شیوه دفاع از امام زمان(عج) در سیره حضرت معصومه(س)

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) از سختی‌های مسیر هجرت همچون تهدید جان و هزاران خطر دیگر آگاه بودند، گفت: اما همه خطرات را به جان خریدند و برای لبیک به دعوت امام خود راه افتادند و مقاماتی همچون شفاعت یافتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) و به منظور بررسی آموزه های سیره کریمه اهل بیت(ع) برای منتظران با حجت الاسلام «مصطفی حسن‌زاده»، کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح بخش نخست آن در ادامه می آید:

 

در سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) چه آموزه هایی وجود دارد که الگوگیری از آن برای منتظران ضرورت دارد؟

 

اهمیت توجه به  سیره و حیات حضرت معصومه(س) برای منتظران از آن جهت است که ایشان تحت تربیت مستقیم امام معصوم رشد کردند و الگویی برای منتظران به شمار می روند شاید امروز برای ما اثر این تعلیم و تربیت مستقیما مشخص نباشد اما حضرت معصومه(س) عالمه غیرمعلمه بودند و در سه سالگی پاسخگوی سوالات مراجعه کنندگان به امام معصوم(س) شدند تا جایی که موسی بن جعفر(ع)، پدر آن حضرت(ع) فرمودند: فداها ابوها!

امام رضا(ع) به خواهر گرامی‌شان لقب معصومه دادند یعنی امام رضا تمام زندگی حضرت معصومه(ع) را نگریستند و در آن مکروهی ندیدند لذا به ایشان چنین لقبی دادند، از این رو، بسیار مهم است که ایشان اولاً تحت تربیت مستقیم امام معصوم(ع) بوده و علم ایشان به علوم سایر بشریت آمیخته نشده و ثانیاً امام زمان‌شان به ایشان لقب معصومه داده است.

 

سیره حضرت معصومه(ع) چه درس هایی برای کسب رضایت امام زمان(عج) دارد؟

 

همه ما شنیده ایم که زمانی عده ای از قم برای عرض سوالاتی به محضر موسی بن جعفر(ع) به مدینه رفتند اما ایشان حضور نداشتند و درنهایت حضرت فاطمه معصومه(س) سوالات آنها را پاسخ دادند. امروز هم امام زمان(عج) در میان ما ظاهر نیستند در هر جایی شیعه ای که حضرت معصومه(س) الگوی حیات او است باید بکوشد از معارف اهل بیت(ع) علم به دست آورد و پاسخگوی سوالات و شبهات شیعیان باشد اگر چنین عمل کنیم امام زمان(عج) پاسخ ما را می بینند و اگر مرضی رضای ایشان باشد مشمول دعای خاص حضرت(عج) قرار می گیریم؛ یعنی اگر نمی توانیم با شمشیر و سلاح آهنین از امام زمان(عج) دفاع کنیم می توانیم با زبان مدافع امام و حریم ایشان باشیم.

 

در لبیک به خواسته ها و مطالبات امام زمان(عج)، حضرت معصومه(س) چه آموزه هایی برای منتظران ظهور دارند؟

 

همه ما شنیده ایم که تا نامه امام رضا(ع) به دست حضرت معصومه(س) رسید بدون درنگ به راه افتادند امروز هم امام زمان(عج) هر روز ما را به سوی خود فرا می خواند باید ببینیم اگر ظهور همین فردا رخ دهد آماده لبیک به ایشان هستیم آیا حق الناسی بر گردن نداریم؟ گله مندی و کینه ای در دلهایمان نیست؟ نماز و روزه ما بجا است؟

مسئله ظهور مسئله مرگ و قیامت است، یعنی یقینی است اما زمان آن مشخص آن نیست، کسی که آماده ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) باشد چه ظهور را ببیند چه نبیند در کنار خیمه امام زمان(عج) است ما هم نباید درنگ کنیم.

 

در موضوع پذیرش سختی ها در مسیر یاری امام زمان(عج) حضرت فاطمه معصومه(س) چه آموزه هایی برای ما به یادگار گذاشته اند؟

 

حضرت معصومه(س) از سختی های مسیر همچون تهدید جان و هزاران خطر دیگر آگاه بودند اما چون امام زمان خود را شناخته بودند و می دانستند ایشان مظهر قدرت خدا است و علی رغم همه این تهدیدات امام عین الله و ناظر ایشان است همه خطرات را به جان خریدند و برای لبیک به دعوت امام خود راه افتادند در حالی که بانویی به ظاهر 17 ساله بیشتر نبودند! این نشان می دهد تکلیف نسبت به امام زمان، پیر و جوان و زن و مرد نمی شناسد و اوجب واجبات در زندگی ما معرفت و حرکت در مسیر امام زمان(عج) و نصرت و یاری ایشان است. لذا در این مسیر نباید از خطرات و تهدیدات هراسی به دل راه دهیم بلکه باید مدافع امام زمانمان و آماده حرکت به سوی ایشان باشیم، منتظر واقعی آماده است همانطور که امام او قائم است او نیز قائم است.

 

با توجه به آنکه منتظِر باید شبیه به منتظَر باشد در سیره و سبک زندگی حضرت معصومه(س) چه شبیه سازی هایی با امام معصوم(ع) صورت گرفته که برای ما نیز الهام‌بخش است؟

 

حضرت معصومه(س) شانی از شئون امام معصوم(ع) دارند منتظر امام مهدی(عج) نیز باید همه شئون زندگی خود را در مسیر اهل بیت(ع) قرار دهد اگر می خواهیم به اخلاق الله آراسته شویم باید آینه را الگوی خود قرار دهیم، شان عملی و علمی و شفاعتی حضرت معصومه(س) به گونه ای است که در سه سالگی پاسخگوی سوالات مراجعان امام کاظم(ع) بوده اند!

علاوه بر این، ایشان محدثه هستند و احادیثی از امامان معصوم(ع) را روایت کرده اند در چرایی شان عملی ایشان همین بس که امام رضا(ع) آن حضرت را معصومه(س) خواند و بر اعمال و رفتار ایشان مهر عصمت زدند، در فلسفه شان شفاعتی ایشان نیز همین بس که در زیارت آن بانو می خوانیم: «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ‏».

انسان بر اساس ارتباط و معرفتی که با اهل بیت(ع) دارد و تلاش و قربی که نسبت به اهل بیت(ع) در او ایجاد می شود، روز قیامت به همان اندازه قدرت شفاعت می یابد خدای متعال به منتظران هم قدرت شفاعت می دهد در عین اینکه خود از هول قیامت در امان می مانند البته این به شرط آن است که منتظر امام زمان(عج) شئون زندگی‌اش را در مسیر اهل بیت(ع) قرار دهد.

 

ادامه دارد ...

 

کد خبر 1116809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha