همایش بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار می‌شود

ناظمی گفت: همایش بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار ۲۶ شهریور در فضای باز مقبره الشعرای تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدقاسم ناظمی» امروز در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی برای برگزاری بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار که در محل استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در سال های گذشته بزرگداشت این روز در استان و سطح ملی متناسب با شان این روز انجام نشده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: برای بزرگداشت این روز برنامه های مدونی در سطح ملی آماده کرده بودیم که با توجه به وضعیت کرونایی و تغییر دولت با محدودیت هایی مواجه شدیم ولی با این وجود تلاش می کنیم این برنامه ها در سطح استانی به صورت شایسته برگزار شود.
وی با اشاره به برگزاری 50 برنامه در روز شعر و ادب فارسی در استان گفت: براساس برنامه های طراحی شده تلاش می کنیم برای اولین بار بزرگداشت این روز تنها محدود به تبریز نباشد.
ناظمی افزود: با توجه به این که در برگزاری مراسم بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار اعتبار تبریز و آذربایجان شرقی مطرح است بنا براین تمامی نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید همکاری لازم را داشته باشند.
وی با بیان این که فروردین امسال تبریز بر اساس بررسی های که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد به عنوان شهر خلاق ادبیات شناخته شده است، تاکید کرد: خوشبختانه نماینده یونسکو در ایران این دوره تبریز را به عنوان شهر خلاق ادبیات در دنیا معرفی کرده و در یونسکو نیز مورد تایید قرار گرفته و این موضوع در آبان ماه در مجمع عمومی سازمان یونسکو تائید خواهد شد.
وی انتخاب تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات را افتخار مهمی برای تبریز دانست و افزود: سازمان یونسکو فعالیت شهرها را در این حوزه به شکل متمرکز و مستمر رصد می کند بنابراین اگر بتوانیم این مراسم را به صورت آبرومندانه برگزار کنیم می توانیم هم برای تبریز و آذربایجان و ایرن افتخار کسب کنیم و با کسب عنوان شهر خلاق ادبیات در سطح دنیا برند جدیدی ایجاد شود.
وی به جزئیات مراسم بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار اشاره کرد و گفت: علاوه بر برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی در عصر روز 26 شهریور در فضای باز در مقبره الشعرا، برنامه ای رسمی نیز با حضور شخصیت های ملی روز 27 شهریور همراه با گلباران مزار استاد شهریار برگزار خواهد شد از آقای حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: با توجه به پیشنهاد ما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی اداره های کل استان ها دستور داده که برنامه های مختلفی در روز شعر و ادب فارسی برگزار کنند.
ناظمی ادامه داد: تلاش ما این است که برنامه هایی به شکل مشارکتی در فضای مجازی با کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان و روسیه برگزار کنیم چرا که برگزاری شایسته این برنامه به دلیل استاد شهریار برای ما اهمیت ویژه ای دارد.
وی گفت: خوشبختانه در دو ماه گذشته 5 نفر از هنرمندان استان نشان درجه یک هنری کسب کرده اند که در جریان این برنامه لوح و تندیس این هنرمندان اهدا خواهد شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در پایان افزود: نهادهای دولتی با مصایبی که این روزها با آن مواجه هستند اگر همراهی نباشد این برنامه نمی تواند با شایستگی برگزار شود.

 

کد خبر 1092651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha