ماجرای راه اندازی اولین هئیت عزاداری جیرفت به روایت نامور پیرغلام امام حسین (ع)

قنبر نامور از پیرغلامان امام حسین (ع) و اولین هیئت دار شهر جیرفت که قریب ۶۷ سال است در عزای امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، مجلس روضه و عزاداری برپا می کند.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: محرم که از راه می رسد بیرق عزای امام حسین (ع) در سراسر شهرها و روستاها برافراشته می شود با وجود فرسنگ ها فاصله تا کربلای معلی اما اینجا قلب هر عاشقی به عشق ارباب می تپد و هر کسی به نوعی سعی می کند تا اقامه عزای حسینی کند.
 

اگر در این روزها به خیابان ها، کوچه و پس کوچه های شهر جیرفت قدم گذاشته و به هر سو که بنگری به یاد غربت و مظلومیت ارباب بیرق های عزا برافراشته شده را می بینی، در هر محله به یمن وجود هئیت های عزاداری، مجلس عزا برپا است.


مراسم محرم امسال نیز همچون سال گذشته به دلیل شیوع کرونا باید با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار شود و بر همین اساس هیئت های مذهبی که از برگزار کنندگان مجلس عزای امام حسین (ع) هستند علی رغم محدودیت های کرونایی با رعایت این نکات  در حال برگزاری مراسم عزاداری می باشند.


قنبر نامور از پیرغلامان امام حسین (ع) و اولین هیئت دار شهر جیرفت قریب ۶۷ سال است در عزای امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، مجلس روضه و عزاداری برپا می کند.


نامور که از کودکی در خانواده ای متدین به دنیا آمده و تا یاد می دهد از همان سنین در محرم ها مادر پیراهن سیاه به تنش کرده و دست در دست پدر در مراسم عزاداری ارباب شرکت کرده است.


اکنون که ۸۱ سال سن دارد همچنان به عشق ارباب و همچون سال های جوانی مجلس روضه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را برپا می کند.


هر چند که با وجود ویروس منحوس شرایط سخت شده اما این پیرغلام امام حسین (ع) تمام هم و غمش در این روزها برپایی مجلس عزا همراه با رعایت نکات بهداشتی است.


بنابر این گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان با قنبر نامور پیرغلام امام حسین (ع) و اولین هئیت دار شهرستان جیرفت، گفت و گو کرد.

 

«قنبر نامور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ضمن تسلیت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، گفت: هیئت عزاداری یکی از تشکل های مذهبی است و رویکرد فعالیت های آن بر برپایی مجالس عزاداری و سوگواری برای اهل بیت (ع) و به ویژه امام حسین (ع) است.


پیرغلام امام حسین (ع) افزود: هیئت زنجیر زنان ابالفضل العباس (ع) اولین هیئت عزاداری در شهر جیرفت است که قدمتی قریب ۶۷ سال دارد و این هیئت در ۱۸ ماه رمضان ۱۳۳۳ راه اندازی شده و بیش از ۷ نفر عضو اصلی دارد.


وی بیان کرد: در آن زمان ۱۴ سال سن داشتم روزی به یاد غریبی امام حسین (ع) اشک ریختم چرا که در آن روزها در شهر جیرفت هیچ هیئت عزاداری نبود تصمیم گرفتم با کمک چند نفر از دوستانم هیئت اباالفضل العباس (ع) را در خیابان دشتریها راه اندازی کنم.


نامور ابراز کرد: به همین منظور با دست خالی اما با توکل به خداوند و عشق به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هیئت راه اندازی شد و در اولین اقدام به شهر بم رفتم و زنجیر خریدم و از پدرم و ۵۰ نفر از اهالی شهر بم که در زنجیر زدن مهارت داشتند دعوت کردم که به هیئت آمده و سبک زنجیر زنی را به بچه های هئیت آموزش دهند.


موسس اولین هیئت عزاداری در جیرفت ادامه داد: شب نوزدهم ماه رمضان با جمعی از مردم بهمراه پدرم و آن ۵۰ نفر دسته عزاداری راه اندازی کرده و مسیر خیابان شهید رجایی (لرها) را تا بقعه متبرکه بی بی شهربانو عزاداری کردیم.


وی اظهار کرد: در همان روزها با کمک مردم کلنگ احداث حسینیه ۱۴ معصوم (ع) بر زمین زده شده و بنای آن با استفاده از خشت و آجر ساخته شد.


نامور یادآور شد: در آن زمان که مصادف با دوران رژیم ستم شاهی بود به راحتی نمی شد عزاداری کرد و تقریبا هیچ ماه محرمی نبود که حداقل ۴ روز به دلیل برپایی مراسم عزاداری زندانی نشوم البته اواخر شب هایی که در زندان شهربانی بودم با راضی کردن نگهبان ها، آزاد می شدم و مخفیانه مجلس عزاداری برپا می کردم و سپس به زندان باز می گشتم.


پیرغلام امام حسین (ع) عنوان کرد: بعد از اتمام بنای حسینیه چهارده معصوم (ع) نامه ای خدمت امام راحل که در آن زمان نجف تشریف داشتند، فرستاده و در آن نامه نوشتم که حسینیه نیاز به امام جماعت دارد، حضرت امام خمینی (ره) حجت الاسلام مصحفی کرمانی را که اکنون مزارش در بهشت زهرا شهر کرمان است به ما معرفی کردند.


وی اضافه کرد: با آمدن حجت الاسلام مصحفی نماز در حسینیه چهارده معصوم (ع) به صورت جماعت اقامه می شد و در ایام عزای اهل بیت (ع) نیز از سخنرانی آن فاضل ارزشمند بهره مند می شدیم.


نامور تاکید کرد: یکی از رویکردهای ما در هئیت ابالفضل العباس (ع) این بود که برای گسترش مجالس اهل بیت (ع) سبک هئیت داری، عزاداری و زنجیر زنی را به عاشقان اهل بیت (ع) آموزش دهیم و این اقدام ما موجب شد تا ۴ هیئت عزاداری دیگر از دل این هئیت راه اندازی شود.


موسس اولین هیئت عزاداری در جیرفت بیان کرد: به لطف خداوند با رهنمودهای امام راحل انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ پیروز شد و از آن زمان مجالس عزاداری اهل بیت (ع) رونق گرفت به طوری که اکنون قریب ۵۰ هیئت عزاداری در شهر جیرفت راه اندازی شده است.


وی ابراز کرد: یکی از اصلی ترین برنامه های هئیت حضرت ابالفضل العباس (ع) در دهه اول محرم علاوه بر برپایی مراسم عزاداری، راه اندازی دسته زنجیر زنی است البته امسال با توجه به شرایط کرونایی مراسم عزاداری با رعایت نکات بهداشتی در حال برگزاری است.


نامور افزود: یکی دیگر از برنامه های این هئیت در طول سال کمک به فقرا است تاکنون هر جا هرگونه کمکی در توان داشته ایم، دریغ نکرده ایم.
 

این پیرغلام امام حسین (ع) یادآور شد: متولد ۱۳۱۹ هستم مادرم کرمانی و پدرم اهالی زابل بود عشق و ارادت به اهل بیت (ع) از کودکی در دلم بود و از آن وقتی که با پدرم در کرمان به هیئت عزاداری میدان قلعه می رفتیم با امام حسین (ع) آشنا شدم.


وی اظهار کرد: گاهی نیز به اتفاق پدرم در شهر بم برای عزاداری به هئیت می رفتیم و این چنین شد که روز به روز عشق و ارادتم به ارباب بیشتر و بیشتر شد تا جائی که در سن نوجوانی هنگامی که در جیرفت سکونت داشتیم هئیت عزاداری ابالفضل العباس (ع) را راه اندازی کردم.



نامور در خاتمه عنوان کرد: توصیه ام به پدر و مادرها این است که برای این محبت اهل بیت (ع) در دل فرزندانتان قرار گیرد از کودکی آنها را به مجالس اهل بیت (ع) بیاورید و هئیت دارها نیز باید با خوشرویی سعی کنید تا جوانان و نوجوانان جذب مساجد، حسینیه و تکایا شوند و در مسیر اهل بیت (ع) قدم بگذارند.

 

پیرغلامان افراد صدیقی هستند که خالصانه عمر خود را در دستگاه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سپری کرده و در تعظیم شعائر حسینی می کوشند.

 

عرض ارادت قنبر نامور پیر غلام امام حسین (ع) آنقدر به ارباب زیاد است که لا به لای صحبت هایش هر کجا که نام مبارک امام حسین (ع) می آمد به یاد مظلومیت امام حسین (ع) با بغض در گلو، اشک از چشم هایش سرازیر می شد.

 

امروز شهر جیرفت به یمن حضور و وجود پیر غلامانی صدیق همچون نامور به شهر دوستدار اهل بیت (ع) تبدیل شده و در جای جای این شهر اقامه عزای حسینی برپا است.

کد خبر 1084609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha