تاریخ انقلاب جنگل از دیدگاه محمدعلی گیلک

با نزدیک شدن به ۱۱آذر مقارن با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی، رهبر مبارزان جنبش جنگل، خبرگزاری شبستان کتاب هایی را پیرامون این جنبش معرفی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، محمدعلی خمامی معروف به گیلک، یکی از سران جنبش جنگل است. خاطرات وی در ردیف یکی از مهمترین آثار روایی در زمینه این جنبش است. اسماعیل رائین درباره ماجرای نگارش خاطرات سران جنبش جنگل می‌نویسد؛ پس از تبعید رضا شاه از ایران، عده‌ای از سران باقی مانده جنبش برای حفظ خاطرات نهضت جنگل تلاش می‌کنند تا با تدوین این خاطرات وقایع و حوادث جنبش را از فراموشی نجات دهند. یکی از این افراد موثر، «محمدعلی گیلک» است.

 

کتاب تاریخ انقلاب جنگل، توسط محمدعلی گیلک- که از شاهدان عینی و مجریان این جنبش بود و در جریان این قیام منصب کمیسر فواید عامه نهضت جنگل را بر عهده داشت- بسیار حائز اهمیت است. گیلک با استفاده از اسناد، مشاهدات و تجربههای شخصی خود کتاب حاضر را سالها پس از سرکوبی نهضت جنگل تالیف کرده است. مولف علاوه بر اسناد شخصی و مشاهدات، سعی داشته تا با استفاده از اسناد و شب نامه‌ها و جراید، جنبه استنادی کتاب خود را نیز تقویت کند.

 

با این حال نگرش توصیفی مولف و تکیه بر اسناد جنگلی‌ها در تدوین وقایع مانع از آن شده است تا مولف از اسناد گروه‌ها و دیدگاه‌های مخالف آنها نظیر دولت ایران، انگلیسی‌ها، شخصیت‌های منتقد جنبش و حتی بلشویک‌ها استفاده کند. با این حال کتاب گیلک از دقت مناسبی برخوردار است و روند وقایع در آن از انسجام مناسبی بهره مند است.

 

تقسیم بندی ساختار موضوعی کتاب به ۱۰ فصل و یک بخش پیوست، نشان دهنده این مطلب است. در انتشار اسناد و نامه‌ها نیز تاریخ آن ذکر شده که این مطلب کمک فراوانی به محقق می‌کند. نکته قابل توجه دیگر این کتاب، اطلاعات مفیدی درباره رجال معاصر گیلان در پاورقی‌هاست. مانند محمدعلی پیربازاری، وهاب زاده، حدیدی، ضرغام السلطنه، خالو قربان و... این نقاط قوت به درک بهتر حوادث کمک می‌کند. تاریخ انقلاب جنگل در سال ۱۳۷۷ توسط انتشارات گیلکان منتشر شده است.

کد خبر 1119030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha