ابتکارات کانون «شهید تلیانی»  برای کتابخوان شدن بچه‌های مسجد

کانون فرهنگی هنری «شهید تلیانی» ۱۴ سال است که با تشکیل هسته مطالعاتی در توسعه و ترویج کتابخوانی و جذب کودکان و نوجوانان به مسجد موفق عمل کرده است. تشکیل حلقه مطالعاتي نهج‌البلاغه و کمک‌رسانی به محرومان از دیگر برنامه‌های این کانون است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «شهید تلیانی» مسجد امیرالمومنین(ع) در استان بوشهر واقع است. این کانون از سال ۷۸ با مجوز ستاد فهمای استان بوشهر فعالیت خود را در این استان آغاز کرده است و بیش از ۱۴ سال است که با تشکیل هسته مطالعاتی سعی کرده است که گامی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان نوجوان و جوانان بردارد و با اجرای برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری توانسته کودکان، نوجوانان و جوانان را جذب فعالیت های مسجدی کند.

 

«عبدالمهيمن نيك منش»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون شهید تلیانی استان بوشهر در بحث کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: کانون شهید تلیانی از سال 86 با ایجاد کتابخانه در  جوار این کانون سعی کرده  است که در ترویج فرهنگ مطالعه میان اعضای کانون برنامه ریزی  داشته باشد و در همین راستا کوشیده که در کتابخانه کانون هسته مطالعاتی را با حضور نوجوانان و جوانان تشکیل دهد و اکنون ۴۰ نفر عضو این طرح هسته مطالعاتی هستند.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری شهید تلیانی مسجدامیرالمومنین(ع) استان بوشهر با بیان اینکه کتابخانه کانون دارای سه هزار کتاب در موضوعات مختلف است، بیان کرد: علاوه بر فراهم کردن زمینه امانت کتاب و فضای مطالعه در کتابخانه، بر اساس  طرح هسته مطالعاتی سعی کردیم که در مناسبت های مختلف همچون هفته دفاع مقدس، ماه مبارک رمضان، ماه محرم و صفر مسابقات کتابخوانی با اهدای جوایز نفیس برای هسته مطالعاتی برگزار کنیم،ضمن اینکه قبل از دوران کرونا و همچنین در دوران کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به برپایی اردوهای آموزشی و مسابقات کتابخوانی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب نمودیم.

 

نیک منش به دیگر فعالیت های هسته مطالعاتی کانون اشاره کرد و گفت: با تهیه کتاب های جیبی و اهدای آن به هسته مطالعاتی کانون سعی کردیم گامی در جهت معرفی کتاب میان اعضا داشته باشیم. همچنین تلاش کردیم که با تشکیل حلقه مطالعاتي نهج البلاغه در جهت ترویج معارف نهج البلاغه فعالیت داشته باشیم، از جمله کتاب هایی که برای طرح مطالعاتی در چند سال گذشته معرفی شد سلسله سخنرانی های حجت الاسلام دکتر رفیعی است که با استقبال مخاطبان روبرو بوده است.

 

 

 

 

وی یکی از رویکردها و برنامه های کتابخانه این کانون برای آینده را اجرای طرح کتابخوانی همراه با مسابقات از کتب مختلف برای کودکان و نوجوانان دانست و افزود: در نظر داریم با ایجاد کتابخانه باز در مسجد علاوه بر ارایه خدمات در کتابخانه مخزن دار در شبستان مسجد نیز در بحث  امانت کتاب فعالیت داشته باشیم.

 

نیک منش با اشاره به فعالیت های کانون شهید تلیانی در بحث کمک رسانی به محرومان گفت: با تشکیل صندوق خیریه به صورت ماهیانه به خانواده های بی بضاعت خدمت رسانی کردیم و کمک های ما به اقشار محروم پس از شیوع بیماری کرونا شتاب بیشتری گرفت به طوری که اکنون 63 خانواده نیازمند را که به دلیل شرایط کرونا کسب و کارشان را از دست دادند، تحت پوشش داریم و در محورهای مختلف معیشتی به آنها خدمت رسانی صورت می گیرد. طرح های کمک رسانی به محرومان در قالب طرح هایی همچون طرح خیریه حاج قاسم دنبال شده است.

 

 

 

 

مدیرکانون شهید تلیانی مسجد امیرالمومنین(ع) استان بوشهر توزیع گوشت قربانی، تهیه جهیزیه به جوانان در آستانه ازدواج، پرداخت هزینه درمانی بیماران معرفی شده، توزیع خواربار به صورت ماهیانه به خانواده های تحت پوشش را بخشی از خدمات ارایه شده توسط فعالان و خیرین کانون به محرومان دانست.

 

نیک منش همچنین افزود:به همت گروه جهادی و فنی کانون مایحتاج ضروری خانواده های محروم همچون یخچال،گاز، تلویزیون و.. خانواده های تحت پوشش را تعمیر می کنیم و در صورتی که قابل تعمیر نباشد،این کالاهای ضروری را برای آنها خریداری می کنیم. همچنین با برگزاری دوره های مهارت های زندگی و حرفه ای همچون آموزش خیاطی، حصیربافی، گلدوزی، کیف دوزی برای بانوان سعی کردیم برای بانوان سرپرست خانوار اشتغال ایجاد کنیم.

 

 

 

 

مدیر کانون شهید تلیانی مسجد امیرالمومنین(ع) استان بوشهر برپایی نمایشگاه کتاب همراه با تخفیف ویژه، مسابقات غیرحضوری فرهنگی، برگزاری مراسم ملی و مذهبی، تشکیل سرود، تشکیل گروه نمایش، انجام فعالیت های ورزشی، اردویی، پخش فیلم، برپایی اردوهای سیاحتی و زیارتی، برگزاری کلاس های قرآنی، نقاشي، طراحي، زبان، دارت، خط و خوشنويسي، پيش دبستاني  را بخش دیگری از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری برشمرد.

 

کد خبر 1116908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha