گام جدید بچه های مسجدی در خلق حماسه خدمت «به توان مردم»

سومین رویداد ملی فهما همسو با تاکید مقام معظم رهبری بر فعال کردن ظرفیت‌های مردمی در فعالیت‌های مختلف، با شعار «به توان مردم» درصدد است با عرضه تولیدات فرهنگی جایگاه ویژه بچه‌های مسجد به عنوان قدرت نرم نظام و جهان اسلام را به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، سومین رویداد ملی فهما همسو با تاکید مقام معظم رهبری بر فعال کردن ظرفیت های مردمی در فعالیت های مختلف، با شعار «به توان مردم» آغاز شده است.

 

این رویداد درصدد است ضمن شناسایی ظرفیت های بیش از دو میلیون نفر اعضاء و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد زمینه معرفی و تقدیر از برترین را فراهم نموده و با اجرای برنامه های آموزشی و عرضه تولیدات فرهنگی،هنری و چند رسانه ای این عزیزان جایگاه ویژه بچه های مسجد به عنوان قدرت نرم نظام و جهان اسلام را به نمایش بگذارد.

 

در این راستا گفتگویی با محمدربیع احمدخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ترتیب داده ایم که توجه مخاطبان را به آن جلب می کنیم.

 

خبرگزاری شبستان مساجد چه کارکردهایی در به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه جامعه دارند؟

احمدخانی: مساجد از صدر اسلام تاکنون پایگاه هایی برای تجمع مردم و حل مشکلات اقشار مختلف بوده، به گونه ای که بسیاری از تصمیمات مربوط به جامعه اسلامی در مساجد گرفته می شد، نیازمندان برای دریافت کمک مردمی به مساجد مراجعه می کردند، همچنین آموزش قرآن و علوم مختلف دینی در مساجد انجام می شد.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که مساجد نیز نقش مهمی در این پیروزی داشتند، این کارکردها قوت گرفت و شاهد ثبت نام رزمندگان اسلام در مساجد برای حضور در جبهه های حق علیه باطل بودیم و این رزمندگان خود تربیت یافته مساجد بودند.

 

این موضوع بیانگر کارکردها و ظرفیت مساجد است و باید به این موضوع توجه داشت که بتوان از این ظرفیت در راستای به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه جامعه استفاده کرد.

 

در جامعه ما که براساس تفکرات دینی بنیان نهاده شده است، مردم به مساجد اعتماد دارند و همین می تواند زمینه جمع آوری کمک های مردمی در این مراکز و توزیع در بین نیازمندان را فراهم کند.

 

در کنار جمع آوری کمک های مردمی، هر حرکتی از سوی مسجد مورد اقبال مردم قرار می گیرد، از اینرو می توان آسیب های اجتماعی موجود در جامعه را ریشه یابی و با استفاده از ظرفیت مساجد در راستای حل آن برآمد.

 

خبرگزاری شبستان از زنجان: کانون های مساجد چه رسالت و وظیفه ای برای فعال کردن ظرفیت های مردمی دارند؟

 

احمدخانی: از زمان تشکیل کانون های مساجد در کنار مساجد شاهد اقدامات تاثیرگذاری از سوی این مراکز در بین جوانان و نوجوانان و حتی خانواده های این افراد بودیم.

 

بچه های مسجدی بدون چشم داشتی در این مراکز حضور دارند و تمام تلاش خود را برای پویایی کانون های فرهنگی و هنری مساجد به کار می گیرند؛ وجود چنین نیروهای جوان و متعهدی در مساجد می تواند زمینه ای برای حضور خیرین و ظرفیت های مردمی در مساجد باشند.

 

وقتی خیرین و نمازگزاران نیت مخلصانه بچه های مسجدی را به چشم می بینند، راغب شده و آنان نیز برای دستگیری از نیازمندان و حل مشکلات محله آستین ها را بالا می زنند.

 

لازم به یادآوری است که یکی از شاخصه های کانون های مساجد، مردمی بودن آن است که همین موضوع می تواند در فعال کردن ظرفیت های مردمی موثر باشد. 

 

خبرگزاری شبستان: ورود بچه های مسجد به عرصه مقابله با کرونا و کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از آن چه فرصت هایی را در این باره و جلب اعتماد و همکاری عمومی فراهم کرده است؟

 

احمدخانی: متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا شاهد مشکلات عدیده ای در کشور و در بین خانواده ها هستیم، فشارهای اقتصادی بر اقشار آسیب پذیر جامعه وارد شده و این بیماری موجب تعطیلی کسب و کارهای بسیاری شده است که این موضوع در جامعه قابل مشاهده است.

 

همین مشکلات موجب شد تا مقام معظم رهبری در بیانات خود بر همدلی و مواسات با آسیب دیدگان کرونا و اقشار ضعیف جامعه تاکید کنند و بچه های مسجدی نیز به این فرمایش لبیک گفته و با حضور پرشور خود در مساجد و کمک خیرین بسته های معیشتی و بهداشتی تهیه و در بین این افراد توزیع کردند.

 

همین حضور بی منت و شبانه روزی بچه های مسجدی در مساجد موجب اعتماد عمومی و همکاری بیشتر مردم با این پایگاه های مردمی شد؛ در کنار کانون های فرهنگی و هنری مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج نیز در صحنه بودند و حماسه ای زیبا از همدلی بچه های مسجدی با عموم مردم خلق شد که تلخی ها شیوع این ویروس را به کام بسیاری شیرین کرد.

 

علیرغم مشکلات عدیده ای که ویروس کرونا در کشور ایجاد کرد، فرصت خدمت به مردم و احیاء کارکردهای مساجد را به عینه شاهد بودیم که نمونه مثال زدنی از حضور جوانان در صحنه ایثار و خدمت به خلق بود.

 

خبرگزاری شبستان: در حوزه های فرهنگی و هنری خلق چه آثاری توسط بچه های مسجد می تواند انگیزه و ظرفیت های مردمی را برای مشارکت فعالانه اجتماعی به میدان بیاورد؟

 

احمدخانی: هر اثری که خلق می شود پیامی دارد از اینرو همواره مباحث ارزشی با زبان هنر ماندگار می شود؛ در کانون های فرهنگی و هنری مساجد شاهد اقدامات فرهنگی و هنری اثرگذاری هستیم، تئاتر بچه های مسجد پیش از شیوع ویروس کرونا در مساجد استان زنجان رونق گرفته بود که متاسفانه با همه گیری کرونا تعطیل شد. در آن دوران شاهد خلق آثار هنری خوبی از سوی بچه های مسجد در حوزه تئاتر بودیم که مفاهیم ارزشی بسیاری را به مخاطب منتقل می کرد.

 

در حال حاضر نیز فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد به سمت فضای مجازی کشیده شده است که در نوع خود اثرگذار است، تولید محتوی در این فضا که بار معنایی و اثرگذاری دارد، اقدامی موثر از سوی این مراکز است.

 

خلق آثار هنری علاوه بر اینکه باید دارای شاخصه های هنری و جذابیت های بصری و هنری باشد، باید دارای یکسری پیام ها و اهداف عالیه انسانی و معنوی نیز باشد. آنچه که در آثار تولیدی و تولیدات هنری در کانون ها مدنظر است این است که تمام آثار هنری کانونی که توسط بچه های مسجد تولید می شود باید پیام های توحیدی داشته باشد.

 

خبرگزاری شبستان: چگونه می توان از تجربیات موفق مساجد جهان اسلام و شیوه های به اشتراک گذاردن تجربیات و ظرفیت ها استفاده کرد؟

 

احمدخانی: مساجد از دیرباز به عنوان بزرگترین پایگاه مردمی جهان اسلام و مرکز عبادت و وحدت جوامع اسلامی به شمار می روند، طرح فهما که چند سالی است از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد ایجاد شده است، بستری برای ارتباط بچه های مساجد از هر سوی کشور فراهم کرده است.

 

بچه های مسجد از طریق این سامانه می توانند از فعالیت ها و اقدامات دیگر مساجد مطلع شوند و با الگوگیری از این برنامه ها به پویایی و رونق مساجد خود کمک کنند.

 

این ارتباط باعث هم افزایی و تبادل افکار و تجربیات می شود از اینرو لازم است بستری برای ارتباط مسجدی ها با مساجد دیگر کشورها فراهم شود و اصحاب مسجد بتوانند از تجربیات مساجد جهان اسلام بهره مند شوند.

 

کد خبر 1106268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha