تبادل نظر پیرامون راه‌کارهای اجرای سریع و اصولی مصوبات مغفول مانده شورای فرهنگ عمومی کشور

اعضای فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین نشست مشترک خود به تبادل نظر پیرامون راه‌کارهای اجرای سریع و اصولی مصوبات مغفول مانده این شورای فراقوه‌ای پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اولین نشست مشترک شورا و فراکسیون فرهنگ عمومی در محل کمیسیون تلفیق با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد. این نشست که برای نخستین بار در قالب جلسه مشترک برگزار می‌شد، اعضای فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور به تبادل نظر پیرامون راه‌کارهای اجرای سریع و اصولی مصوبات مغفول مانده این شورای فراقوه‌ای پرداختند.

 

سید مجتبی محفوظی رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی با یادآوری این‌که فرهنگ‌عمومی را نمی‌توان به حوزه مشخصی محدود ساخت، افزود: در واقع فرهنگ عمومی شامل دانش، نگرش و رفتار می‌شود. : فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزه‌های زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد، آموزش و پرورش و نظایر آن‌ها، حضور دارد.

 

این نماینده مجلس از حوزه انتخابیه آبادان، با عنوان این‌که امروز فرهنگ عمومی را باید فراتر از مرزها دید و ترویج کرد، گفت: در واقع فرهنگ را باید علاوه بر داخل، در حوزه بین‌الملل نیز جدی گرفت.

 

محفوظی، اهمیت فرهنگ و ضریبِ نفودِ آن در عرصه بین‌المللی غیرقابل انکار دانست و گفت: بر همین اساس مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند: «در تنظیم روابط خارجی بایستی تمام مقوله های روابط اعم از سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی به صورت جامع و هماهنگ در نظر گرفته شود. بستر فرهنگی یکی از پایه های اساسی قدرت و عامل پایداری آن به حساب می آید».

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه افزود: اشاره به این بیان کافی و وافی رهبر انقلاب از آن جهت برجسته است که ۹ سال از تصویب مصوبه "دهه‌ی تقاربِ فرهنگی" با کشورهای هم مرز و همسایه ایران در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور می‌گذرد، اما دریغ از یک گزارش و پیگیری در این خصوص.

 

محفوظی اضافه کرد: دولت قبل مصوبه‌ای را گذرانده است که استان‌ها و شهرهای مرزی ایران که استان خوزستان، آذربایجان، خراسان، کردستان، سیستان و ... بخشی از آن‌هاست، با شهرهای معادل در آن سوی مرزهای مشترک، ارتباطات فرهنگی برقرار کند.

 

رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: یکی از مطالبات فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی، اجرایی شدن این مصوبه است.

 

وی تصریح کرد: در این راستا، پیشنهاد این ایده، یعنی تبادل فرهنگی با کشورهای همجوار و مرزی با ایران، می‌تواند به عنوان ایده به مجمع عمومی یونسکو تقدیم شود که این امر را تا حصول قطعی پیگیری خواهیم کرد.

 

ضرورت تقویت هویت ملی با محوریت فرهنگ عمومی

 

همچنین در ادامه این نشست مشترک، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی هم به مقوله مهم اقتدار فرهنگی اشاره کرد و گفت: تقویت هویت ملی، مصونیت سازی عمومی و ایجاد نشاط اجتماعی باید در صدر برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.

 

سید رضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای با عنوان این‌که در مقوله فرهنگ عمومی، آگاهی دادنِ صرف کافی نیست، افزود: ترویج خودآگاهی لازم است که در پیِ آن خوداندیختگی تحول آفرین شکل می‌گیرد.

 

این عضو فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس با تأکید بر این‌که باید مردم را به معنای واقعی کلمه در فرهنگ سهیم کنیم، گفت: بزرگداشت عاشورا، جلسات قرآنی و ... را مردم به‌ وجود آوردند، لذا باید با سازماندهی نیروهای انقلابی به تقویت و ترویج ارزش‌های ایرانی اسلامی پرداخت.

 

شعار تحول‌گرایی دولت در فرهنگ عمومی باید برجسته‌تر دیده شود

 

مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این نشست مشترک، تأکید کرد: دولت مردمی سیزدهم شعار تحول را طلایه‌ی خود قرار داده است، بر همین اساس باید این تحول مورد ادعا و اذعان، در مقوله فرهنگ عمومی، برجسته‌تر دیده شود.

 

وی در ادامه افزود: در مقوله فرهنگ عمومی موفقیت زمانی حاصل می‌شود که در اجرای سرفصل‌ها، علم‌گرایی و زمان‌بندی محور فعالیت‌ها باشد.

 

این عضو فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس، در همین راستا، اندیشه‌ورزی در عرصه فرهنگ عمومی را مهم و راهبردی عنوان کرد و گفت: توسعه فرهنگ عمومی با مردمی‌سازی فرهنگ محقق می‌شود.

 

وزارت فرهنگ مصمم است فرهنگ عمومی را متحول کند

 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست مشترک، اهمیت نهاد مجلس شورای اسلامی به مقوله فرهنگ عمومی را راهبردی شمرد و گفت: الحمدلله در طول هفته فرهنگ عمومی، دو جلسه اختصاصی با این محوریت در مجلس برقرار شد؛ یکی در قالب هم‌اندیشی با حضور رئیس محترم مجلس و دیگری با محوریت فراکسیون فرهنگ عمومی.

 

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در اولین انتصاب‌های وزارت ارشاد دولت سیزدهم، نسبت به معرفی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اقدام شد که این انتخاب و انتصاب با معارفه امامی به‌عنوان یکی از اندیشمندان فعال در این حوزه صورت گرفت.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: برگزاری مستمر جلسات شورای فرهنگ عمومی، اولویت دادن به بُرش‌های استانی، ملی و بین‌المللی و افزایش مشارکت مردمی در فرآیند تصمیمات شورای فرهنگ عمومی از اولویت‌های این نهاد در دوره جدید فعالیت است.

 

اسماعیلی، تأسیس فراکسیون فرهنگ عمومی با ۲۲۳ نماینده عضو را نشان از اهتمام جدی نهاد مجلس و نمایندگان به مقوله مهم و راهبردی فرهنگ دانست و خواستار استمرار این نشست‌های مشترک شد.

 

ضرورت توجه به پیاده‌روی اربعین در فرهنگ عمومی

 

حبیب‌الله دَهمرده عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست مشترک، گفت: مطالب و مصوبات در زمینه فرهنگ عمومی باید قابل اندازه‌گیری باشد.

 

وی به برنامه عظیم راهپیمایی و پیاده‌روی اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: ظرفیت عظیم پیاده‌روی اربعین در مقوله فرهنگ عمومی باید مورد توجه باشد که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته شده است.

 

این عضو فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس، سیستان را دارای ظرفیت‌های غنی و تاریخی در مقوله فرهنگ عمومی دانست و خواستار توجه بیش از پیش به مع فی این نمادها پرداخت و اقدامات در این زمینه را نامطلوب و ناقص ارزیابی کرد.

 

ضرورت پرهیز از کلی گویی در فرهنگ عمومی

 

بیژن نوباوه‌وطن نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در بخش دیگری از این نشست مشترک، بر ضرورت پرهیز از کلی گویی در مبحث فرهنگ عمومی و تصویب مصوبات، تأکید کرد.

 

وی در ادامه افزود: نهادهای عضو شورای فرهنگ عمومی به صورت جداگانه باید نسبت به ارائه برنامه اقدامات عملیاتی داشته باشند تا فرآیند اجرای مصوبات مشخص و قابل تحقق باشد.

 

این عضو فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس همچنین خواستار اهتمام شورای فرهنگ عمومی پیرامون در نظر گرفتن شرایط روز، در معرفی الگوها با محوریت فرهنگ غنی ایرانی اسلامی شد.

 

مطالبه‌گری فراکسیون فرهنگ عمومی وَجدآفرین است

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این نشست مشترک، با اذعان به این‌که ظرفیت فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس یک فرصت است، عنوان کرد: به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی، از طرح‌ها‌ی مطالبه‌گری فراکسیون به وَجد آمدم.

 

امامی در ادامه افزود: مباحث تخصصی مطرح شده در این نشست مشترک، بسیار مهم و راهبردی است و نوید تصمیمات بزرگ و اقدامات تحول‌آفرین را می‌دهد.

 

وی تأکید کرد: ما به عنوان دبیرخانه شورا، نیازمندِ ظرفیت فراکسیون فرهنگ عمومی هستیم و از رئیس و هیأ‌ت رئیسه فراکسیون استمداد می‌طلبیم که در اجرای مصوبات و دغدغه‌های فرهنگ عمومی که بسیار هم بالاست، یاری‌گرِ ما باشند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مطالبه رئیس و اعضای فراکسیون فرهنگ عمومی پیرامون سرفصل‌ها و مصوبات شورای فرهنگ عمومی، از جمله در موضوعات خواهرخواندگی مرزهای مشترک، دهه تقارب فرهنگی و تعظیم شعائر الهی در صدر برنامه‌های مورد پیگیری دبیرخانه شورا خواهد بود.

 

 گفتنی است؛ رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، معاون وزارت ورزش و جوانان، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی و معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز از دیگر حاضران در این نشست مشترک بودند که به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات پرداختند.

 

معرفی رئیس دبیرخانه مرکز اندیشه‌ورز و مطالعات راهبردی

 

همچنین در بخش پایانی این نشست مشترک، در اجرای تبصره ۲ ماده ۴ فراکسیون فرهنگ عمومی، با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان کشوری و لشکری، حکم انتصاب «محمد خطیب» به عنوان «رئیس دبیرخانه مرکز اندیشه‌ورز و مطالعات راهبردی» فراکسیون فرهنگ عمومی تقدیم شد.

 
نشست فراکسیون فرهنگ

همچنین در این حکم انتصاب مسئولیت امور دبیرخانه‌ای و هماهنگی سفرهای استانی نیز به خطیب، تنفیذ و محول شده است.

 

شایان ذکر است؛ محمد خطیب نظریه‌پرداز، رسانه‌نگار، حقوقدان و پژوهشگرِ علوم اسلامی با تسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی، دانش آموخته و فارغ‌التحصیل «علوم ارتباطات، تلویزیون و هنرهای دیجیتال»،  «حقوق و مدیریت رسانه» و «کلام اسلامی» در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است.

 

وی علاوه بر کسوَت مؤلف و پژوهشگر و طیِ دوره عالی «پَسادکتری زبان و فرهنگِ ملَل»، مسئولیت‌های علمی و عمومی را نیز تجربه کرده است که ریاست دانشگاه قرآن و حدیث مرکزِ خوزستان، سخنگو و مدیر کمیته اطلاع‌رسانی در ستاد مرکزی راهنمای‌زائر اربعین کشور، استاد گروه فرهنگ و معارف دانشکده باستان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سابقه‌ی مسئولیت مدیر گروهِ (Departemen) علوم قرآن و حدیث مرکز آموزش و پژوهش مجمع متخصصین ایران و تصدی جایگاه مشاور امور قرآنی رئیس فراکسیون حمایت از جوانان مجلس شورای اسلامی، از اهم این مسئولیت‌ها است.

 

خطیب، در کسوتِ مشاور مدیرکل حقوقی و امور مجلس فرهنگستان هنر ج.ا.ایران،‌ دستیار ویژه رئیس فراکسیون مدیریت و منابع انسانی مجلس شورای اسلامی، دبیر کمیته هماهنگی امور راهبردی مجلس و رسانه و قائم‌مقام مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان در امور پارلمانی نیز به فعالیت پرداخته است.

کد خبر 1114804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha