اولین محور برنامه بنده بحث اشتغال است

وزیر پینشهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اولین محور برنامه بنده بحث اشتغال است گفت: سامانه جامع اشتغال ایرانیان باید ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، حجت‌الله عبدالملکی در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه (یک شهریور) مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهمترین برنامه‌های خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه بزرگی است که بیشترین سطح تماس را با اقشار مختلف جامعه نظیر کارگران، بازنشستگان، عشایر و روستایی‌ها، معلولان، زنان سرپرست خانوار، کارجویان و آسیب دیدگان اجتماعی دارد.

وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت تعاون به بیش از ۷۰ درصد مردم ایران خدمات می‌دهد اظهار کرد: بنده این وزارتخانه را وزارت مردم می‌دانم. اولین محور برنامه بنده بحث اشتغال است  چراکه یکی از مهم‌ترین مشکلات رفاهی مردم بحث بیکاری است. اگرچه تولید و اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت، ساخت‌وساز، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش شکل می‌گیرد اما با توجه به این‌که وزارت کار دبیرخانه ستاد اشتغال کشور است لازم است در مسیر تحقق اشتغال با فرماندهی رئیس جمهور گام جدی بردارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه من ایجاد سامانه جامع اشتغال ایرانیان استفگفت:  تعیین آخرین وضعیت اشتغال کمک می‌کند تا ما بتوانیم برنامه ریزی دقیقی را در این حوزه داشته باشیم. بنده با راه اندازی این سامانه بانک اطلاعاتی را فراهم می‌کنم تا کارفرماها نیز با مراجعه به آن بتوانند نیروهای کار خود را انتخاب کنند. از سوی دیگر با به دست آمدن اطلاعات افراد جویای کار در حوزه آموزش‌های فنی و مهارتی نیز می‌توانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی کار با اشاره به طرح سوالات نمایندگان در اینکه چرا هلدینگ‌های زیرمجموعه‌ صندوق‌ تامین اجتماعی  در مناطق محروم سرمایه گذاری نمی‌کنندگفت:  بنده تمام تلاش خود را خواهم کرد تا همه دستگاه‌ها به نوبه خود و در حد امکانات در مسیر توسعه متوازن کشور ایفای نقش کنم. آمایش سرزمینی در حد کلان در کشور انجام شده است اما در مناطق محروم نیز باید دنبال شود. باید با حرکت در این مسیر به پیشرفت اقتصادی منطقه و تکمیل زنجیره ارزش شغلی مناطق مختلف کمک کنیم.

وی با تاکید بر اصلاح حقوق کار و توجه به مشاغل خانگی گفت: بنده منابعی را علاوه بر بیمه قالیبافان، کارگران، رانندگان به کارفرمایان نیز ارائه می‌کنم تا در استخدام نیروهای خود مشکل نداشته باشند، چرا که خیلی از کارفرمایان معتقد هستند اگر هزینه بیمه کمتر شود نیروی کار خود را به صورت رسمی استخدام می‌کند.

عبدالملکی با استناد به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گفت: این قانون در سال ۹۶ تصویب شده اما اجرا نشده است. ما علاوه بر اجرای این قانون، حلقه‌های مکمل آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز اجرا خواهیم کرد. این حلقه‌ها با مشاوره شغلی، مزیت سنجی شغلی منطقه‌ای و ارزیابی و مدیریت بازار تکمیل می‌شود. ما بیش از نیمی از واحدهای ثبات آموزش فنی و حرفه‌ای را به مراکز توسعه کارآفرینی ارتقا خواهیم  داد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی حرکت به سمت تقویت و ایجاد بیمه اجتماعی و بازنشستگی برای نه دهک کشور را  از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد وگفت: ایجاد عدالت در خدمات درمانی بسیار مهم است. ما باید در مناطقی که واحد درمانی نداریم، این واحدها را احداث کنیم و اگر امکان احداث وجود ندارد، خدمات درمانی خریداری کنیم.

وزیر پیشنهادی کار،تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بانک جامع اطلاعات رفاهی ایرانیان را تکمیل خواهیم کرد تا بتوانیم وضعیت رفاهی همه را شناسایی کنیم.

عبدالملکی با بیان اینکه در سازمان بهزیستی ۱۲۰ هزار همکار وجود داردگفت:  ۶.۵ میلیون نفر از ایرانیان تحت حمایت این سازمان هستند. ۲۵۰ هزار نفر آنها زنان سرپرست خانوار هستند. ۲۷ هزار کودک بی سرپرست یا بدسرپرست هستند. کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، رسیدگی ویژه به معلولان، پیگیری تحقق سهم سه درصدی، مسئله جدی کاهش هزینه‌های معلولیت مثل وسایل کمک توان بخشی و البته مسئله مهم تأمین مسکن برای خانواده‌های پرمعلول در اولویت ما است .

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری ۵۰ شرکت بورسی و غیربورسی دارد،گفت:اولین گام من فسادزدایی از مجموعه‌های اقتصادی خواهد بود. اقدام بنده، سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی در این مجموعه‌ها است. ضمن حفظ مدیران سلامت و کارآمد تمام مدیران نامربوط، مفسد و رانتی در اسرع وقت شناسایی و برکنار خواهند شد و به جای آن مدیران متخصص، جهادی و انقلابی جایگزین خواهد شد.

کد خبر 1087406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha