توزیع ۲ هزار پرس غذای گرم و بسته معیشتی در ایلام/ اماکن متبرکه ایلام آماده پذیرایی از زوار اربعین هستند

حجت الاسلام عزیزی با بیان اینکه طرح شمیم حسینی با مشارکت هیئات مذهبی بقاع متبرکه و سازمان و اوقات و امور خیریه در سطح بقاع متبرکه استان برگزار می شود، گفت: اعتبارات دولتی فقط در زمینه های عمرانی برای موقوفات و بقاع متبرکه هزینه می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، ظهر امروز(۱۳ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه مطبوعات استان ایلام، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه استان ایلام دستگاه و نهادی مردمی است که به واسطه  موقوفات، رقبه های موقوفات و اماکن متبرکه  و مذهبی ارتباط بسیار گسترده ای با مردم دارد.

 

حجت الاسلام« مرتضی عزیزی» با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک هزار مکان مذهبی در سطح استان وجود دارد، افزود: حدود ۲۰۰ رقبه تجاری، مسکونی و مزروعی در سطح استان ایلام وجود دارد که این رقبات به صورت اجاره به مردم واگذار شده است و طبیعی است که موارد و موضوعات قانونی و حقوقی هم وجود داشته باشد.

 

وی یادآور شد: با توجه به اینکه موقوفات، مساجد و اماکن مذهبی مردمی هستند و به صورت مردمی اداره می شوند و اوقاف و امور خیریه به لحاظ قانونی بحث نظارت و مدیریتی بر این اماکن را بر عهده دارد، همچنین اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و مساجد نیز به همت هیئت امنای مسجد متشکل از افراد مورد وثوق مردم هر شهر و محله اداره می شوند و بر این اساس نیز مردم نقش مهمی در اداره امکان مذهبی و بقاع متبرکه دارند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام ابراز کرد: ما خدمتگذار مردم و نظام اسلامی هستیم و در تلاش هستیم که بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان با محوریت مردم اداره شوند، در این راستا نیز بر اساس قانون و شرع، تمام درآمدهای بقاع متبرکه استان برای هزینه های همان بقعه متبرکه هزینه می شود و اداره  این هزینه ها نیز با نظارت هیئت امنا و اوقاف و امور خیریه انجام می شود.

 

حجت الاسلام عزیزی یادآور شد: بسیاری از خادمین اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان بر اساس قانون کار به کار گیری شده اند و پرداخت هزینه های این عزیزان و حق بیمه ان نیز از درآمد بقاع متبرکه و کمک خیرین تامین می شود، برخی با نگاهی که دارند شاید این گونه به بقاع متبرکه و موقوفات نگاه کنند که اوقاف و امور خیریه با حجم و گستردگی اماکن متبرکه و موقوفات درآمدهای زیادی داشته باشد اما از یک طرف باید گفت که در استان ایلام بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان از لحاظ درآمدی بسیار ضعیف هستند و جوابگوی هزینه های نگهداری و  سایر هزینه های خود هم نیستند.

 

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد طرح وقف تجمیعی و مشارکتی در استان ایلام، گفت: یکی از مهم ترین امور در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی ایجاد درآمد پایدار  از طریق ایجاد رقبات است، اما راهکار مناسب در استان ایلام، اجرای طرح وقف تجمیعی و مشارکتی در راستای ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه و بهره گیری از ظرفیت های وقف های خُرد و کوچک در راستای اجرای فعالیت های عام المنفعه است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام افزود: به این منظور  لازم است که در استان ایلام یک نیاز سنجی انجام شود که زمینه های که می شود با وقف تجمیعی و مشارکتی از جمله ساخت درمانگاه، بیمارستان، تجهیزات پزشکی و یا خوابگاه دانشجویی و مسجد، به عنوان موقوفه حاصل از وقف های کوچک با مشارکت مردم فعالیت شود.

 

حجت الاسلام عزیزی با تاکید بر اینکه با وقف مشارکتی می توان اشتغالزایی هم ایجاد کرد، تصریح کرد: بر این اساس باید در استان ایلام بهره وری از زمین های کشاورزی و مغازه های موقوفه را افزایش یابد، به طور مثال در طول سی سال ۲ هکتار زمین زراعی در دشت عباس وجود داشته است که این زمین با هزینه کمی سال گذشته حدود چهل میلیون تومان درآمد داشته است و از درآمدهای این موقوفات می توان برای امورات عمل المنفعه استفاده کرد.

 

وی ابراز کرد: از اعتبارات دولتی فقط در زمینه های عمرانی برای موقوفات و بقاع متبرکه هزینه می شود و هزینه های خادمان این اماکن  از محل کمک خیرین و درآمدهای موقوفات پرداخت می شود و باید درآمد پایدار برای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان ایجاد شود که بتواند هزینه های جاری این بقاع و اماکن مذهبی پرداخت شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام با اشاره به راه اندازی  نیروگاه ۳۰ مگاواتی برق خورشیدی در مهران، خاطرنشان کرد: طرح اجرای نیروگاه خورشیدی در صالح آباد نیز آماده است که باید در کمیسیون های مربوطه مطرح و مصوب شود.

 

حجت الاسلام عزیزی در ادامه با اشاره به اجرای طرح شمیم حسینی در سطح بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان، اظهار کرد: طرح شمیم حسینی با مشارکت هیئات مذهبی بقاع متبرکه و سازمان و اوقات و امور خیریه در سطح اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان  در راستای اجرای نیات خیرین و واقفین برای برگزاری مراسمات عزاداری، روضه خوانی  و مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برافراشته شدن پرچم عزای حسینی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه در طرح شمیم حسینی کمک های معیشتی به خانواده های بی بضاعت نیز اهدا می شود، ابراز کرد: امسال صد میلیون تومان اعتبار برای هیئات مذهبی فعال در سطح  امامزادگان و بقاع متبرکه استان اختصاص یافته است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: فردا یکشنبه ۱۴ شهریور به مناسبت بیست و هفت محرم در مجموع ۲ هزار پرس غذای گرم و بسته های معیشتی برای اطعام عاشقان حسینی و نیازمندان در صحن مطهر حرم امامزاده علی صالح(ع) توزیع خواهد شد.

 

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به آمادگی کامل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام و بقاع متبرکه استان برای برگزاری اربعین حسینی و پذیرای از زوار، گفت: آشپزخانه اوقاف و امور خیریه استان در محل قدمگاه ابراهیم قتال هر ساله با پخت و توزیع غذای گرم از زوار اربعین حسینی با مشارکت استان های معین پذیرایی کرده است و امسال نیز بنا داریم که در این محل، سردخانه زیر صفر و بالای صفر راه اندازی شود.

 

وی با بیان اینکه اعتبارات مصوب سال گذشته حدود سه میلیارد تومان برای عمران امکان مذهبی و بقاع متبرکه بوده است، افزود: امسال شش میلیارد و دویست و بیست میلیون تومان اعتبار عمرانی برای بقاع متبرکه استان در نظر گرفته شده است، در حال حاضر نیز با توجه به اینکه هزار مکان مذهبی در استان وجود دارد، این میزان اعتبار جوابگوی هزینه های عمرانی و نگهداری اماکن مذهبی نیست.
ا

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام افزود: برخی از امامزاده های واجب التعظیم در استان وجود دارند که مردم استان ارادت ویژه ای به این امامزاده ها دارند و علاقه مند هستند که امواتشان در محوطه و صحن این امامزاده ها دفن شود، البته در جوار این امامزاده نیز، قبرستان هایی در نظر گرفته شده است که قبر در این قبرستان ها برای مردم رایگان است، ما از ابتدا از دفن اموات در صحن امامزادگان ممانعت کرده ایم اما تعداد محدودی قبر هم در صحن مطهر امامزاده علی صالح(ع) وجود دارد که تعیین قیمت این قبور برعهده کمیسیون تعیین قیمت قبور شامل هیئت امنا، اوقاف و امور خیریه شهرستان، حراست، بازرسی، معاون فنی، معاون بهره وری و مدیرکل اوقاف و امور خیریه است.

 

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به اینکه به طور قطع تعداد محدودی قبر در محوطه و صحن این امامزاده وجود دارد که دفن میت در این قبور نیز نیازمند اخذ مجوزهای لازم از مرکز است، خاطرنشان کرد: هزینه فروش قبر نیز صرف هزینه های نگهداری و توسعه امامزاده علی صالح(ع) می شود.


 

کد خبر 1091152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha