اولین نشست از سلسله نشست‌های «از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقه‌ای» برگزار شد

اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی_ترویجی «از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقه‌ای» با همکاری دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و دانشگاه فرهنگیان زینب کبری(س) بروجرد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سلسله نشست‌های علمی_ترویجی «از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقه‌ای» به همت «اندیشکده معنا (مرکز علوم نوین اسلامی)» و «ستاد جامع پیشرفت منطقه ای» وابسته به ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) با هدف آشنایی حلقه‌های میانی و فعالین اثرگذار شهری با ایده «پیشرفت منطقه‌ای» در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌گردد.

اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی_ترویجی «از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقه‌ای» با همکاری دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و دانشگاه فرهنگیان زینب کبری(س) بروجرد، در روز چهارشنبه 19 آبان ماه 1400 از ساعت 9:30 تا 12 در شهرستان بروجرد، سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید.

 

 

در این نشست که با حضور تعدادی از نخبگان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، برخی فعالین فرهنگی و اثرگذاران اجتماعی شهرستان بروجرد برگزار شد، حجت الاسلام علی محمدی مدیر اندیشکده معنا و جناب آقای دکتر حمید ابدی مدیر دفتر پیشرفت اندیشکده معنا، به ارائه بحث پیرامون ایده «پیشرفت منطقه‌ای» پرداختند.

در ابتدای جلسه دکتر داریوش جاوید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین این نشست، نظر به ضرورت همکاری دانشگاه به عنوان نهاد علم با دستگاه‌های اجرایی کشور، به بیان ظرفیت‌های موجود علمی این دانشگاه برای حل مسائل منطقه پرداختند.

سپس حجت الاسلام علی محمدی در بخش اول ارائه، با بیان سیر تاریخی مفهوم «تحول» و «پیشرفت» در اندیشه مقام معظم رهبری، به ضرورت اجتماعی شدن مسئله پیشرفت اسلامی ـ ایرانی در دهه پنجم انقلاب اشاره کردند.

در بخش دوم ارائه، دکتر ابدی مناسبات تاریخی ـ نظری دوگانه «توسعه ـ پیشرفت» را طرح کرده و در ضمن یک روایت تاریخی از دوگانه «ترقّی ـ پیشرفت»، مبتنی بر یک رهیافت نظری، تبیینی از تفاوت‌های پیشرفت اسلامی ـ ایرانی با توسعه غربی را ارایه دادند. در پایان این ارایه، بر ضرورت تدوین نظریه‌های پایه ـ شاملِ «نظریه تمدن نوین اسلامی، نظریه هویت ایرانی ـ اسلامی و نظریه پیشرفت اسلامی ـ ایرانی»ـ جهت هماهنگ‌سازی پیشرفتِ عرصه‌های مختلف تاکید شد.

 

 

 

مدیر اندیشکده معنا در بخش پایانی این نشست، با بیان ضرورت تولید نظریه‌های «پیشرفت عرصه‌ای» و لزوم شکل‌گیری هسته‌های «پیشرفت منطقه‌ای»، پس از طرح چالش‌های سه‌گانه «گسست نهاد علم و حاکمیت»، «گسست حاکمیت و مردم» و «گسست نهاد علم و مردم»، پیشنهاداتی ایجابی برای تجمیع  اراده های متکثر شهری و تبدیل آن به اراده واحد اجتماعی را مطرح نمود.

حجت الاسلام محمدی در این باره افزود: پیشنهادات عملیاتی ایده «پیشرفت منطقه‌ای»، با هدف بکارگیری مشارکت حداکثری مردم از مرحله «مسئله‌یابی»، تا مرحله «حل‌مسئله» و «اثربخشی» طراحی شده است و می‌تواند طرحی کارآمد برای  اقدام «هسته‌های پیشرفت محلی» و «حلقه‌های میانی شهری» قرار بگیرد.

 

کد خبر 1116030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha