نقش تکفیر در ایجاد تفرقه میان جوامع اسلامی

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: حفظ وحدت از واجبات دین ماست و این مهم در آیات قرآن کریم نیز اشاره شده است اما امروز تکفیر یکی از مهمترین عوامل ایجاد تفرقه در میان مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همزمان با برگزاری دهمین نشست سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، آیت الله علی محمدی خراسانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم تداوم هفته وحدت در راستای گسترش این مسئله مهم و اساسی در بین جوامع اسلامی گفت هفته وحدت نمادی برای ایجاد اتحاد مسلمانان است که باید در تمام هفته ها و روزهای سال ادامه یابد و منشاء وحدت و اتحاد بین مسلمانان شود.

آیت الله علی محمدی تصریح کرد: حفظ وحدت از واجبات دین ماست و این مهم در آیات قرآن کریم نیز اشاره شده است اما امروز تکفیر یکی از مهمترین عوامل ایجاد تفرقه در میان مسلمانان است که موضوع اصلی این سخنرانی خواهد بود.

 

 وی افزود: تکفیر یعنی گروهی گروه دیگر را به کفر نسبت داده و آنها را از دین اسلام خارج بداند. در این میان برخی از اهل سنت وجود دارند که شیعیان را تکفیر می کنند و به عقیده من این افراد سنی حقیقی نیستند.از طرفی ممکن است در میان شیعیان گروهی باشند که برخی از اهل تسنن را تکفیر کند و به زعم من این افراد نیز شیعه واقعی نیستند چرا که پیرو حقیقی اهل بیت علیهم السلام باید منادی وحدت در میان مسلمانان باشد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم عنوان کرد: جریان تکفیر به دو دسته مهم تقسیم می شود؛ گروهی که از روی آگاهی و هوای نفس، فرقه‌های دیگر را خارج از دین دانسته که با این اهل عناد بحث و جدال فایده ای ندارد. اما گروه دیگر از سر عقیده و تعصبات مذهبی به تکفیر روی آورده‌اند که می توان با آنها از طریق استدلال های منطقی با آیات قرآن کریم و روایات سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بحث کرد.

 

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید شما به حقیقت نیکی و خوبی دست نخواهید یافت مگر آن که ایمان به خدا و روز قیامت، ملائکه ، کتاب آسمانی، پیامبران الهی  آورده و به اقامه نماز پرداخت زکات و وفای به عهد بپردازید کسانی که اینگونه باشند مومنان صادق و حقیقی هستند.

آیت الله محمدی خراسانی خاطرنشان کرد: جای این سوال وجود دارد که کسانی که در جهان اسلام روز به تکفیر آوردند این آیه از قرآن کریم را نمی خوانند؟ همچنین در کتاب صحیح بخاری از علمای اهل سنت به صراحت ذکر شده است که پایه اسلام بر پنج چیز  شهادت به خدا، پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و سلم، پرداخت زکات، رفتن حج و روزه بنا شده است و هر کس این پنج مورد را انجام دهد مسلمان است و کسی حق تکفیر آنها را ندارد.تکفیری‌ها اگر این آیه و روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را دیده باشند بر خلاف قرآن و سنت پیامبر عمل می‌کنند.

کد خبر 1107314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha