نباید در مواجهه با آسیب های اجتماعی دچار ساده انگاری شویم

رییس سازمان امور اجتماعی گفت: نباید در مواجهه با آسیب های اجتماعی دچار ساده انگاری شویم و فکر کنیم که این حوزه صرفا به بخش اجتماع مرتبط است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی در افتتاحیه دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به اهمیت این حوزه گفت: نباید در مواجهه با آسیب های اجتماعی دچار ساده انگاری شویم و فکر کنیم که این حوزه صرفا به بخش اجتماع مرتبط است.

 

وی با اشاره به چند شاخص مهم در میزان آسیب های اجتماعی یک کشور گفت: علاوه بر شاخص های معمول شاخص های دیگری همچون نیل مهاجرت به خارج از کشور تا حدودی نشانگر وضعیت اجتماعی ایران است. شاخص دیگر نیل به تغییرات اساسی در کشور است و یا شاخص میل به اعتراض از دیگر مواردی است که می تواند نشانگر و بازتاب وضعیت کنونی جامعه باشد.

 

رستم وندی عنوان کرد: بحث تاب آوری اجتماعی با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی مردم کاهش پیدا کرده که می تواند به عنوان شاخص دیگر مطرح شود. یکی دیگر از شاخص های خطرناک و تهدیدآمیز گرایش مردم به حکومت های غیر دینی است چرا که مردم فکر می کنند حکومت دینی در حل مشکلات جامعه موفق نیست و این معیارها نتوانسته راهکارهای مناسبی در مقابله با کاهش طلاق، حاشیه نشینی و غیره داشته باشد.

 

معاون وزیر کشور عنوان کرد: بررسی شاخص های سلامت اجتماعی می تواند زمینه سازی گرایش جامعه به انحرافات را کاهش دهد.

 

وی افزود: نگرش عمومی بر این است که عدالت اجتماعی در کشور محقق نشده و این موجب می شود که برخی برطرف کردن ناعدالتی خودجوش عمل کنند. بر همین اساس 10 شاخص مهم حوزه سلامت اجتماعی احصا شده که شامل قانون گریزی، عدالت، حقوق اجتماعی، نشاط اجتماعی، امنیت اجتماعی، تجربه به جرایم از طریق شهروندان است که هر کدام آسیب ها و چالش های اجتماعی را دوچندان می کند.

 

معاون وزیر کشور با بیان این مطلب که در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی نیازمند نظریه پردازی هستیم، گفت: ما در حوزه تئوری و نظریه پردازی برای مقابله با آسیب های اجتماعی به خوبی عمل نکردیم، این در حالی است که منابع دینی در فضاهای متعدد سخن برای گفتن دارد.

 

وی افزود: در حوزه اعتیاد با کمبود نظریه پردازی مواجه هستیم. بر همین اساس برای مقابله با اعتیاد چند خلأ عمده وجود دارد که یکی از آنها نبود عدم اجرایی شدن قانون جامع کاهش مصرف دخانیات است. متاسفانه سالیانه بین 50 تا 60 نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و ما می توانیم با نگرش های دینی مصرف آن را به حداقل برسانیم.

 

رستم وندی عنوان کرد: یکی دیگر از آسیب های اجتماعی امروز افزایش مصرف الکل است که بیش از پنج میلیون نفر در سال از آن مصرف می کنند در حالی که ظرفیت های تئوری، دینی و پزشکی برای کاهش مصرف مشروبات الکلی وجود دارد و ما از آنها به خوبی استفاده نمی کنیم.

 

وی با اشاره به آمار تکان دهنده خودکشی در کشور گفت: متاسفانه نزدیک به 100 هزار نفر در ایران اقدام به خودکشی می کنند که پنج هزار نفر آن منجر به مرگ می شود و این آمار در مسیر صعودی قرار دارد در حالی که آمار خودکشی نگران کننده است، ظرفیت های خوبی برای کاهش آن از طریق مبانی دینی و اسلامی وجود دارد. همچنی در موضوع سقط جنین آمار نگران کننده ای وجود دارد که نزدیک به 230 هزار جنین در سال از بین می بروند که یکی از راه های مقابله با این کار استفاده از ظرفیت های دینی است.

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مبانی دینی برای همسریابی اهمیت دارد چرا که امروز الگوهای ناصحیح همسریابی در فضای مجازی و صیغه یابی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی در حال گسترش است. بر همین اساس استفاده از الگوهای دینی برای عفاف و حجاب با چاشنی نوآوری بسیار اهمیت دارد و ما می توانیم از ابزار امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مترقی ترین ابزارهای دینی برای کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی استفاده کنیم.

 

 

 

کد خبر 1138098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha