مسابقات قرآنی اوقاف باید مسئله اول کشور شود

توپچی گفت: یکی از مسائلی که در مسابقات قرآنی اوقاف باید به آن توجه شود، همراهی دیگر سازمان ها از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش، دارالقرآن و .. با اوقاف است ، تا موضوع مسابقات بین المللی اوقاف به عنوان مسئله اول کشور مطرح شود.

«علی اکبر توپچی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در حاشیه برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات ناظر ارزیابی و هماهنگ کننده مسابقات می باشد؛ گفت: بعد از شیوع کرونا در کشور بسیاری از فعالیت ها از جمله فعالیت های قرآنی تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته و بسیاری از جلسات و برنامه های ما ، امکان برگزاری آن به صورت حضوری نبود.

 

این قاری و معلم قرآن کریم افزود: برگزاری مسابقات به صورت ویدئو کنفرانس با حضور داوران برجسته کشوری و بین المللی اتفاق بسیار خوبی بود که در سطح استان خراسان رضوی از سال گذشته رخ داد و همین مسئله موجب می شد سطح مسابقات بالا برود ، همچنین حافظان، قاریان و گروههای تواشیح در این مسابقات با آمادگی کامل شرکت کردند و کیفیت قرائت و ارائه حفظ از سوی حفاظ بسیار خوب بوده است.

 

وی با بیان اینکه از نظر هماهنگی بین ستاد و بخش های مختلف درگیر در این مسابقات ، هماهنگی ها به شکل خوبی انجام شده است و نظم بسیار خوبی بر جلسه حاکم است؛ تصریح کرد: داوران با دقت بسیار خوب نسبت به اجرای برنامه های شرکت کنندگان در مفاهیم، حفط، قرائت و تواشیح قضاوت را انجام می دهند و اینها بیانگر این است که مسابقات با برنامه ریزی خیلی خوبی اجرا می شود.

 

ناظر چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف بیان کرد: کرونا شرایطی را به ما تحمیل کرده است و در بخش هایی معیارها و ملاک های ارزیابی ما را در بحث انعکاس های خبری، حضور مردم در سالن مسابقات، تبلیغات میدانی و بصری که باید در سطح شهر اتفاق بیفتد، محدود کرده است و شاید بسیاری تمایل داشتند تا این مسابقات برگزار نشود اما با وجود این مشکلات سازمان اوقاف اهتمام جدی برای برگزار مسابقات داشت تا خللی در جریان بحث قرائت قاریان، حفظ حفاظ و شور و حالی که در جوانان با برگزاری مسابقات ایجاد می شود، پیش نیاید.

 

وی گفت: قبل از کرونا ، متسابقین برای شرکت در مسابقات باید به شهر محل برگزاری مسابقه مسافرت می کردند و یا متسابقین شهرستانی و روستایی نمی توانستند از جلسات آموزشی اساتید قرآنی در شهرهای بزرگ بهره مند شوند اما بعد از شیوع کرونا و برگزاری مسابقات به صورت ویدئو کنفرانس، متسابقین در شهر خود آزمون می دهند و از طرفی حضور اساتید در فضای مجازی موجب شده تا متسابقین در روستاها و شهرستان ها از آموزش آنها بهره مند شوند.

 

توپچی با بیان اینکه هدف از برگزاری مسابقات قرآنی ، گسترش قرآن در جامعه است؛ تصریح کرد: ما می خواهیم با این مکانیزم ها به سراغ روستاها و شهرستان ها برویم و استعدادهای قرانی در بخش بانوان و آقایان شناسایی شوند و به آنها برای شرکت در مسابقات کشوری قرآن آموزش داده شود.  

 

وی گفت: مسابقات بین المللی در سطح کشور محدود است و امکان مقایسه مسابقات بین المللی اوقاف به دلیل سطح بالای آن، با بخش های دیگر در کشور وجود ندارد بلکه باید با کشورهای دیگر مقایسه کنیم و در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله قطر و مالزی از حیث کیفیت برگزاری و از جهت فنی  و آیین نامه ها،  مسابقات اوقاف بسیار بالاتر است و آیین نامه اوقاف را بسیاری از کشورها استفاده می کنند.

 

ناظر چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف بیان کرد: یکی از مسائلی که در مسابقات قرآنی اوقاف باید به آن توجه شود، همراهی دیگر سازمان ها از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش، دارالقرآن و .. با اوقاف است ، تا موضوع مسابقات بین المللی اوقاف به عنوان مسئله اول کشور مطرح شود و حیثیت جمهوری اسلامی باشد.

 

وی گفت: اگر چه مسابقات ، محلی برای تجلی مهارت هایی است که متسابق کسب کرده است اما این به خودی خود نمی تواند کار آموزشی و مولد باشد، اینکه شما هر سال شاهد افراد تکراری در مسابقات هستید به دلیل ضعیف بودن کارهای آموزشی و کادر سازی است. اگر می خواهیم در مسابقات قرآن کریم شاهد حضور چهره های جدید باشیم باید کار آموزشی زیاد شود و اوقاف، سازمان دارالقرآن، صدا و سیما ، آموزش و پرورش و .. کمک کنند تا این سفره قرائت قرآن، عمومی و گسترده تر شود.

 

توپچی افزود: به قهرمانان قرآنی باید توجه شود، اگر ما نخبگان قرآنی را در زمینه مادی و معنوی حمایت کنیم و این برخورد اصولی، درست ، کامل و جامع باشد دیگران نیز ترغیب می شوند اما اگر این فرد رها شود و حمایتی از او صورت نگیرد، در عدم ترغیب دیگران موثر خواهد بود.

 

کد خبر 1095845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha