نقش برادری و خواهری در سیره رفتاری امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)

نهاد خانواده در جامعه اسلامی، یکی از نهادهای سازنده ای است که با ایفای نقش های گوناگون می تواند در تعالی جامعه اسلامی مؤثر واقع شود، در خانواده بعد از نقش پدری و مادری، نقش برادری و خواهری دارای اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «ثریا محمدعلی‌پور» در مقاله خود با عنوان «ایفای نقش برادری و خواهری در سیرۀ رفتاری امام رضا و حضرت معصومه علیهماالسلام» ضمن بررسی این نقش در سیره رفتاری این بزرگواران، اظهار داشت: این دو بزرگوار توانسته اند الگوی واقعی ایفای نقش برادری و خواهری بوده و حتی موقعیت اجتماعی خاص امام هشتم باعث گردید نوع جدیدی از روابط خواهری و برادری مانند مسافرت خواهر به قصد دیدار برادر صورت گیرد.

وی افزود: نهاد خانواده در جامعه اسلامی، یکی از نهادهای سازنده ای است که با ایفای نقش های گوناگون می تواند در تعالی جامعه اسلامی مؤثر واقع شود، در خانواده بعد از نقش پدری و مادری، نقش برادری و خواهری دارای اهمیت است.

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که نمود نقش برادری و خواهری را می توان در سیره رفتاری امام رضا علیهالسلام و حضرت معصومه سلام الله علیها به فراوانی مشاهده کرد و آن را در زندگی عملی کرد، اظهار داشت: امروزه با وجود پیشرفت زیاد در تکنولوژی نقش برادری و خواهری کمرنگ‌تر شده و مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: مقاله در راستای پاسخگویی به سؤال «نقش برادری و خواهری در سیره رفتاری امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام چگونه تبیین شده است؟» می باشد و برای پاسخگویی به این سؤال روابط متقابل برادری و خواهری اعم از صله رحم، احترام، ادب، حمایت، مشورت و همکاری مورد توجه قرار گرفته است.

خانم محمدعلی‌پور با بیان این که یافته‌های تحقیق در منابع مطالعاتی نشان می دهد که ایفای نقش برادری و خواهری علاوه بر مستحکم شدن بنای خانواده، در حمایت و تبلیغ دین نیز نقش اساسی دارد و نکته جالب آن است که عشق خواهری و برادری آن چنان عمیق است که از مدینه به خراسان کشانده و نه تنها شامل برادر و خواهر تنی شده بلکه در این سفر برادر و خواهر ناتنی را هم جذب و همراه حضرت معصومه علیهاالسلام آورده است.

 

چکیده تحقیق:

مقاله حاضر با موضوع ایفای نقش برادری و خواهری در سیرۀ رفتاری امام رضا و حضرت معصومه علیهماالسلام بوده، از آنجا که موقعیت امام رضا علیه‌السلام در تاریخ شیعه به عنوان ولایتعهدی شناخته شده و از نقش ایشان در خانواده به ویژه نقش برادری غفلت شده، مطالب موضوع به روش کتابخانه ای و این مقاله در صدد پاسخگویی به چگونگی نقش برادری و خواهری در سیرۀ رفتاری امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها گردآوری شده است.

یافته های تحقیق نشان می دهد این دو بزرگوار توانسته اند الگوی واقعی ایفای نقش برادری و خواهری بوده و حتی موقعیت اجتماعی خاص امام هشتم باعث گردید نوع جدیدی از روابط خواهری و برادری مانند مسافرت خواهر به قصد دیدار برادر صورت گیرد؛ وجود همراهان حضرت معصومه سلام الله علیها نشان داد علاوه بر اینکه روابط برادری و خواهری می تواند تنی باشد در ناتنی هم می تواند مورد تحقیق واقع شود.

کد خبر 1117190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha