طرح ساماندهی و مرمت محوطه باستانی «بیت مشحوت» اجرا شد

موسوی از اجرای طرح ساماندهی محوطه تاریخی بیت‌مشحوت از توابع شهرستان کرخه خبر داد و گفت: این محوطه مجموعه تپه‌هایی با وسعتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار و با ارتفاع تقریبی هفت متر است که در سمت شرقی و غربی روستا گسترش یافته است.

«سیدحکمت‌الله موسوی» امروز (دوشنبه 12 مهر) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با اشاره به طرح ساماندهی و مرمت محوطه باستانی «بیت مشحوت» اظهار کرد: محوطه تاریخی بیت‌مشحوت، از محوطه‌های تاریخی متعلق به دوران ساسانی ـ اسلامی است که در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: محوطه بیت‌مشحوت نام مجموعه تپه‌هایی است با وسعتی بالغ بر 100 هکتار که دارای 1.20 کیلومتر طول و 1.06 کیلومتر عرض که با ارتفاع تقریبی هفت متر در سمت شرقی و غربی روستا گسترش یافته است.

 

وی بیان کرد: به‌دلیل گستردگی محوطه و عوامل انسانی ـ طبیعی، در سالیان گذشته، آسیب‌هایی بر پیکره این محوطه وارد شده که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به منظور حفاظت بیش از پیش از محوطه‌های تاریخی، در تیرماه سال جاری عملیات ساماندهی این محوطه را آغاز کرد که تا پایان شهریور به طول انجامید.

 

موسوی با بیان اینکه این پروژه به منظور شناسایی، مستندنگاری و پرکردن حفره‌های موجود در محوطه تعریف و به اجرا درآمد اضافه کرد: به همین منظور، ابتدا حفره‌های نزدیک به محدوده مسکونی و گودال‌هایی که احتمال تخریب بیشتر آثار و لایه‌های فرهنگی در آن‌ها می‌رفت، شناسایی و مستندنگاری شدند و سپس به وسیله نیروی کارگری و عملیات دستی این حفره‌ها پر و پوشانده شدند؛ به همین منظور خاک پیرامون مربوط به خود حفره‌ها به شکل لایه‌لایه به درون این حفره‌ها منتقل و این کار تا هم سطح شدن محل با سطح زمین به شکل کامل انجام گرفت.

 

وی با اشاره به این‎که در برخی از محل‌ها به دلیل وجود داده‌های فرهنگی از قبیل سفال و آثار معماری، مستندنگاری‌های لازم و اقدامات حفاظتی انجام شد تصریح کرد: در مجموع تعداد قابل توجهی از حفره‌ها و آب‌شستگی‌ها با ابعاد مختلف شناسایی، مستندنگاری و پر شدند و در این طرح، بخش شرقی محوطه تا بخش‌هایی در مرکز آن ساماندهی شد.

 

کد خبر 1101680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha