هدف ایران اجرای برجام به شکل سال ۲۰۱۵ نیست/ منفعت اقتصادی ایران هدف مذاکره کنندگان نظام اسلامی

عمویی با اشاره به اعمال ۸۰۰ تحریم از سوی آمریکا در اقتصاد ایران گفت: انتفاع اقتصادی مردم ایران و عادی سازی روابط تجاری هدف اصلی ایران در مذاکرات است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری سازمان بسیج دانشجویی با اصحاب رسانه در مورد شرایط مذاکرات گفت: بعد از اجرای برجام در سال 2015 اتفاق مهم این بود که طرف آمریکایی بنا را بر این گذاشت که از منافذ حقوقی نظام آمریکا و ظرفیت های حقوقی در این زمینه استفاده کند تا اقتصاد ملت ایران را با چالش های مختلف مواجه کند. با روی کار امدن ترامپ در امریکا در سال ۲۰۱۶، تمام تلاش آمریکا این بود که مانع انتفاع ایران در اقتصاد باشد اما بارها با توجه به فضای کشور در این موضوع موفق نشد و تنها توانست فضا را مشوش کند و بعد از یک سال از برجام خارج شد.

 
وی با اشاره به اعمال 800 تحریم از سوی آمریکا علیه ایران تا زمان اجرای برجام گفت: این تحریم ها شامل افراد، شرکت ها، محدودیت های دستگاه های نقلیه و بسیاری از منافع اقتصادی ایران است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل  بود، تصریح کرد: پس از خروج آمریکا از برجام، تمام این تحریم ها بازگشت و در نتیجه آمریکا با راه اندازی کارزار فشار حداکثری نسبت به اعمال تحریم های بیشتر اقدام کرد. بر این اساس ایران تعهدات هسته ای برجام را کاهش داد، در حالی که هدف اصلی مذاکره کنندگان ایران از برجام برداشتن تحریم ها بود اما آمریکا با این اقدام تمام تلاش خود را می کرد تا اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود.
 
وی با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام، 760 مصداق جدید به لیست تحریم ها اضافه شد، خاطرنشان کرد: تحریم های سابق با مضامین مختلف بازگشت و بعضا با برچسب های جدید، مجموعه مصادیق تحریم ها به 1600 فرد، نهاد، شرکت و حتی دستگاه های نقلیه (کشتی و ...) رسید .
 
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به تمام اقداماتی که از سوی آمریکا انجام شد اما ایران بر اساس بند 26 و 36 برجام اقدام کرد و در مسیر بندهای داخلی برجام تعهدات خود را کاهش داد.
 
وی با اشاره به انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا و روی کار آمدن دولت در واشنگتن یادآور شد: بعد از این اتفاق، آمریکا درخواست بازگشت مجدد به جمع 4+1 را اعلام کرد در حالی که اگر آمریکا بخواهد به برجام بازگردد، باید نظر تمام اعضای برجام را جلب کند. در این زمینه آمریکا نیازمند موافقت ایران برای بازگشت به برجام است و اولین سوال در این مسیر این است که آمریکا چه اقدامی انجام دهد تا ایران برای بازگشت آمریکا به برجام موافقت کند؟
 در مجلس یازدهم در واکنش به افزایش تحریم ها از سوی آمریکا طرحی مطرح شد و نهایتا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در آذرماه سال گذشته به تصویب رسید و منجر به آغاز غنی سازی 20 درصد و 60 درصد و افزایش تعداد سانتیفیوژها و کاهش نظارت آژانس بین المللی شد.
 
وی با اشاره به مذاکرات وین افزود: طرف مقابل در این مذاکرات سوال کرد اگر آمریکا تحریم ها را رفع کند، ایران در واکنش چه اقدامی انجام می دهد؟ بر همین اساس مذاکرات از ابتدای سال  1400 آغاز شد تا خرداد سال جاری ۶ دور مذاکرات در وین برگزار شد.
 
وی با بیان اینکه با شکل گیری دولت جدید در تهران مذاکرات قبلی برجام ایران مورد بازبینی قرار گرفت، تصریح کرد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و تعیین مدیران جدید در وزارت خارجه، ادامه مذاکرات در دستور کار قرار گرفت و دور جدیدی از مذاکرات پیش بینی شد که البته اولویت اول آن لغو تحریم ها بود اما باید بگوییم که تحریم ها به چه نحوی برداشته شود تا نظر ایران در این زمینه جلب شود و زمینه بازگشت آمریکا به 4+1 فراهم شود که این موضوع به عادی سازی تجارت ایران با محیط بین المللی و لغو تحریم ها از سوی آمریکا مطالبه شد. در این زمینه هر مانعی که در مسیر عادی سازی تجارت ایران وجود دارد، باید لغو شود و اقدام راهبردی در این زمینه باید صورت بگیرد.
 
وی یادآور شد: فقط برداشتن تحریم های موضوعی کفایت نمی کند و طرف مقابل نمی تواند از رفع تحریم هایی که در نظر گرفته است، فرار کند و به برجام بازگردد. این تحریم ها در آمریکا ذیل کمپین فشار حداکثری مورد بازبینی قرار گرفته است و این تحریم ها باید لغو شود.
 
وی گفت: منفعت اقتصادی ایران حاصل لغو تحریم ها باید باشد و مسئله این است به هر روشی که تحریم ها برداشته می شود، باید منفعت اقتصادی ایران تضمین شود و این نفع با راستی آزمایی مورد تایید قرار می گیرد.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صرف توجه حقوقی به لغو تحریم ها کفایت از منافع ایران نمی کند بلکه باید سنجش های راستی آزمایی صورت گیرد. هدف ایران صرف اجرای برجام سال  2015 نیست بلکه هدف انتفاع اقتصادی مردم ایران است. باید در تجارت ایران منفعت کشورمان حفظ شود و این اقدام تنها با اقدام حقوقی انجام نمی شود و اجرای اقتصادی این مهم مسئله مهمی است.
 
وی گفت: این موضوع نیازمند تضمین از طرف مقابل است که البته آمریکا حاضر نیست این تضمین را بدهد و در صورتی که این کار انجام نشود احتمال دارد خروج از برجام از سوی آمریکا تکرار شود. آمریکا در حالی که درخواست بازگشت دارد، باید تضمین این موضوع را نیز بدهد تا از برجام مجددا خارج نشود.
 
وی گفت: تضمین یک موضوع کلیدی است و نحوه اجرا و خروج آمریکا از برجام خسارت اقتصادی جدی به ایران زده است تا جایی که پمپئو در مورد این خسارت گفت: بیش از 70 میلیارد دلار به تجارت نفتی ایران خسارت زده ایم در حالی که خسارت ها بیش از این بوده است.
 
عمویی گفت: رفع تحریم ها مبتنی بر قوانین کنگره آمریکا از دیگر موضوعات است که باید رفع شود.
 در این دوره شاهد تقویت تیم مذاکر کننده در جمهوری اسلامی ایران بودیم که در دستگاه ها و نهادهای مختلف کارشناسان خوبی در تیم مذاکره کننده حضور دارند و این موضوع باعث افزایش ابتکار عمل ایران در مذاکرات می شود.
 
وی با اشاره به برخی فعالیت های رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: رژیم صهیونیستی در فضای رسانه ای تهدیداتی را علیه ایران به راه انداخته است تا روند فعلی مذاکرات چالش برانگیز شود، به همین دلیل اقدام به ملاقات هایی با کشورهای همسایه داشته است.
 
وی در مورد جایگاه مجلس در سند برجام اظهار کرد: مجلس جایگاه نظارتی دارد و این موضوع چندین بار مورد توجه قرار گرفته است و با روسای تیم مذاکره کننده جلسات مختلفی برگزار و ملاحظات اصلی لغو تحریم ها به عنوان موثرترین راه مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: پیوند زدن اقتصاد ایران به لغو تحریم ها راهبرد درستی نیست، البته کسی موافق حفظ تحریم ها نیست اما اینکه اقتصاد باید از طریق لغو تحریم ها اداره شود، نگاه غیر واقع بینانه است. بخشی از معضلات اقتصاد ایران به ضعف مدیریت داخلی و برخی کاستی ها اداری باز می گردد.

کد خبر 1128926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha