تشکیل کانون تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در راستای توانمندسازی طلاب استعداد برتر خواهر

مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خواهران گفت: توانمندسازی طلاب استعداد برتر تا مرحله نخبگانی در عرصه پژوهش ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «طیبه غفاری» در آیین گرامیداشت هفته پژوهش که به صورت مجازی با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان‌های گلستان، مازندران و سمنان برگزار شد، به تشریح مبحث «توانمندسازی طلاب استعداد برتر تا مرحله نخبگانی در عرصه پژوهش» پرداخت.

وی با بیان تعاریف توانمندسازی، استعداد برتر، نخبه و پژوهش، به ارتباط و هم تنیدگی این واژگان اشاره کرد و اظهار داشت: توانمندسازی عبارت است از «استفاده از ظرفیت های بالقوه انسان به منظور خلق ایده های جدید و حل مشکلات و مسائل».

مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خواهران، استفاده از ظرفیت های بالقوه که در تعریف توانمندسازی آمده را بیان کننده تعریف استعداد برتر مطرح نمود و خلق ایده‌های جدید در این تعریف را  به  تعریف پژوهش  ارجاع داد.

وی، همچنین حل مسائل و مشکلات را اشاره ای به اثرگذاری و نقش نخبگی که در تعریف نخبه آمده است عنوان کرد و در ادامه با استفاده از نکات مطرح شده به بیان برخی از ابعاد توانمندسازی پرداخت و نقش طلاب در توانمندسازی را با توجه به ابعاد آن تبیین کرد.

خانم غفاری یکی از ابعاد توانمندسازی را احساس خود اثربخشی عنوان کرد و خطاب به طلاب، گفت: احساس خود اثربخشی  یعنی اینکه این احساس شایستگی و اطمینان در شما وجود دارد که قادر هستید، بیاموزید و رشد کنید و راهی برای حل مسائل و چالش های جدید در حوزه مسائل علوم دینی و اسلامی پیدا کنید.

وی ادامه داد: خود اختیاری و احساس برخورداری از حق انتخاب که از دیگر ابعاد توانمندسازی است موجب می شود طلاب با میل و اراده خود آغازگر راهی شوند که در آن احساس مسئولیت می کنند.

مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خواهران، باورمندی به اینکه با تحت تأثیر قرار دادن محیط با نتایج کار خود موجب ایجاد تغییر در جهت مطلوب می شوید را یکی دیگر از ابعاد توانمندسازی عنوان کرد که طلاب می توانند  محیط را با خواسته های خودشان همسو کنند.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم توانمندسازی احساس معناداری است و این معناداری برای فرد هدفمندی ایجاد می کند که  این منبعی از نیرو و اشتیاق در مسیر توانمندسازی ایجاد خواهد کرد، بر نقش طلاب در تواناسازی خودشان تأکید کرد.

خانم غفاری در پایان به تشریح طرح تشکیل کانون تربیت پژوهشگران حرفه ای در راستای توانمندسازی طلاب استعداد برتر عرصه پژوهش و علاقه‌مندان به فعالیت‌های پژوهشی پرداخت.

 

کد خبر 1128218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha