نقش مساجد در پیشگیری از کاهش جمعیت/ دولت مشوق‌هایی برای ازدواج جوانان قرار دهد

حجت‌الاسلام بابایی نقش مساجد، روحانیت معظم و تریبون‌های نماز جمعه در مواجهه با معضل پیری جمعیت را نقشی حائز اهمیت و تأثیرگذار خواند و گفت: دولت باید برای ازدواج جوانان مشوق‌هایی را قرار دهد.

حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های جامع متناسب با سياست‌های جمعيّتی باید انجام گيرد اظهار داشت: رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و تربيت نسل صالح و كارآمد از جمله مواردی است که بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری باید عملیاتی شود.

 

امام جمعه لوشان ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری و ضرورت صیانت از جمعیت توسط برنامه‌ریزان و متولیان امر را لازم و ضروری دانست و افزود: باید اقدامات مقتضی در جهت افزایش جمعیت مولد انجام شود زیرا متاسفانه کشور ما در زمینه جمعیت با چالش‌های متعددی روبروست و عمده‌ترین آن هم کاهش روند افزایش جمعیت است.

 

بابایی نگاه‌های عجیب و غریبی که در بحث فرزندآوری و افزایش جمعیت به وجود آمده است را یک آسیب جدی با تأثیرات سوء دانست و اذعان کرد: مدیریت درست، صحیح و هدفدار برای ما که جامعه اسلامی محسوب می‌شویم بسیار حائز اهمیت است اما اینکه بخواهیم برای نیل به این هدف، مؤلفه جمعیت را به چالش بکشیم در آینده مشکلات جدی برایمان پدید خواهد آمد.

 

وی تأخیر در ازدواج، مسائل مالی و اقتصادی، ترویج برخی فرهنگ‌ها و ارزش‌هایی که با عقاید اسلام و جامعه مطابقت ندارد را از جمله عوامل تأثیرگذار بر مقوله کاهش جمعیت اعلام کرد و یادآور شد: متاسفانه ما در حوزه جمعیت نتوانستیم افق و چشم‌انداز روشنی را برای خود رقم بزنیم در حالیکه جمعیت یکی از سرفصل‌های مهم توسعه و پیشرفت به شمار می‌رود.

 

امام جمعه لوشان گرایش جمعیت کشور از جوانی به سمت پیری را مساوی با کاهش نشاط و کارایی جامعه تلقی کرد و افزود: بدون شک در چنین وضعیتی مدیریت جامعه دچار چالش می‌شود از طرفی موضوع جمعیت، تشکیل خانواده و فرزندآوری از تأکیدات پبامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است که باید هر چه بیشتر در جامعه ترویج داده شود.

 

بابایی با تاکید بر اینکه مراجع عالیقدر، روحانیت معظم و امامان جمعه و جماعات نیز در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری روی موضوع خانواده و جمعیت تاکید دارند اظهار داشت: قطعا تریبون‌های نماز جمعه، ممبرها و سخنرانی‌ها می‌تواند برای هدایت جامعه به سمت ارزش‌هایی مانند خانواده، جمعیت و فرزندآوری مؤثر واقع شود و این امور را نهادینه سازد.

 

وی ارزیابی‌ها و برآوردهای کارشناسان از وضعیت جمعیت کشورمان و رفتن آن به سوی پیری جمعیت را متذکر شد و با بیان اینکه نباید از روی تحقیقات علمی که در این زمینه انجام شده به سادگی گذشت افزود: مساجد، روحانیون معظم و تریبون‌های نماز جمعه به رسالت خود برای هدایت‌گری جامعه عمل می‌کنند اما دستگاه‌ها و نهادهای متولی هم باید وظیفه خود را جدی بگیرند.

 

امام جمعه لوشان پوشش حداکثری و حمایت گسترده دولت از مردم با هدف اصلاح ساختارهای جمعیتی و سوق دادن آن به سمت فرزندآوری و جوان شدن جمعیت را لازم دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید در حوزه ازدواج و ترغیب جوانان مشوق‌هایی را قرار دهد زیرا در غیر اینصورت با استمرار معضل پیری جمعیت، چشم‌انداز روشنی در انتظار کشورمان نخواهد بود.

 

کد خبر 1116923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha