تاکید شهدا بر «اقدام و عمل»/برای جمع آوری خاطرات شهدا محدودیت ها را کنار بگذارید

راوی کتاب «سلام بر ابراهیم» با بیان اینکه برای جمع آوری خاطرات شهدا محدودیت ها را کنار گذاشتیم و از هر طیفی برای حضور در این کار فرهنگی دعوت کردیم گفت:در نگارش تاریخ شفاهی نباید برای خودنمایی کاری انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «زهره هادی» امروز(چهارشنبه، ۱۵ دی) در نشست جریان سازی فرهنگی در تجربه تاریخ شفاهی شهید ابراهیم هادی که در حوزه هنری گیلان برگزار شد با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و دومین سالروز شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: 2سال است که، دنیا با ریختن خون سردار سلیمانی توسط استکبار حال خوشی ندارد.



خواهر شهید ابراهیم هادی و یکی از راویان کتاب سلام بر ابراهیم، افزود: سردار سلیمانی 40سال مقاومت و از خود گذشتگی و بی دریغ مردمیدان بودن را اثبات کرد و ما باید این درس ها را برای آیندگان به ارمغان بگذاریم.



وی با بیان اینکه جمع آوری خاطرات و تدوین کتاب «سلام بر ابراهیم» برای نگارش، یک کار آتش به اختیار بود تصریح کرد: بعد از سکوت 25ساله و گمنامی شهید هادی که دوست داشتند همینطور بمانند ما احساس کردیم لازم است فرهنگ سازی در خصوص شهدا و شناساندن آنان به نسل آینده انجام شود.



هادی شروع کار برای معرفی شهید ابراهیم را از مسجد محل خودشان در برگزاری یادواره ها، مساجد و محله به محله عنوان کرد که خود شاهد همه آن نوشته ها و اتفاق ها بود و ادامه داد: این کتاب که با یک حرکت مردمی آغاز شد و توسط کسانی که می خواستند فرهنگ شهید و شهادت ادامه یابد گسترش یافت و به فروش بالا رسید.



وی رفتن در بین دانش آموزان دبستانی، دبیرستانی و دانشگاه ها و بازگو کردن خاطرات شهید ابراهیم را نوعی انتقال این فرهنگ دانست و گفت: وقتی متن کتاب خوانده می شود یا کسی داستانش را می شنود همه با واقعیت های آن روبرو می شوند چرا که این کتاب فقط نوشتاری نیست.



هادی با بیان اینکه نویسنده این کتاب خود دوران جنگ و جبهه را ندیده و صرفا برای اینکه کسی که در محله خودش شهید شده را در خواب می بیند و  برای انجام چنین کاری از ما مشورت می گیرد افزود: هدف انتقال توصیه ها و الگوهای شهدا به نسل های بعد است.



وی با ابراز ناراحتی از اینکه در موضوع شهدا ما دیر عمل کردیم اظهار کرد: این رسالت را می بایست زودتر انجام می دادیم.



هادی گفت: به شخصه کاری برای معرفی شهید انجام ندادم بلکه شاهد بودم در هر برنامه و مراسمی که حضور یافتم از هر طیف رفاقت خاصی با آقا ابراهیم گرفته اند و هر کاری شده توسط خود شهید انجام شده و این گویای این است که شهدا زنده اند و برنامه های فرهنگی ما را دنبال می کنند.



وی ادامه داد: ما برای جمع آوری خاطرات شهدا محدودیت ها را کنار گذاشتیم و از هر طیفی برای حضور در این کار فرهنگی دعوت کردیم زیرا خود شهید ابراهیم هم با همه اینگونه رفتار می کرد و فرقی بین بچه مذهبی و غیر مذهبی ها نمی گذاشت.



هادی با تاکید بر اینکه اگر ما در رفتارمان فقط عده ای خاص را مورد توجه قرار دهیم و بقیه را رها کنیم، مقصر هستیم افزود: چون ما آنها را درست تغذیه نکرده و رها نمودیم که حالا از ما دور شده اند.



وی گفت: آقا ابراهیم با یک دزد دوست شد، به زندان اوین می رفت، وقتی متوجه شد عراقی که او را گرفته بود و از کوه پایین می آورد دچار درد آپاندیس شده به او کمک کرد و....  اینها همه یک فرهنگ است و ما نباید از اینها عبور کنیم بلکه باید گفته شوند تا فرهنگ سازی دقیق و درست انجام شود تا زیر ساخت ها خوب شوند.


وی ادامه داد: در نگارش تاریخ شفاهی نباید برای خودنمایی کاری انجام شود و به کارهای کوچک بی توجه باشیم و سهل انگاری کنیم بلکه من در این کار از چیزی دریغ نکردم و به عنوان سفیر شهدا هر جا مقرر شد رفتم.



هادی بیان کرد: شهدا از اول انقلاب تا کنون برای ما خیلی زحمت کشیدند و امروز وظیفه ما سنگین تر است و باید برنامه کاری خودمان را بالا ببریم و مدیریت زمان داشته باشیم.



وی با بیان اینکه اگر در روز یکی دو ساعت برای شهدا وقت بگذاریم خیلی چیزها بدست می آوریم گفت: امروز باید عملکردمان خوب بوده و در حد حرف نباشد.



هادی با بیان اینکه تاکید شهدا بر «اقدام و عمل» بود و با خون خود این را اثبات کردند افزود:  ما باید با همه قدرت بایستیم و راهی که آنها برای ما روشن نگه داشتند را ادامه دهیم.



وی با تاکید بر اینکه باید سبک زندگی شهدا را در همه مراحل زندگی خود دنبال کنیم خاطر نشان کرد: متاسفانه در خیلی از کارها خودمان را کنار کشیدیم در حالی که می بایست حضور میدانی داشته باشیم و شهدا نیز از ما انتظار دارند که دنبال کننده اهداف آنان باشیم و به وظایف خود عمل کنیم.



هادی با اشاره به اینکه کتاب« سلام بر ابراهیم» در سطح بین المللی به چند زبان انگلیسی،  آلمانی، پشتو، هندو، عربی و... ترجمه شده است گفت: دختر مسیحی را می شناسم که با خواندن این کتاب متحول گشته و مسلمان شیعه شده است.



وی در ادامه با بیان اینکه در بیشتر بخش ها بانوان ترویج کننده این کتاب و این جریان بوده اند گفت: برگزاری مسابقات کتاب خوانی، فروش، هدیه و نذر کتاب از جمله کارهایی بوده که در ترویج این فرهنگ در سطح بسیج محلات،  مدارس، دانشگاه ها و...  انجام شده است.



هادی اذعان کرد: دستگاه های دولتی هیچ نقشی در  معرفی و فروش این کتاب نداشتند بلکه همه تلاش گروه های مردمی بوده است.



وی در خصوص اخلاق و روحیات شهید ابراهیم نیز بیان کرد: باید بدانیم فرهنگ شهدا فقط قرآن و نماز خواندن نیست بلکه شهید از تجمل گرایی و کارهای افراطی خوشش نمی آمد و اهل بازی، شوخی، ورزش کردن و... هم بود و به اندازه خودش از آنها بهره می گرفت.



هادی تاکید کرد: شهدا کسانی بودند که از کمیت ها بچه های با کیفیت شدند و ما نیز باید بتوانیم زنجیر وار سبک زندگی شهدا را به نسل های آینده انتقال دهیم و احتیاج است که از این سبک ها به موقع استفاده شود.

 


گیلان سرزمین سوژه های کشف نشده است

«سید رسول منفرد» نیز در این نشست با بیان اینکه خیلی از مجموعه های حاکمیتی و دولتی تصور می کنند که دوره استقبال مردم از موضوعات پاک و مطهر و سوژه های دفاع مقدسی  و...  گذشته است گفت: از این رو بودجه ها به سمت فیلم های دیگر در قالب سینما می رود.



رییس حوزه هنری گیلان با اشاره به فروش بالای کتاب« سلام بر ابراهیم» و فیلم «منصور» افزود: تجربه نشان داد که از این مبانی نباید عقب نشینی کنیم چون می تواند مورد استقبال قرار بگیرد.



وی تصریح کرد: خوشبختانه در مقطعی قرار داریم که اختلافی بین دولت و مجلس نیست و هماهنگی بین دستگاه ها وجود دارد از این رو بیشترین زمینه برای کار ایجابی فراهم است.



منفرد در ادامه گیلان را سرزمین سوژه های کشف نشده دانست و اظهار کرد: اگر کشف شده اند به درستی فراوری و تبدیل به اثر هنری نشدند.



وی استان گیلان را نسبت به استان های دیگر استانی دارای قهرمان و پر ماجرا معرفی کرد و گفت: سوژه های مختلفی است که می توان در مورد آن تحقیق و پژوهش انجام داد و مورد توجه مخاطب قرار بگیرد.

 

 

منفرد همچنین گفت: حوزه هنری آمادگی دارد تا زیر ساخت های خود را در اختیار هنرمندان و پژوهشگران و به ویژه نسل جوان قرار دهد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم کاری نکنند توقعی از دولت ها نیست و عملا در کف جامعه اتفاق متمایزی رخ نمی دهد.

 

کد خبر 1134876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha