روایتی از عشق و دلدادگی/ سنت دیرینه روستای میرمحله ماسال در روز عاشورا

مراسم نذری دادن در کنار عزدارای متفاوت، سنتی دیرینه مردم میرمحله ماسال در روز عاشورا است که نشان دهنده روایتی از عشق و دلداگی مردمان سادات این روستا به امام حسین(ع) است.

خبرگزاری شبستان_ماسال، مائده فلاحتکارضیابری: ماه محرم سال ۶۱ قمری به دلیل اتفاقاتی که در آن رخ داده در نزد همه مسلمانان جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است بطوری‌که بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) بزرگترین واقعه در جهان اسلام بوده و تاکنون نیز هیچ حادثه‌ای به بزرگی و عظمت آن نمی‌رسد.

 

از همان عاشورای سال ۶۱ که امام حسین(ع) خطاب به حضرت زین العابدین(ع) فرمودند:«ای فرزندم به شیعیانم سلام مرا برسان و به آنان بگو، پدرم غریب و دور از وطن و در راه خدا شهید شد او را ندبه کنید و بر او گریه و عزاداری نمایید» چراغ عزای امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش روشن مانده و هرساله شیعیان چنان عزاداری می‌کنند که انگار عزیزی از خانواده را از دست داده باشند.

 

در ایران هم با به قدرت رسیدن حکومت آل بویه عزاداری محرم توسط شیعیان برگزار گردید و با به قدرت رسیدن صفویه و اعلام اینکه مذهب رسمی کشور، شیعه است این عزاداری‌ها هم حالت رسمی گرفت.

 

 

یکی از مناطقی که از سالیان بسیار دور میزبان عزاداران حسینی بوده، مجمع السادات روستای میرمحله ماسال است که هرساله پذیرای هزاران عزادار حسینی هستند که از روستاهای اطراف خودشان را به بقعه سید صفی الدین میرمحله ماسال می‌رسانند.

 

مردم حسینی روستای میرمحله که اکثرا از سادات هستند بنا بر رسم دیرینه و ابا اجدادی خود از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند تا این عزاداران که از راه‌های دور همراه خانواده خود را به میرمحله رسانده‌اند تشنه و گشنه نباشند.

 

در روز عاشورای حسینی درب تمامی خانه‌های میرمحله به روی عزاداران حسینی باز و سفره‌های دراز پهن شده تا عزاداران از طعام نذری استفاده کنند، در این راستا و برای انعکاس این رسم دیرینه مجمع السادات میرمحله در بین اهالی این روستا و روستاهای همجوار حضور پیدا کردیم و با تعدادی از اهالی و موالیان این روستاها به گفتگو پرداختیم:

 

صفوی از سادات روستای میرمحله ماسال اظهار کرد: تا جایی ذهنم یاری می کند و یادم می‌آید ابتدا مرحوم پدربزرگم و بعدها پدرم همیشه در روز عاشورای حسینی پخت داشتیم و از عزادارانی که از روستاهای اطراف خودشان را به امام زاده سید صفی الدین میرمحله می رساندند پذیرایی می کردیم.

 

 

وی با بیان اینکه در دوران بچگی وقتی این شور و شعور را در اجدادمان می‌دیدیم عشق حسین(ع) بیشتر در دلهایمان نهادینه می‌شد و از این همه ارادت به آقا اباعبدالله عشق می‌کردیم افزود: تا زمانی خداوند به ما عمر بدهد خادمی عزاداران آقا امام حسین(ع) را می‌کنیم و این رسم را ادامه می‌دهیم.

 

کاظمی یکی از زائرین امام زاده سید صفی‌الدین میرمحله که از روستای همجوار تاسکوه است گفت: تا قبل انقلاب محلات مجاور مسجد نداشتند و تمام روستاهای اطراف خودشان را به میرمحله می‌رساندند و به عزاداری می‌پرداختند.

 

وی تصریح کرد: حتی یادم می‌آید که مادرم و مادربزرگم و خانم‌های خانه غروب روز تاسوعا خودشان را به میرمحله می‌رساندند و سادات جلیل القدر این روستا شب عاشورا از عزاداران میزبانی می کردند و چون راه دور بود و وسیله نقلیه ای وجود نداشت شب در منازل سادات میرمحله اسکان پیدا می‌کردند تا بتوانند در عزاداری روز عاشورا حضور داشته باشند.

 

 

حجت‌الاسلام«محمدحسن صفوی» امام جمعه سابق فومن یکی از اهالی قدیمی میرمحله ماسال است که برای آشنایی بیشتر با آداب این روستا در روزعاشورا با وی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم؛

 

وی با بیان اینکه همه مردم ماسال شیعه هستند و از همین رو به امامزادگان ارادت خاصی دارند اظهار کرد: در این روستا بارگاهی به نام «سیدصفی‌الدین صفوی» وجود دارد که یکی از ابا و اجداد ما محسوب می‌شود و علاقه‌مندی مردم ماسال به این بقعه زبانزد عام و خاص است.

 

حجت‌الاسلام صفوی با بیان اینکه روستاهای اطراف میرمحله در روز عاشورا برای عرض تسلیت به سادات صفوی و امامزاده به این روستا می‌آیند افزود: سبقه برگزاری مراسم روز عاشورا در این روستا به بیش از 200 سال می‌رسد.

 

امام جمعه سابق فومن با بیان اینکه در روز عاشورا از ساعت 10 صبح از روستاهای مرکیه، تاسکوه، وشمه سرا، مهدیخان محله، ورمیه، سیاهدول، لیپا و ... به میرمحله می‌آیند گفت: وقتی دسته‌های عزادارای وارد صحن بقعه می‌شوند هیئت بقعه به استقبال عزداران می‌رود و می‌گوید«ای سینه‌زنان خوش آمدید مرحبا، ای شیعیان با وفا خوش آمدید مرحبا» و آنها هم در جواب به سادات میرمحله و امامزاده تسلیت می‌گفتند.

 

وی با اشاره به اینکه بعد از عزادارای و اقامه نماز جماعت، نیم ساعت سخنرانی می‌شود تصریح کرد: سپس پذیرایی از عزاداران حسینی در این روستا انجام می‌شود به گونه‌ای که همه مردم میرمحله به اندازه وسع خود پخت و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه ما خودمان هر ساله بیش از 2 هزار پرس غذای نذری پخت می‌کنیم خاطرنشان کرد: متاسفانه دو سال است که به دلیل شرایط کرونایی این مراسم در این روستا لغو شده است.

 

گفتنی است، روز عاشورا درب تمامی منازل روستای میرمحله به روی عزاداران باز است و همه سفره غذای نذری پهن کرده‌اند و حتی در محوطه مسجد این روستا برای دعوت عزاداران از هم سبقت می‌گیرند و نمایی زیبا از عشق و ارادت به امام حسین(ع) را به نمایش می‌گذارند.

 

کد خبر 1086031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha