کمبود تجهیزات آتش نشانی در بحران ها، فاجعه به بار می‌آورد

آتش نشانی شغلی پر استرس و پر دغدغه است که علاوه بر تمام مشکلات موجود، عدم تجهیزات و امکانات لازم برای پیشگیری از هرگونه حوادث این مشکلات را دوچندان کرده است.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ شیروان به عنوان دومین شهرستان خراسان شمالی هنوز از داشتن بسیاری تجهیزات و امکانات لازم آتش نشانی از جمله بالابر ، داشتن خودروی نجات مناسب با سرعت و قدرت مانور بالا و غیره محروم است و چنانچه حادثه ای سنگین رخ دهد جان مردم به خطر می افتد زیرا که این تجهیزات است که حرف اول را در کنترل حادثه می زند و باید در نظر داشت چنانچه بخواهیم در وقوع حوادث خدمات بهتری بدهیم به تجهیزات بهتر و پیشرفته تری نیاز است ولی متاسفانه چندین سال است تامین تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی این شهر از حیطه اصلی وظایف مسئولان مربوطه خارج شده است.

 

 

سرعت، دقت و داشتن تجهیزات و امکانات از ضرورت های موفقیت در آتش نشانی و از وظایف مهم آتش نشانان است و موجب تسریع در انجام ماموریت ها می شود، شغل آتش‌نشانی شغلی پراسترس و پردغدغه است که به صورت مستقیم با جان مردم در ارتباط است که علاوه بر اهمیت و سرعت عمل در زمان وقوع حوادث، لازم است به داشتن تجهیزات و امکانات مورد نیاز اهمیت بیشتری داده شود.

 

 

این سازمان در زمره سازمان‌های بزرگ و تخصصی مجموعه خدمات شهری است که مسئولیت‌هایی حساس و پرخطر برعهده دارد، هرچند نیروهای این سازمان در حوزه عملیات و اقدام به موقع آتش سوزی و غیره اقدامات خوبی داشته اند اما کمبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز سختی کار آنان را دوچندان کرده و هنوز ایمنی شهر بالا نرفته است و این مساله را در  حادثه آتش سوزی چندین سال قبل ساختمان مسکونی لاریسا که منجر به فوت یکی از اهالی ساختمان شد مشاهده کردیم که اگر  مدیریت واحد شهری با جدیت عمل کند از وقوع عمده این حوادث جلوگیری می شود.

 

 

معاون عملیات  سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیروان با اشاره به اینکه وجود تجهیزات و ماشین آلات مدرن از الزامات ارتقاء کیفیت و سرعت خدمت رسانی به شهروندان است گفت: تأمین تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش نشانی باید در دستور کار شهرداری قرار بگیرد که این موضوع و پی گیری برای خرید تجهیزات مورد نیاز این سازمان چندین سال است عنوان شده ولی تاکنون محقق نشده است.

 

 

حسن باقریان اظهار کرد: اینک عمده مشکل سازمان آتش نشانی این شهرستان کمبود تجهیزات و فرسوده بودن خودروهای آتش نشانی است که قیمت تجهیزات آتش نشانی بسیار گران  است و با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی از سازمان های بدون درآمد و هزینه بر است می طلبد آن را به امکانات و تجهیزات مدرن و به روز مجهز کنیم.

 

 

وی با اشاره به افزایش سرعت تکنولوژی خاطرنشان کرد: از طرفی هم مشکلات شهرها از بُعد ایمنی افزایش یافته است که برخی از این مشکلات به واسطه عدم اقدامات صحیح و برخی هم به دلیل بی احتیاطی است و در هر صورت توان مقابله و کیفیت مقابله با وجود تجهیزات مورد نیاز با حوادث موضوع بسیار مهمی تاثیرگذاری بر امنیت هر شهر است.

 

 

باقریان با بیان اینکه بعد اول این تمهیدات، به روزرسانی تجهیزات است افزود: اکثر ماموریت های این سازمان  در فصل تابستان مربوط به آتش سوزی، مارگیری و غیره است که با تماس فوری شهروندان  باید سریع و به موقع سرصحنه حضور داشته باشیم تا از بروز هرگونه حوادث احتمالی جلوگیری شود که در این زمینه داشتن خودروی نجات با سرعت و قدرت مانور بالا ضروری است ولی تمام خودروها فرسوده است و این خود بزرگترین دغدغه و مشکل است.

 

 

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیروان با اشاره به ضرورت ست هیدرولیک برای تصادفات گفت: با توجه به اینکه این شهرستان در مسیر جاده ترانزیتی قرار دارد در بسیاری از تصادفات جاده ای برای نجات جان هموطنان به ابزار و امکانات لازم نیاز است که اینک سه ست هیدرولیک لازم است که با پی گیری های انجام شده نیاز به ۱۰ میلیارد ریال هزینه دارد ولی نبود اعتبارات مانع خرید و هرگونه خدمات رسانی بهتر در این زمینه شده است.

 

 

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیروان گفت: آتش نشانی سازمانی است که علاوه بر نیروی انسانی توانمند مهم از همه نیاز به تجهیزات لازم و به روز دارد که اینک با بسیاری از کمبود و تجهیزات مواجه هستیم.

 

 

جعفر حیدری از خرید تجهیزات شخصی امسال با ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه دومین شهر استان که دارای ساختمان های ۷ طبقه است و اخیرا مجوز ساخت ۸ طبقه هم انجام شده است از داشتن خودروی بالابر محروم است که در صورت وقوع حوادث آتش سوزی باید نیروها از پله ها ورود کنند و جان خود را به خطر بیندازند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ برای خرید بالابر ۲۶ متری این شهر قراردادی منعقد شد ولی با توجه به عدم پرداخت مبلغی از هزینه تاکنون خریداری و تحویل داده نشده است.

 

 

حیدری اضافه کرد: همچنین خودروهای آتش نشانی فرسوده است و با کمبود خودرو اطفای حریق مواجه هستیم که درخواست داده شده است ولی با توجه به افزایش هزینه های خودرو و سایر تجهیزات تاکنون اقدام خاصی برای رفع مشکلات انجام نشده است.

 

 

وی با تاکید بر ارتقای ایمنی و تجهیزات آتش نشانی خواهان رفع مشکلات این بخش شد و گفت: برای خرید تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی نیاز به اعتبار است.

 

 

وی با بیان اینکه راهبر اصلی آتش نشانی، کاهش خطر است، اظهار داشت: کیفیت کار آتش نشانی به سرعت در رسیدن به محل حادثه و عملکرد مطلوب در هنگام انجام عملیات است که تمام این موارد علاوه بر توان نیروها با داشن تجهیزات مورد نیاز محقق می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه استاندارد رسیدن به محل حادثه ۴ دقیقه است گفت: این استاندارد با توجه به شرایط و مخاطرات متفاوت است ولی زمان رسیدن نیروها سر صحنه حوادث در این شهر ۴-۳ دقیقه است.

 

 

به گفته حیدری آتش نشانان شیروان در نیمه نخست امسال ۳۹۳ ماموریت برای امدادرسانی در حادثه ها و اطفای حریق انجام دادند که بیشترین آن مربوط به امداد ونجات، آتش سوزی فضای سبز و تصادف ها بود.

 

 

شهر ۸۵ هزار نفری شیروان دارای سه ایستگاه آتش نشانی و ۵۲ نفر نیروی آتش نشان است.

 

 

 

کد خبر 1100852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha