شور حسینی همدانی ها ایام محرم زیر سایه کرونا

آیین های سوگواری محرم در سراسر استان همدان از روز هفتم محرم اوج می گیرد در سال های قبل از شیوع کرونا حرکت دسته‌های سینه و زنجیرزنی بصورت سنتی از مساجد ، حسینه ها با شور خاصی آغاز و در روزهای تاسوعا و عاشورا این شور حسینی به اوج خود می رسد.

خبرگزاری شبستان همدان- برگزارى مراسم و آئين‏ها در هر جامعه به ويژگى‏هاى فرهنگى، اجتماعى، تاريخى، جغرافيايى و اعتقادى جامعه بستگى دارد. كمتر مراسمى را مى‏توان يافت كه در دو جامعه يكسان برگزار شود هر چند كه مى‏توانند ريشه‏ هاى مشتركى داشته باشند.

 

همانند سایر نقاط کشور استان همدان نیز از دیر باز آئین های ویژه و خاصی در ماه محرم داشته که برخی از این آئین ها در کشور زبانزد خاص و عام است.

 

 

مردم استان همدان در ایام محرم، در روزهای تاسوعا، عاشورا، سومین روز شهادت حضرت امام حسین(ع) و روز اربعین با تشکیل دسته های عزاداری به تکرار مرثیه هایی می پردازند که توسط مداحان خوانده می شود.

 

 

در هیات های عزاداری نیز به طور عام، از وسایلی چون علم، کجاوه، پالکی، چهل چراغ، پرچم، خیمه گاه، بیرق و گهواره علی اصغر(ع) به عنوان نماد عزا و سوگواری استفاده می شود. مراسم شبیه خوانی و تعزیه نیز در روزهای عاشورا و سوم در هر محله و هیات به نوعی اجرا می شود.

 

یکی از مراسم عزاداری سالار شهیدان در همدان برگزاری مراسم سقاخوانی در ایام محرم است که بسیاری از ارادتمندان به امام حسین علیه السلام در حالیکه با یک دست مشک آب و با دست دیگر کاسه ای در دست دارند به یاد تشنه لبان کربلا، عزاداران را سیراب می کنند.

 

 

این سنت دیرینه به همت و عشق همدانی ها به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) در استان همدان پا بر جا بوده و نشانه ارادت همدانی ها به سقای دشت کربلاست.

 

در همدان و برخی از شهرستان های همجوار آن علاوه بر استفاده از ادوات عزاداری همچون علم و کتل هرساله در سومین روز شهادت یاران امام حسین(ع)، کاروان های شترسوار با بنا کردن خیمه هایی به یاد خیمه گاه حسینی به راه می افتند و در سوگ آن حضرت به عزاداری می پردازند.

 

 

«محمد علی محمدی» فرماندار همدان با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در فعالیت هیات های مذهبی برای ماه محرم و صفر، گفت: دستورالعمل های لازم دراین خصوص از سوی ستاد ملی کرونا ابلاغ شده که باید به نحو احسن برای حفظ سلامت مردم دراین ایام اعمال و اجرا شود.

 

فرماندار همدان اضافه کرد: برگزاری مراسم ماه محرم نیز با توجه به شرایط و پروتکل های بهداشتی در فضاهای باز، مقدمه برپایی تکیه و عزاداری های سلامت محور در ایام محرم و صفر است..

 

محمدی خاطرنشان کرد: هیات های مذهبی منشوری را در خصوص شیوه نامه های اجرایی مراسم در ایام محرم و صفر تدوین و همه اعضا مقید به آن هستند.

 

وی همچنین با اشاره به فرهنگ کهن و اصیل تعزیه خوانی همدان عنوان کرد: در محرم و صفر امسال به آیین تعزیه خوانی همدان باید بیشتر پرداخته شود.

 

 

 

 

کد خبر 1085453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha