تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سایه توجه به استعدادهای بومی

اقتصاد مقاومتی دارای مؤلفه های تشخیص، کنترل و بی اثر کردن حوزه های فشار است که مهم ترین عامل کاهش وابستگی خارجی و تلاش برای خوداتکایی است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ افزایش ظرفیت های تولیدی اعم از ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی و مهمتر از همه ایجاد تحولات بنیادین در نهادهای اجتماعی بدون یک الگوی بومی و درونزا که همگام با ویژگی های جغرافیایی، فرهنگی، دینی و سایر ظرفیت های یک کشور باشد، امکان پذیر نخواهد بود.

 

«رضا بیرانوند» ساکن روستای بزارنا شهرستان بروجرد عضو بسیج ناحیه بروجرد و فعال در عرصه فعالیت مقاومتی است که  دارای یک کارگاه پرورش قزل آلای رنگین کمان است.

 

« رضا بیرانوند» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با اشاره به فعالیت حرفه ای در زمینه آبزی پروری، اظهار داشت:  رشته تحصیلی من کارشناسی شیلات بود که  همان دوران تحصیلی به فکر آبزی پروری بودم.

 

وی افزود: شروع فعالیت کاری من در زمان تحصیلم بود که یک استخر بدون تجهیزات و بدون دیوار کشی داخلی داشت.

 

بیرانوند ادامه داد: طی سالهای 1391 و 1392 که به کمک بسیج سازندگی سپاه بروجرد تسهیلاتی را به عنوان اقتصاد مقاومتی برای تجهیز، دیوار کشی و ریختن بچه ماهی، خرید یک سری ادوات و راه اندازی مزرعه پرورش ماهی دریافت کردم.

 

این تولید کننده لرستانی ادامه داد: تا قبل از حمایت های بسیج سازندگی یا تولید نداشتیم ویا چون تجهیزات نداشتیم میزان اندک تولید به صرفه نبود و با تلفات مواجعه می شدیم .

 

وی خا طرنشان کرد: به حمد الله با کمک بسیج سازندگی موفق شدیم این مشکلات را بر طرف  و تولید و اشتغال خوبی داشته باشیم.

 

بیرانوند ادامه داد: حدود 3-2نفر به صورت مستقیم و حدود 5 نفر به صورت غیر مستقیم در این مزرعه مشغول اشتغال هستند.

 

وی تصریح کرد: تولید و سود دهی این کارگاه بسیار عالی بود تا سال 1396 ولی بعد از به دلیل گران شدن خوراک و بچه ماهی با مشکلات فراوانی روبرو شدیم ولی با وجود این مشکلات تولید را متوقف نکردیم و با توکل به خدا به کارمان داریم ادامه می دهیم.

 

بیرانوند اظهار کرد: تولید سالانه ما دوره ای است و میانگین در حدود 10تا 15تن در سال است.

 

این کارآفرین لرستانی افزود:  سود ها ماهانه چیزی در حدود 5 میلیون تومان در آمد برای خودمان دارد.

 

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود.

 

مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه کارآفرینان و مسئولان قرارگیرد.

 

تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بستر رونق تولید و بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد جامعه است و این اصل مرتقی بر کاهش وابستگی ها و تأکید روی مزیت های تولید داخل تاکید دارد.

کد خبر 1117925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha