۷۳ مادر باردار در جهرم به کرونا مبتلا شدند

ارجمند از ابتلاي ۷۳ مادر باردار و سقط سه جنين در چند ماه گذشته در جهرم خبر داد و گفت: تنها ۳۶ درصد از مادران باردار جهرمی تحت واكسيناسيون كرونا قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «سيدمجيد ارجمند»، امروز (شنبه ۲۷ آذر) به خبرنگاران گفت: از فروردين تا آبان ماه ۱۴۰۰، تعداد ۷۳ مادر باردار بدون سابقه واكسيناسيون مبتلا به كرونا شدند كه ۲۵ مورد از آنها دارای درگيري بالای ريوی بودند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: شدت بيماری و درگيری ريوی بالا در تعدادي از مادران منجر به سقط سه جنين و عمل سزارين اجباری برای يک مادر شد.

 

به گفته وی از هزار و ۱۵۵ مادر باردار جهرمی كه تحت نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم قرار دارند، تنها ۳۶ درصد از آنها تحت واكسيناسيون كرونا قرار گرفته اند.

 

ارجمند با اشاره به اینکه اين باور غلط در جامعه شكل گرفته است كه واكسيناسيون عوارض و تاثير منفی روی جنين می گذارد، عنوان کرد: اين باور غلط هيچ پشتوانه علمی نداشته و تا كنون اثباتی در خصوص آن صورت نگرفته است. 

 

وی ادامه داد: مادران باردار در دوران بارداری سطح ايمنی بدنشان كاهش می يابد و در معرض خطر بيشتر ابتلا به بيماريیكرونا هستند و واكسيناسيون تنها سد دفاعی در برابر اين بيماری برای آنها است.


به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، زنان باردار می بايست حتما واکسینه شوند؛ زیرا خطر بستری شدن در بیمارستان و عوارض کووید۱۹ در آنها بیشتر است و نوزادان آنها در معرض خطر بیشتری برای تولد زودرس قرار دارند.

 

وی با اشاره به عمل سزارين اجباری برای مادر باردار مبتلا به كرونا در روز های اخير گفت: متاسفانه اين مادر دارای درگيری ريوی ۸۰ درصد بود كه می بايست هر چه سريع تر عمل سزارين برای وی انجام می شد.

 

ارجمند افزود: بری عمل اين مادر به جای استفاده از دستگاه بيهوشی اتاق عمل از دستگاه تنفس مصنوعی مخصوص بيماران در آی سی يو استفاده شد و بدون هيچ مشكلی عمل سزارين انجام گرفت و نوزاد به سلامت به دنیا آمد.

 

به گفته وی واكسيناسيون برای مادران باردار، آنها را از شرايط سخت بيماري كرونا و تاثير مخرب بيماري بر جنين دور می كند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جهرم با اشاره به نوع جهش يافته جديد بيماري كرونا بنام «اُمیکرون» گفت: اين نوع جهش يافته جديد بيماری بسيار خطرناک و قدرت سرايت آن بيشتر از سويه هاي ديگر است؛ مادران باردار درمعرض بيشتر ابتلای بيماری هستند در نتيجه حتما بايد تحت واكسيناسيون كرونا قرار گيرند.

 

به گفته وی تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه موردنیاز است.

کد خبر 1128113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha