تجلیل از از پیرغلامان و خادمان حسینی کشورهای جهان در تبریز

۲۰ نفر پیرغلام و خادم حسینی از کشورهای هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کنیا در هجدهمین اجلاس پیرغلامان تبریز تجلیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به دلیل شیوع کرونا با وقفه‌ای یکساله امروز در مسجد کبود تبریز آغاز و به مدت سه روز در تبریز برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، قرار است در این رویداد مذهبی ۲۰ نفر از پیرغلامان و خادمان حسینی از کشورهای هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کنیا در هجدهمین اجلاس به میزبانی تبریز تجلیل شوند.

«محمدرضا پورمحمدی» استاندار آذربایجان شرقی عصر امروز در افتتاحیه این اجلاس بین‌المللی که در محوطه مسجد کبود تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در طول تاریخ  هنر و ادبیات ایران زمین همواره در خدمت ائمه اطهار (ع) بوده و در این میان آذربایجان با شعرایی همچون فضولی، دخیل، یحیوی و منزوی نقشی ممتاز در این زمینه ایفا کرده و دیوان شعر آنها امروز ورد زبان تمامی مداحان و مدیحه سرایان دربار اباعبدالله الحسین است.

وی ارادات و عشق مردم ایران و آذربایجان به امام حسین را بسیار وسیع و غیرقابل بیان دانست و اظهار داشت: این ارادت در میان مردم آذربایجان و ترک زبانان بسیار برجسته تر از سایر نقاط کشور است و فرهنگ عامه مردم این دیار با نام امام حسین (ع) در هم آمیخته شده است.

پورمحمدی اضافه کرد: اشعار شعرای آذربایجانی در منقبت ائمه و سالار شهدا و سنت شعر و ادبیات عاشورایی در این سرزمین در حقیقت شاهکاری از ادبیات عاشورایی است که در هیچ نقطه ای از جهان به وجود نیامده است و بر همین اساس باید گفت که زبان ترکی در ایجاد، بسط و توسعه ادبیات عاشورایی عملکردی بی مانند دارد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: سوز و گداز اشعار ترکی در مدح ائمه و بیان مصیبت های عاشورا  چنان حرفه ای و استادانه و هنرمندانه است که شور عاشورایی با شعور حسینی را در هم تنیده است.

کد خبر 1094694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha