمينه زكات است، زيرا برخی از افراد جامعه از اهميت اين موضوع بی‌اطلاع هستند.

 

 

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات زكات موجب می‌شود جامعه توجه بيشتری به بحث زكات داشته باشد، افزود: مردم به پرداخت زكات اهميت مضاعفی دهند كه اين امر باعث ترويج فرهنگ پرداخت زكات كه يكی از احكام الهی است، می‌شود.

 

 

حجت‌الاسلام پورذهبی یادآور شد: ساخت مسجد و دانشگاه، تهيه جهيزيه برای نوعروسان، ساخت جاده از كارهايی است كه به وسيله زكات می‌توان در جامعه انجام داد اما در اين بين بايد كارهايی كه از اهميت بيشتری برخوردار است در اولويت قرار گیرند.

 

 

وی با بیان اینکه در بحث تبليغات زكات همه دستگاه‌ها مسئول هستند، اضاقه کرد: وظيفه تنها يك دستگاه نيست كه برای احيای اين حكم الهی در جامعه تلاش كند بلكه همه بايد برای اجرای صحيح آن تلاش کنند.

 

 

پرداخت زکات ربطی به قشر خاصی ندارد

 

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج نیز در این جلسه با بیان اینکه زکات مسئله‌ای عام و برای همه است و ربطی به قشر خاصی ندارد، اظهار کرد: اگر مسئولان و ثروتمندان به صورت کامل زکات مال خود را پرداخت کنند، چیزی به نام فقر در جامعه باقی نخواهد ماند.


 

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه تمام دولت‌های اسلامی به دستور اسلام در بحث جمع‌آوری زکات عمل می‌کردند هزاران میلیارد تومان از این محل جمع‌آوری می‌شد و هیچ فقیر و مستمندی در جهان اسلام باقی نمی‌ماند.

 

 

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: ترک فریضه زکات منجر به ایجاد آسیب و بی‌ثباتی در جامعه  می‌شود و قطعا بی توجهی به زکات موجب تضعیف بنیه اقتصادی و دوری مردم از معنویات و در نتیجه رواج بخل و حسادت در جامعه می شود.

 

 

ماموستا رستمی یادآور شد: پیامبر مکرم اسلام می‌فرمایند اگر می‌خواهید اموال تمیز داشته باشید و از آنچه که دارید حراست کنید باید زکات مالتان را پرداخت کنید.

 

 

جمع‌آوری 26.5 میلیارد تومان زکات از طریق خیرین کردستان

 

 

سیدعلی موسوی جم مدیرکل کمیته امداد امام(ره) نیز  در این جلسه اظهار کرد: تعهد این نهاد در بحث جمع آوری زکات برای سال جاری 57 میلیارد تومان است که تاکنون 26.5 میلیارد تومان آن معادل 45 درصد برنامه پیش بینی شده، محقق شده است.

 

 

وی با بیان اینکه در 4 ماهه نخست امسال 26.5 میلیارد تومان زکات از طریق خیرین استان کردستان جمع آوری شده است، اظهار کرد: این مبلغ زکات در سطح استان و در یک‌هزار و 138 روستا جمع‌آوری شده است.

 

 

وی افزود: 18 میلیارد و 500 میلیون تومان این مبلغ مربوط به زکات فطریه، دو میلیارد و 500 میلیون تومان کفارات، سه میلیارد و 500 میلیون تومان زکات مال التجاره و یک میلیارد و 500 میلیون تومان زکات غلات بوده است.

 

 

مدیرکل کمیته امداد کردستان با بیان اینکه از محل زکات جمع‌آوری شده یکصد مورد کمک هزینه درمانی، 196 مورد کمک هزینه تحصیلی، کمک به خرید، ساخت و تعمیر 9 واحد مسکن نیازمندان و 70 هزار مورد کمک معیشت پرداخت شده‌ است،اضافه کرد: از محل زکات، امسال به ساخت و تعمیر سه مسجد، دو خانم عالم، یک مورد غسالخانه و دو مورد پروژه عام‌المنفعه کمک شده است.

 

 

وی اضافه کرد: 100 درصد زکات جمع آوری شده در همان روستا و یا محل جمع‌آوری شده با نظارت و همکاری معتمدین، عاملین، شورای زکات روستا، خیران، امامان جماعت و مردم برای امورات همان مناطق هزینه شده است.
 

 

لزوم توانمندسازی خانواده‌های نیازمند در کردستان

 

بهرام نصرالهی‌زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز با اشاره به اینکه کردستان به عنوان تنها استان کشور معادل‌سازی زکات را انجام داده است، افزود: از محل معادل‌سازی زکات مبالغ خوبی پرداخت و از قشرهای نیازمند حمایت شده است.

 

 

وی به توانمندسازی خانواده‌های نیازمند پرداخت و افزود: دو میلیارد و 400 میلیون تومان برای نصب 120 پنل خورشیدی با هدف ایجاد اشتغال و درآمدزایی محرومان پرداخت شده است.

 

 

وی حمایت از ساخت و بازسازی مساجد و ایجاد فضای تفریحی ورزشی کمیته امداد را از دیگر اقدامات انجام شده برلی کمک به محرومان استان دانست.

کد خبر 1083856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha