فعالیت ۱۹۷ آموزشگاه فعال فنی و حرفه ای در همدان

مختاران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹۷ آموزشگاه فعال در سطح استان داریم، گفت: ۲۰ آموزشگاه نیز در دست تاسیس است و این آموزشگاه‌ها بیشترین خسارت را به دلیل کرونا متحمل شده اند.

"وهب مختاران" با بیان اینکه ارتباط با صنعت ویژگی‌های خوب و مثبتی دارد، به خبرنگار شبستان در همدان گفت: تا پایان سال 98  فقط یک واحد صنعتی برای آموزش داشتیم و از پایان 98 تا به امسال به 16 مرکز ارتقا پیدا کرده و این مراکز اقتصادی و صنعتی تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار دارند و تا پایان سال این مراکز به دو برابر خواهد رسید.

 

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان همدان در خصوص آموزش سربازان نیز گفت: بر اساس دیدگاهی که وجود دارد "به هر جوان یک مهارت آموزش بدهیم" در همه پادگان‌های استان کارگاه آموزشی برقرار است و 969 نفر از سربازان تا پایان تیر ماه امسال آموزش دیده‌اند.

 

وی کاهش آسیب‌های اجتماعی را از اولویت‌های سازمان دانست و تصریح کرد: تاکنون یک هزار و 182 نفر از زندانیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند که جا دارد از نیروی انتظامی و پادگان‌ها که در این شرایط سخت فضا را برای برگزاری دوره‌های آموزشی مهیا کرده‌اند، تشکر کنیم.

 

مختاران با اشاره به اینکه حتی کسانی که شاغل هستند به آموزش‌های ما نیاز دارند، افزود: ما برای آمارگیری یک جامعه 5 هزار نفری را در نظر می‌گیریم و از این جامعه 5 هزار نفری مشخص شد تعداد 2هزار نفر شاغل هستند و برای ارتقا مهارت آمده‌اند و مابقی شاغل نیستند که از این تعداد 2 هزار و 200نفر بعد از آموزش مشغول به کار شده‌اند.

 

وی در ادامه به برگزاری المپیاد2019 اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در سال 2019المپیاد در روسیه برگزار شد کشور ایران ارتقا 15 پله‌ای را داشت و بین 63 کشور رتبه 24 را کسب کردیم که از تیم 10 نفره ایران 5 نفر توانستند به  مدال دست پیدا کنند که یک نفراز این افراد در رشته مهندسی مکانیک از همدان حضور داشت که بسیار تاثیرگذار در ارتقا رتبه ایران در المپیاد بود.

 

مختاران افزود: در سطح ملی نیز امسال 16 نفر شرکت کننده در مسابقات ملی مهارت شرکت کردند که 9 مرداد ماه با حضور مدیران تراز اول کشور برگزار شد و افرادی که در این مسابقات ملی حائز رتبه بشوند سال آینده به مسابقات بین المللی چین اعزام خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 197 آموزشگاه فعال در سطح استان داریم، اظهار داشت: 20 آموزشگاه نیز در دست تاسیس است و این آموزشگاه‌ها بیشترین خسارت را به دلیل کرونا متحمل شده اند.

 

مختاران با اشاره به اینکه آموزشگاه‌های آزاد به دلیل شیوع کرونا 227 روز به ناچار تعطیل شده اند، افزود:  با  توجه به مذاکراتی که که با شرکت‌های بیمه انجام شده این آموزشگاه‌ها 22 میلیارد و 700 میلیون تومان فقط خسارت ناشی از کرونا  را متحمل شده‌اند.

 

 وی یادآور شد: حمایت‌های انجام شده نزدیک به700میلیون تومان تسهیلات و 180 میلیون تومان خسارت از شرکت‌های بیمه به آموزشگاه‌ها پرداخت شده است که در مقابل خسارت‌های موجود این رقم ناچیز است.

 

مختاران در ادامه با بیان اینکه ما در امر آموزش، قافیه را به مدرک‌گرایی باخته ایم، تصریح کرد: ما به افراد آچار به دست و پنجه ماهر نیاز داریم و صرفا با مدرک و مدرک گرایی اشتغال ایجاد نخواهد شد لذا هر چقدر مهارت‌گرایی را تقویت کنیم افراد بیشتری وارد بازار کار و اشتغال خواهند شد و باید فرهنگ سازی در جامعه ایجاد شود تا مردم نسبت به آموزش مهارت بیشتر توجه کنند و صرفا به دنبال افزایش مدرک دانشگاهی برای جوانان نباشیم بلکه به دنبال مهارت و حرفه آموزی آنها باشیم.

 

وی خاطر نشان ساخت: درهر جامعه ای عرضه و تقاضا حرف اول را می زند وقتی ما همچنان برای رشته‌های دانشگاهی تبلیغ و سرمایه‌گذاری و استاد تربیت میکنیم که تئوری آموزش بدهد به لحاظ عرضه، آموزش‌های نظری را بیش از حد وسعت می‌بخشیم نباید انتظار داشته باشیم اتفاق خوبی رخ بدهد چرا که جامعه امروز نیاز به افرادی با مهارت‌های مختلف نیاز دارد برنامه‌ریزی ما در این زمینه خروجی آینده را رقم خواهد زد.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه علیرغم مشکلاتی که وجود دارد سعی کرده‌ایم از قافله عقب نمانیم، تاکید کرد: ما از همه پتانسیل‌ها جهت ارتقا مهارت‌آموزی و ارتقا سطح آموزش‌های به روز استفاده می‌کنیم و حمایت‌های لازم نیز باید از سازمان فنی و حرفه‌ای صورت بگیرد.

 

مختاران در پایان با اشاره به اینکه هر برنامه‌ای در خصوص اشتغال و در زمینه توسعه و خلق ثروت، باید بر اساس آموزش منابع انسانی باشد، افزود: توسعه بدون آموزش منابع انسانی معنی ندارد لذا هر برنامه‌ریزی که در راستای خلق ثروت و اشتغال باشد باید پیوست مهارتی آن دیده شود و بدون پیوست مهارتی هرگونه سرمایه‌گذاری منجر به شکست خواهد بود.

 

کد خبر 1089487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha