۱۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده است

میرجعفریان گفت: از ۴۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان تاکنون ۱۵۰ هزار واحد مقاوم سازی شده و باقی آنها نیاز به ساخت مسکن جدید یا بازسازی دارند لذا برای مدیریت حاشیه شهر مشهد هم با ایجاد مهاجرت معکوس باید ساخت مسکن در روستاها در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سید کمال الدین میرجعفریان» امروز(۱۲آبان) در نشست شورای مسکن استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: اداره‌های امور اقتصادی و دارایی و ثبت اسناد و املاک نیز باید آمار اراضی و املاک مازاد را احصا و شناسایی کرده و در راستای اجرای طرح "جهش تولید مسکن" دراختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از دغدغه های اصلی مردم و نیاز جامعه به ویژه در خراسان رضوی، مسکن است و این مهم از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم مورد تاکید ریاست جمهوری بوده و در اولویت برنامه های دولت قرار داشته است تا مسکن مورد نیاز مردم تولید شود.

 

وی به اهمیت مسکن در اقتصاد خانوار و اشتغال جامعه اشاره و بیان کرد: بیش از ۳۶ درصد از اقتصاد خانوارها، هفت درصد تولید ناخالص ملی و ۱۲ درصد اشتغال جامعه را بخش مسکن تشکیل می دهد.

 

میرجعفریان بیش از ۱۳۰ رشته شغلی را وابسته به مسکن دانست و افزود: در صورت توسعه تولید و عرضه مسکن، واحدهای صنعتی زیادی فعال شده و اشتغال بیشتری جذب می کنند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی یکی از مولفه های اثربخش در قیمت مسکن را زمین دانست و اضافه کرد: املاک قابل واگذاری و مناسبی در خراسان رضوی وجود دارد که برخی از آنها املاکی هستند که سالیان سال باقی مانده و بار مالی مضاعفی برای دستگاه های اجرایی ایجاد کرده اند.

 

وی گفت: مولدسازی املاک و اراضی مازاد می تواند ظرفیتها در این زمینه را فعال و بازار را تنظیم کند و در صورتی که املاک مزبور برای تولید مسکن مورد استفاده قرار گیرد و عرضه مسکن متناسب با تقاضا برای آن شود بخشی از تورم نیز از بین خواهد رفت.

 

میرجعفریان با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونی افزود: استفاده از این ظرفیتها می تواند مدیران دستگاه های اجرایی را علاوه برتامین مسکن مردم برای تامین مسکن کارمندان آن دستگاه نیز که به مسکن نیاز دارند یاری دهد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از شهرداریها، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی و سایر نهادهای دست اندرکار خواست در عرضه زمینهای قابل واگذاری به ساخت مسکن و تسهیل در صدور پروانه ساخت و تغییر کاربری اراضی به مسکونی همکاری لازم را داشته باشند.

 

وی گفت: از ۴۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان تاکنون ۱۵۰ هزار واحد مقاوم سازی شده است و باقی آنها نیاز به ساخت مسکن جدید یا بازسازی دارند لذا برای مدیریت حاشیه شهر مشهد هم با ایجاد مهاجرت معکوس باید ساخت مسکن در روستاها در اولویت قرار گیرد چرا که هزینه تولید مسکن در این مناطق بسیار کمتر از شهر تمام می شود.

کد خبر 1112514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha