هوشمندی امام رضا(ع) در مبارزه سیاسی، باعث رسوایی دستگاه خلافت عباسی شد 

 عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: هوشمندی امام رضا(ع) در مبارزه سیاسی، باعث رسوایی دستگاه خلافت عباسی و خنثی شدن نقشه های شوم مأمون شد. 

دکتر مهدی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت فرارسیدن آخر ماه صفر، سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: ایام شهادت ها و یا ولادت های ائمه اطهار(ع) بی شک بهترین زمان است برای این که ما در عین شرکت در مجالس اهل بیت(ع)، بیش از پیش با سیره و سبک زندگی آن بزرگواران آشنا شویم.

 

 عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) افزود: غایت این آشنایی البته باید این باشد که در زندگی خود به سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) تأسی بجوییم و به این وسیله نه صرفاً در حرف بلکه در مقام عمل، رنگ و بویی از اهل بیت(ع) پیدا کنیم.

 

وی همچنین با اشاره به مبارزه همیشگی و جدی اهل بیت(ع) با طواغیت زمانه به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیره و مرام آن ها گفت: آن چه مسلم است این که امام معصوم ضمن هدایت جامعه در جبهه ها و عرصه های مختلف فکری، فرهنگی ، اجتماعی ، در عرصه سیاسی نیز به تبیین و روشنگری و مبارزه با ظلم و ظالم می پردازد و امام رئوف حضرت رضا(ع) نیز حقیقتاً این گونه بودند.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: البته باید توجه داشت که به خاطر تفاوت در شرایط و اقتضائات زمانه، شیوه مبارزه سیاسی هر یک از امامان ما با نظام طاغوت و دستگاه ظالم، تفاوت داشته به نحوی که گاه شیوه ها و راهبردهای فرهنگی موضوعیت بیشتری داشته و گاه نیز وجه علمی و فکری و تمدنی مشخص تر بوده و البته به عنوان مثال در زمان امام حسین(ع) که اصل دین و شریعت در خطر بود، قیام علنی و در نهایت شهادت در راه خدا لازمه حفاظت از دین و مکتب بود.

 

وی بیان داشت: به ویژه از نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی به شکل علنی با پیرایه های سلطنت ممزوج شد و به این وسیله امامت اسلامی به حکومت سلطنتی و پادشاهی مبدل گشت، ائمه اطهار(ع) مبارزه سیاسی خود را به شکلی متناسب با اوضاع و شرایط زمانه دنبال کرده اند و این گونه نبوده که نسبت به این موضوع کم توجه یا بی توجه بوده باشند.

 

اسلامی تأکید کرد: دقیقاً از همین روست که بعد از قیام امام حسین(ع) تا زمان ولایتعهدی ثامن الحجج(ع)، جریان وابسته به اهل بیت(ع) یعنی شیعیان همواره بزرگترین و خطرناک ترین دشمن دستگاه خلافت بوده اند و لذا شیعیان به خصوص یاران مخلص ائمه(ع)، همواره تحت شدیدترین فشارها و مشکلات بوده اند.

 

وی افزود: بر همین اساس در زمانه خلافت مأمون، شرایط خاص و پیچیده ای بر شیعیان و به ویژه حضرت رضا(ع) حکمفرما بود به نحوی که اساساً یکی از اهداف خلیفه عباسی از این که به نوعی ولایتعهدی را بر امام رضا(ع) تحمیل کرد، آن بود که به زعم خود ، صحنه‌ی مبارزات حاد انقلابی شیعه را پس از این جریان به عرصه‌ی فعالیت سیاسی آرام و بی‌خطر تبدیل کند و در ضمن با تبلیغات مختلف به مردم بگوید امام شما نیز به دنبال قدرت و دنیاطلبی است که این سمت را پذیرفته اما هوشمندی ثامن الحجج(ع) در این زمینه و شروطی که ایشان در جریان پذیرش این سمت قرار دادند و همچنین سیره و سبک زندگی امام در آن مقطع خاص، همه نقشه های شوم مأمون را خنثی کرد و در نهایت مبارزه سیاسی حضرت منجر به رسوایی بیشتر دستگاه جور عباسیان شد.

کد خبر 1102502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha