ضرورت تقویت اصالت فرهنگی خوزستان در ابعاد و قومیت‌های مختلف/ از ظرفیت‌های بومی برای پست‌های مدیریتی استفاده کنیم

خلیلیان با بیان اینکه خوزستان استانی متکثر و دارای فرهنگ‌های بومی محلی و بسیار اصیل است که باید آن را تقویت کنیم گفت: اصالت فرهنگی استان باید در ابعاد و قومیت‌های مختلف ترویج و توسعه یابد و از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «صادق خلیلیان» شامگاه (یکشنبه ۲۱ شهریور) در نخستین گفت‌وگوی تلوزیونی از شبکه استانی به تشریح شرایط استان و سیاست ها و برنامه های دولت سیزدهم در خوزستان پرداخت و اظهار کرد: خوزستان یک استان ویژه محسوب می‌شود و علتش این است که حدود نیمی از منابع بودجه کشور را تامین می‌کند. 

 

استاندار خوزستان افزود: در بخش کشاورزی در اکثر موارد اول است و ۱۴ درصد نیاز غذایی کشور را تامین می‌کند و یک سوم منابع آبی در آن جاری است و با تنوع قومی گسترده و مردمی که در هشت سال دفاع مقدس دین خود را ادا کردند یک استان ویژه محسوب می‌شود.

 

وی اضافه کرد: منظور از استانداری ویژه این است که در دولت تصمیم گرفته شده در مواقع لازم در جلسات هیات دولت شرکت کنم و تصمیم مجموعه نظام و دولت برای کاهش مشکلات مردم خوزستان است که امیدواریم با کمک همه مسئولان و مردم مشکلات خوزستان کاهش یابد و خوزستان به شکوفایی برسد.

 

خلیلیان تصریح کرد: در زمینه انتخاب مدیران متناسب با بزرگی استان و نقشی که در توسعه کشور دارد طبیعتا شاخص‌های انتصابات مدیران مواردی همچون پاکدستی، دلسوزی، تلاش شبانه روزی و تخصص و توانمندی و دوری از رانت و شایسته سالاری است و مدیران خوزستان باید در تراز جایگاه رفیع استان باشند و در عین حال باید از ظرفیت‌های بومی در این زمینه استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه معضل بیکاری راهکارهای مشخصی دارد و اراده‌ای قوی برای رفع آن می‌خواهد عنوان کرد: در شرایط رکود واحدهایی داریم که یا تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند؛ در حال حاضر صنایع متوسط و کوچک در حدود ۵۰ درصد فعال هستند و اگر بتوانیم واحدهای تولیدی را به چرخه فعالیت برگردانیم یک راهکار میانبر است که از این طریق مشکل اشتغال تا حد قابل توجهی رفع می‌شود.

 

استاندار خوزستان بیان کرد: یک بخش دیگر ظرفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی است که با صادرات به کشورهای همجوار پتاسیل زیادی برای ایجاد اشتغال دارد؛ سیاست دولت در کنار ایجاد اشتغال توسعه ساخت و ساز مسکن است و قرار شده ساز و کاری اجرایی شود که بر اساس آن تامین زمین بر عهده دولت باشد و نیمی از هزینه مسکن کاهش یابد و با تسهیلات و آورده اولیه موجب به حرکت درآمدن اقتصاد و فعال شدن اشتغال مرتبط با بخش مسکن می‌شود.

 

وی اذعان کرد: همچنین برای کاهش بیکاری باید در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به سمت ایجاد پتروپالایش و ارزش افزوده و پرهیز از خام فروشی حرکت کرده و صنایع پایین ایجاد کنیم که به توسعه چندبعدی استان کمک می‌کند؛ همچنین در صنعت فولاد ظرفیت خوبی داریم و با همت ملی که ایجاد شده بسیاری از مشکلات در حوزه بیکاری قابل حل خواهد بود.

 

خلیلیان ادامه داد: الزام خواهیم کرد در مدیریت‌ها و استخدام‌ها اولویت با نیروهای بومی باشد مگر اینکه برای یک تخصصی نیروی آن در استان موجود نباشد.

 

وی اذعان کرد: صنایعی در استان مستقر هستند که با وجود صدمه به محیط زیست خوزستان و ایجاد آلودگی در استان حساب‌ها، مالیات و سکونت مدیرانشان در تهران است و مسئولیت‌های اجتماعی خود را نیز به خوبی انجام نمی‌دهند که این موضوع قابل قبول نیست و پیگیری خواهیم کرد که این مالیات‌ها در استان پرداخت شود و مدیران پروازی نیز باید در همان تهران به دنبال شغل مدیریتی باشند.

 

استاندار خوزستان تاکید کرد: مطالبات معوق آبداران و کارگران بایست از طریق کارگروه‌های ملی و استانی تعیین تکلیف و نباید هر سال چنین معضلاتی تکرار شود و هر جا هم مشکلی در این خصوص باشد با شفافیت و صراحت آن را با مردم در میان خواهم گذاشت.

 

وی اضافه کرد: نباید اختلافات میان دستگاه‌ها موجب معطل ماندن خدمات عمومی شود و در زمینه مشکلات مردم بخشی نگری ها و خودخواهی‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

خلیلیان یکی از مزیت‌های استان وجود رودخانه‌های پرآب در آن دانست و تصریح کرد: این استان دارای یک حق آبه است و همانطوری که منابع نفتی استان برای توسعه کشور هزینه می‌شود قطعا حق آبه استان هم باید محقق شود و ما آن را پیگیری خواهیم کرد.

 

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سفر سال ۷۵ به استان فرمان اجرایی شدن طرح احیای زمین‌های کشاورزی را دادند و تا سال ۸۸ هیچ اقدامی نشد و در آن سال که مسئولیت داشتم بررسی کردم و ساختار اجرایی و ردیف اعتباری برای این طرح ایجاد کردیم و سال ۸۹ عملیات اجرایی آن شروع شد، البته اشکالاتی در فاز یک وجود دارد که باید در فاز ۲ آن را اصلاح کنیم.

 

استاندار خوزستان با اشاره به بازدید خود در اولین شب مسئولیت خود از یکی از بیمارستان‌ها و دو بخش آی سی یو ابراز کرد: خوشبختانه وضعیت بیماری نسبت به دو هفته گذشته تقریبا به نصف رسیده به طوری‌که ۲ هفته پیش متوسط مراجعه روزانه افراد ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر بود که این رقم هم اکنون به پنج هزار و ۶۰ نفر رسیده و این نشان‌دهنده این است که در شرایط نزولی بیماری هستیم.

 

وی بیان کرد: تاکنون ۲ میلیون نفر در استان واکسن دریافت کرده‌اند و مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته به دنبال ظرفیت‌سازی برای تزریق روزانه ۱۰۰ هزار نفر هستیم و در نظر داریم تا نیمه آبان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف ۱۸ سال به بالا را تحت پوشش کامل واکسیناسیون قرار دهیم و با فروکش کردن روند بیماری امیدواریم کیفیت خدمات به بیماران بهبود یابد.

 

خلیلیان در خصوص بحث ورزش استان خاطر نشان کرد: باید برای ورزش دو مسیر قهرمانی و همگانی را دنبال کنیم؛ منابع دولتی نیز باید بر اساس شرایط استان و محرومیت‌هایی که در برخی مناطق داریم اولویت‌بندی شود.

 

وی ادامه داد: در خصوص مشکلات تیم‌های خوزستانی باید گفت که راه موفقیت در ورزش قهرمانی اتصال به منابع دولتی نیست چون منابع دولتی با محدودیت مواجه است و باید مشارکت بخش خصوصی را در امر ورزش قهرمانی داشته باشیم و از ظرفیت بخش خصوصی در ورزش استفاده کنیم و بخش دولتی هم در کنار بخش خصوصی از تیم‌های ورزشی حمایت کند.

 

استاندار خوزستان اذعان کرد: خوزستان استانی متکثر و دارای فرهنگ‌های بومی محلی و بسیار اصیل است و ما باید آن را تقویت کنیم و اصالت فرهنگی استان در ابعاد و قومیت‌های مختلف را ترویج و توسعه دهیم و از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر استفاده کنیم.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با کاهش روند بیماری و پوشش کامل واکسیناسیون جامعه را به سمت شرایط عادی سوق داده و مراکز آموزشی فرهنگی و اصناف پرخطر بازگشایی شود.

 

خلیلیان افزود:‌ فعالیت‌هایی که در بخش کشاورزی توسط تولیدکنندگان انجام می‌شود که به تولید محصول منجر خواهد شد و این تولید محصول منشا رشد و توسعه است چرا که پس از آن فرآوری و تجاری سازی بوده که به هم پیوسته است؛ در مورد قیمت خرما برای خرید تضمینی پیگیری‌ها نتیجه داده و با قیمت ۹ هزار و ۲۰۰ و گندم هفت هزار و ۵۰۰ به تصویب رسیده که مشوق خوبی برای کشاورزان است.

 

وی تاکید کرد: آبادان و خرمشهر در دوران دفاع مقدس آسیب زیادی دیدند و هنوز از آن آسیب‌ها رنج می‌برند و بازسازی این دو شهر نیاز به تسریع داشته و این اراده وجود دارد و می‌توانیم از ظرفیت‌های گردشگری و تجارت مرزی در این زمینه استفاده کنیم.

 

استاندار خوزستان یاد آور شد: برای پیشرفت استان ارکان حکمرانی ارکانی به هم پیوسته است و بخش‌های مختلفی همچون دولت، مجلس، شوراها و رسانه و … باید همه در کنار هم باشند و با هم افزایی به امر توسعه کمک شود.

 

کد خبر 1093934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha