از توجه ویژه به فهم کلام‌الله تا نگاه ویژه به قرآن در دولت انقلابی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: ما در دولت انقلابی نگاهی ویژه به قرآن داریم و توجه به قرآن در همه دولت و به ویژه وزارت ارشاد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قران کریم که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، ضمن تشکر از همه کسانیکه که این مسابقات را به بهترین وجه ممکن برگزار کردند، گفت: قرآن کتابی است که خداوند متعال به پیامبرش می‌‍فرماید «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ ...» باطل از هیچ راهی به قرآن کریم نفوذ ندارد؛ و بعد به خودِ پیامبر می‌فرماید «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ. لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ...» اگر کسی بخواهد غیر وحی را داخل کند ما با او برخورد تندی خواهیم داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه قرآن در مقام تحدی، اعجاز کلامی است و این کلام بوده که هدایت‌آفرین است، افزود: اگر کسی با مفهوم قرآن آشنایی داشته باشد، می‌داند که این کلام وحی است و نمی‌تواند با کلام دیگری مقایسه شود.

 



حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی تصریح کرد: کلام‌الله مجید اینقدرعظمت دارد که در آیات قرآن چنین یاد می‌شود «فَلا أُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ. وَ ما لا تُبْصِرُونَ. إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ. وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِيلًا ما تُؤْمِنُونَ. وَ لا بِقَوْلِ كاهِنٍ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ. تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ.» به نظر من این قسم خیلی بزرگ است؛ در عظمت کلام‌الله مجید همین بس که خداوند کلام خود را برای ما توسط جبراییل بر پیامبرش نازل می‌کند و این کلام اینچنین است که شنوندگان می‌گویند سحر است؛ یعنی راهی نداشتند که بگویند سحر است؛ ولی تحدی قرآن تا به امروز و فرداها و تا قیامت ادامه خواهد داشت و نمی‌توانند مثلش را بیاورند.

وی ادامه داد: قرآن عظمتی دارد که نمی‌توانند مثلش یا یک آیه مثل آن را بیاورند؛ «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا» یعنی اگر جن و انس جمع شوند و بخواهند مثل این قرآن را بیاورند، نمی‌توانند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: عظمت قرآن در این زمان هم جاری است؛ امروزه مشاهده می‌کنیم با انقلاب اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان توجه ویژه به پیام دین و اسلام و توجه ویژه به فهم کلام‌الله دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: در مسابقات سراسری نخبگان با هم رقابت می‌کنند؛ در سال‌های اخیر توسعه مفاهیم و شاخه‌های جدید در این مسابقات به چشم می‌خورد و در مسابقات بین‌المللی کتابت را هم مطرح کردیم؛ پیش‌تر این رشته‌ها مطرح نبود.

وی یادآور شد: اصلی‌‎ترین رقابت ما در بحث زندگی قرآنی است؛ یعنی اینها بهانه‌ای است که برای اینکه ما خود را به یک زندگی قرآنی بیاراییم و قرآن زمانیکه در محضرش قرار می‌گیریم بر ما درست حکم کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مرحوم شیخ حر عاملی در روایتی مطرح می‌کند وقتی این قرآن در محاذات هر فرد قرار می‌گیرد برای او قضاوت می‌کند که این فرد با من چه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه نزدیک سالگرد حاج قاسم عزیز است، تصریح کرد: بنده مرور می‌کردم که اگر فردی برای زندگی‌اش یک آیه را بتواند، زنده کند برای نجاتش کافی است، اما حاج قاسم عزیز ما آیاتی را زنده کرد که اگر بخواهیم مرور کنیم، زیاد است؛ «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ...» یا «...قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً...» آیاتی که حاج قاسم اینطور عمل کرد، زیاد است؛ حاج قاسم سلیمانی برای خانواده‌های شهدا و مستضعفین «رُحَماءُ بَينَهُم» بود.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات می‌خواهد رقابتی را به یک رقابت الگوگیری از قرآن تبدیل کند و مفاهیم قرآنی را در زندگی خودمان زنده کنیم، خاطرنشان کرد: انشاءالله زمانیکه در روز قیامت قرآن در مقابل ما قرار گرفت، شهادت خوب دهد که این فرد نسبتش با من چگونه بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: به دکتر اسماعیلی خیر مقدم عرض می‌کنم و امیدوارم در جهاد فرهنگی در تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق باشند.
 

 

بنابراین گزارش در ادامه مراسم «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تسلیت ایام فاطمیه گفت: ایام غمبار فاطمیه را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند مسئلت می‌کنم که انشا الله از پیروان ائمه اطهار باشیم.

وی ادامه داد: در ایام سالگرد عملیات کربلای ۴ هستیم و یاد و خاطره شهدای سرافراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. همچنین یاد و خاطره شهید سلیمانی عزیز را گرامی می‌داریم.

وزیر ارشاد با تقدیر از برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: از دست‌اندرکاران مسابقات تشکر می‌کنم، مسابقات امسال با همت این عزیزان اجرایی شد، البته از کادر درمان و تلاش رئیس جمهور باید قدردانی کرد که با واکسیناسیون مجالس فرهنگی ما از جمله این مسابقات برقرار است و در حال برگزاری است.

وی یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی را در حوزه قرآن شاهد هستیم و این مرهون توجه رهبران انقلاب اسلامی به قرآن و نقش سازنده آن در انقلاب اسلامی است که این عزیزان داشتند.

اسماعیلی ادامه داد: امروز در مشهد بودم از شهید مطهری نقل شده که از این شهید عزیز پرسیده بودند: به فرض اینکه انقلاب به پیروزی رسید، شما با چه مدل و الگویی می‌خواهید کشور را اداره کنید، شهید مطهری یادداشت‌های قرآنی رهبر انقلاب را به آن فرد می‌دهد و چند روز بعد آن شخص می‌گوید: این بهترین مسیر برای اداره کشور است و با آن می‌توان انقلاب را به تعالی رساند.

وی گفت: رهبران انقلاب اسلامی با اجتماعی کردن قرآن و بازگرداندن قرآن به نهضت اجتماعی و سیاسی این اتفاق بزرگ را رقم زدند و امروز برکات حضور قرآن را در کشور شاهد هستیم و البته با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وزیر ارشاد با اشاره به مطالبه رهبری درباره قرآن گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل عدد ۱۰ میلیون حافظ را مطرح کردند که در این زمینه خیلی عقب هستیم و باید این مطالبات را که در شأن انقلاب اسلامی است به نتیجه برسانیم. ما در دولت انقلابی نگاهی ویژه به قرآن داریم و توجه به قرآن در همه دولت و به ویژه وزارت ارشاد وجود دارد، در ارشاد معاونت قرآن داریم و در اوقاف هم این‌گونه است و با نهاد‌های دیگر هم تلاش می‌کنیم به هم‌افزایی برسیم تا اینگونه به مطلوب نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه وظیفه نظام اسلامی در فرهنگ و خصوصاً قرآن تصدی‌گری نیست، گفت: قرآن یک حرکت مردمی است، مؤسسات قرآنی و نهاد‌های مردمی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند، من در اصفهان و همدان حضور داشتم و آنجا ده‌ها مؤسسه موفق بودند و در همه ایران این‌گونه مؤسسات وجود دارند. باید کار به گونه‌ای باشد که مردم میدان‌داری کنند، باید همه تلاشمان را کنیم که این اتفاق رخ دهد.

اسماعیلی با اشاره به تغییر نام صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران، گفت: در زمینه حمایت از فعالان قرآنی قرار شد اسم این صندوق به صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت تغییر نام پیدا کند. الان ۶ هزار فعال قرآنی در حمایت صندوق هستند و همه مؤسسات و فعالان باید مورد حمایت این صندوق قرار گیرند.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه در حال تدوین و تصویب است و رئیس جمهور تأکید دارند که این آیین‌نامه تحت تأثیر دیگر آیین‌نامه‌ها قرار نگیرد. همه حوزه‌های فرهنگی و هنری باید تابع موضوعات قرآنی باشند و بنا نداریم که قرآن را در یک معاونت محصور کنیم و هدف اسلامی کردن جامعه است که همه فعالیت‌های جامعه و سبک زندگی بر محور آموزه‌های قرآنی باشد.

 

 

مراسم اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ساعت ۱۹ جمعه سوم دی ماه ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در تالار انیشه حوزه هنری آغاز شده و برترین قاریان و حافظان قرآن کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل می‌شوند. 


اسامی نفرات برتر در دو بخش آقایان و خانم ها به شرح زیر است.

 


بخش آقایان

قرائت تحقیق
امیرحسین رحمتی از استان گلستان
مسعود نوری از استان تهران
حمیدرضا نصیری از استان تهران
محمدحسن موحدی از تهران
مجتبی محمدبیگی از استان تهران

قرائت ترتیل
محمدجواد جاوری از تهران
محمدحسین حدادزاده از یزد
محمد پورسینا از اصفهان
حسین عزیزی از البرز
مجتبی قدبیگی از تهران

حفظ کل قرآن کریم
سینا طباخی از آذربایجان شرقی
حسین خانی‌بیدگلی از اصفهان
علی غلام‌آزاد از زنجان
علیرضا سامری از خوزستان
محمدرسول تکبیری از تهران

حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم
عبدالله الله‌وردی‌زاده از تهران
حمیدرضا صافی از قم
ایمان شیخ از بوشهر
حمید جهانشاه‌لو از زنجان
کمیل هادی‌پور از مازندران

دعاخوانی
حسین داریوش از خراسان جنوبی
علی محمد دامچین از خوزستان
رضا کاکاوند از لرستان
شهاب امانتچی از قم
محمد ناطقیان از اصفهان

اذان
حسین قبادی از زنجان
حسین یزدان‌پناه از قم
محمد ایزدی از کرمان

هم‌خوانی قرآن و مدیحه‌سرایی
گروه حبل‌المتین از زنجان
گروه الانوار از خوزستان
گروه یاسین از مازندران

تفسیر عمومی قرآن کریم
هاشم وحیدیان از خراسان رضوی
محمدرسول تکبیری از تهران
علیرضا اصغرزاده از مازندران
عرفان قدرتی از مرکزی
رضا پاک‌منش از اردبیل

 



بخش بانوان

قرائت تحقیق
زهرا پورطهماسب از مازندران
عاطفه ناصح از گیلان
غزاله سهیلی‌زاده از البرز
مرضیه میرزایی‌پور از خراسان رضوی
نسیبه کرمی پارسا از قم

قرائت ترتیل
فهیمه اصغرزاده از کرمان
عادله شیخی از مرکزی
الناز همتی از تهران
نزیهه جنامی از خوزستان
منصوره آقاحسنی از سمنان

حفظ کل قرآن
هاجر مهرعلیان از اصفهان
رویا فضائلی از خراسان رضوی
زهرا محبی از اصفهان
فاطمه ابراهیمی از فارس
اعظم محمدی از هرمزگان

حفظ ۲۰ جزء
زهرا انصاری از تهران
حمیده حسینی از فارس
هانیه برخورداری از یزد
فرشته صباغیان از اصفهان
زکیه صابر از گیلان

دعاخوانی
عصمت پیرمرادی از خوزستان
مریم هوشیار از گلستان
لیلا محمدی از اردبیل
مریم سهیلی از اصفهان
سیده خدیجه تقوی از سمنان

تفسیر عمومی قرآن
کویستان صیدی از کردستان
فهیمه مومنی از اصفهان
نرجس خاتون مرادی از خراسان جنوبی
مهین تیموری از خراسان جنوبی
تقوا مرادی از تهران

 

 

 

همچنین متن بیانیه هیئت داوران در پایان این مراسم قرائت شد.

متن بیانیه هیأت داوران این مسابقات به شرح زیر است:

و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شی و هدی و رحمه و بشری للمسلمین

حمد و سپاس خداوندگار بزرگ را که دیگر بار توفیق خدمت به آستان مقدس قرآن کریم را در قالب برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم فراهم نمود تا نظاره‌­گر رقابتی زیبا و معنوی بین حافظان، قاریان، مرتلان، مؤذنان، دعاخوانان، همسرایان و اهالی تفسیر قرآن کریم باشیم. بدون تردید از رهگذر برگزاری چنین مسابقاتی انوار تابناک این کتاب آسمانی بر دل‌های انسان‌های پاک نهاد تابیدن گرفته و انس هرچه افزونتر تالیان کلام نور را با مفاهیم والای آن به دنبال خواهد داشت.

هیأت داوران این دوره از مسابقات ضمن سپاس و ارج نهادن به تلاش‌های شرکت­‌کنندگان و دست اندرکاران برگزاری به ویژه نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه جناب حجت‌الاسلام خاموشی نظر مردم عزیز و کارگزاران ارجمند و خدوم را به موارد زیر جلب می‌نماید:

شرایط خاص کشور در دوسال گذشته به­ دنبال شیوع ویروس منحوس کرونا به گونه ای رقم خورده که در دوره پیشین شاهد برگزاری این مسابقات به شکل کاملا غیر حضوری و با استفاده از امکانات رسانه ای و فضای مجازی باشیم و اما به لطف خدای متعال و پس از بهبود نسبی شرایط در این دوره شاهد برگزاری مرحله نهایی که مهمترین مرحله این مسابقات است به صورت حضوری هستیم که چنین امری با عنایت به انتخاب افراد ممتاز این دوره برای حضور در مسابقات بین‌المللی مختلف که بطور معمول در حضور مردم و به شکل اجرای زنده انجام می‌گیرد به شرایط برگزاری چنین مسابقاتی نزدیک تر بوده و به انتخاب افراد اصلح کمک بیشتری می‌نماید.

همانند سالیان گذشته، در کنار برگزاری مسابقات بازهم تاکید هیأت داوران برگسترش آموزش به ویژه با استفاده از فضای مجازی توسط سازمان اوقاف در تمامی رشته‌های برگزاری مسابقات و به ویژه داوری مسابقات است کما اینکه در یکسال گذشته قدم‌های بسیار موثر تری نسبت به سال های پیش در این خصوص برداشته شده است اما همچنان ناکافی به نظر می رسد.

بدون شک برگزاری طرح سنجش و ساماندهی داوران در سال گذشته و تداوم آن در سال جاری اقدامی بسیار شجاعانه و مبارک در جهت ارتقا سطح علمی و تخصصی داوری در کشور به شمار می‌رود. بر این اساس شاهد آن بودیم که برای نخستین‌بار در سال جاری بالغ بر یکصد داور جدید در سطوح مختلف شهرستان، استان و سراسری اعم از بانوان و آقایان در این مسابقات به کار گرفته شدند که حضور چهره های تازه در کنار اساتید با تجربه در ترکیب مراحل نیمه نهایی و نهایی این مسابقات نشان از رویکرد جدید سازمان در برگزاری این مسابقات دارد.

اصلاح و بازبینی آیین نامه های مسابقات در هر چند سال یکبار از جمله کارهای بسیار مفید و نزدیک به صواب است که در دو دهه گذشته همواره در دستور کار مسئولان و اساتید مربوطه قرارداشته است. بحمدالله در سال گذشته نیز با اهتمام جمع کثیری از داوران طراز اول و بین المللی جمهوری اسلامی جدیدترین ویرایش و اصلاحات انجام و در مسابقات امسال آیین نامه های دقیق تر و به روز تری مورد استفاده هیئت داوران قرار گرفت.

نخبگان قرانی کشور که سالیان متمادی از عمر گرانبار خود را صرف افتخار آفرینی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده و با حضور در عرصه مسابقات جهانی و کسب رتبه‌های ممتاز موجب سربلندی ملت ایران شده اند در دوران بازنشستگی خود نیاز به حمایت های بیشتری از سوی مسئولان فرهنگی کشور دارند. در سال گذشته نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در بیانات خود قول تأسیس صندوق حمایت از نخبگان قرآنی را دادند که اگرچه مقدمات آن در حال فراهم شدن است اما همچنان جامعه قرآنی به ویژه نخبگان قرآنی را چشم انتظار باقی گذاشته است که امید است در سال جاری با حمایت‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر اسماعیلی به نحو شایسته و در خور شان نخبگان، به طور کامل محقق و عملیاتی گردد. مطمئنا وجود چنین حمایت هایی ضمن ارج نهادن به زحمات این عزیزان انگیزه های بسیار بیشتری را در نسل جوان کشور به منظور حضور هرچه فعال تر در عرصه قرآنی ایجاد می‌کند.

همانطور که بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی شاهد بوده ایم با توجه به شرایط فرهنگی موجود در جهان و هدف قراردادن باورهای دینی و اعتفادی نسل جوان توسط دشمنان قرآن و اسلام از طریق بکار گیری ابزارهای رسانه ای جدید و فضای مجازی لازم است ارکان جامعه قرآنی اعم از تلاوت‌گران، مدرسان، مؤسسات و مسئولان فرهنگی کشور به عنوان پرچم داران خط مقدم مبارزه فرهنگی با درک این شرایط حساس و با استفاده از کلیه امکانات به ویژه همین فضای مجازی در جهت روشنگری و پاسخ به شبهاتی که مدتهاست توسط ماشین دروغ سازی استکبار و صهیونیسم جهانی در حال تولید محتواست اقدامات موثر تری انجام داده و بی تفاوت نمانند.

در این دوره با عنایت ویژه ریاست سازمان صدا و سیما شاهد حضور پر رنگ شبکه‌های مختلف این رسانه علی الخصوص شبکه جهانی قرآن و رایدو قرآن بودیم که امیدواریم در مسابقات بین‌المللی سال جاری و نیز سایر مسابقات قرآنی در سطح کشور کماکان تداوم داشته تا مردم از نزدیک با تلاش‌های فرزندان خود در عرصه قرآن بیش از پیش آشنا شوند. لذا از این طریق کمال سپاس خود را از کلیه عزیزانی که در انعکاس این رویداد همت گماردند اعلام می‌داریم.

هیأت داوران چهل و چهارمین دوره
سوم دیماه یکهزارو چهارصد

 

 

کد خبر 1130393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha