مواجهه بنیادین پیامبر اسلام برای حل آسیب های اجتماعی جامعه جاهلی

حجت الاسلام شریفی گفت: یکی از مهمترین روش های مقابله با آسیب های اجتماعی دوران جاهلی توسط پیامبر استفاده از روش های بنیادین و تغییر بینش های مردم بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در آیین افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به اهمیت موضوع مشکلات اجتماعی و لزوم حل آن از دیدگاه دین مبین اسلام گفت: آسیب های اجتماعی امری نوپدید نیست. بسیاری از شاعران و فیلسوفان گذشته به آسیب های اجتماعی زمان خود اشاره دارند. حافظ در اشعار خود راه نجات جامعه خود را از آسیب های موجود کمک از عرفان می داند.

 

وی افزود: کنترل آسیب های اجتماعی و کاستن از کمیت و کیفیت آن از وظایف حکمرانان بوده است. برای هر نظام سیاسی مسایل آسیب های اجتماعی و حل آن بسیار جدی و حیاتی است.

 

حجت الاسلام شریفی عنوان کرد: راه مقابله با آسیب های اجتماعی اتخاذ روش های گذرا و مقطعی نیست چرا که به عقیده بسیاری از کارشناسان این راهکارها در درازمدت بر مفسده می افزاید و موجب عادی شدن آسیب های اجتماعی پیشین می گردد.

 

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: مواجهه با آسیب های اجتماعی کار روبنایی بر نمی تابد چرا که برای مدتی ظواهر را اصلاح می کند اما ریشه های فساد پابرجا می ماند. بر همین اساس با نگاه به سیره پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) ایشان در مواجهه با آسیب های اجتماعی دغدغه مند، بنیادی و ریشه ای برخورد کردند. علیرغم آنکه این نوع روش دیر بازده و زمان بر است اما آسیب ها را بنیادین از بین می برد.

 

حجت الاسلام شریفی عنوان کرد: یکی از مواجهه های مهم با آسیب های اجتماعی اصلاح در بینش های مردم است. یکی از مسایل مهمی که امروز در نظام فرهنگی کشور مشغول بوده است این در حالی است که تغییرات و اصلاحات زیربنایی حالت فورانی دارد اما تغییرات ناشی از بینش نتایج بنیادین را به همراه خواهد داشت که کنش ها و رفتار انسان را سیراب می کند.

 

وی افزود: بینش پاک مانند درخت طیب و پاک است که ثمرات پاک همراه دارد. از همین رو خداوند متعال در قرآن کریم به کلمه طیبه اشاره می کند که منظور از آن توحید است.

 

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: وظیفه تک تک انبیا اصلاح نگاه توحیدی مردم برای پذیرش ربوبیت بود. پیامبر اکرم (ص) در جامعه جاهلی مبعوث شدند که با مشکلات متعدد اجتماعی، اخلاقی، جنسی و غیره مواجه بود. پیامبر اکرم (ص) حرکت اسلامی خود را از اصلاح بینش ها و القای فکر توحیدی در آن جامعه آغاز کرد.

 

حجت الاسلام شریفی اظهار کرد: مهمترین گرایش ها زاییده بینش ها است. بر همین اساس ملاصدرا می گوید بدان که بحث دنیا با کفر و بینش شرک آلود متلازم است.

 

وی افزود: جامعه نسبت به باورهای معرفت شناختی با مشکل جدی مواجه است. متاسفانه بیش از 70 درصد از کتاب های ترجمه شده از فرهنگ غربی به فارسی شامل کتاب های فلسفی است و این نشان می دهد که دشمنان بینش و نگرش جامعه ایران را مورد هدف قرار داده اند. بر همین اساس باید با مدیریت فرهنگی و جهادی زیرساخت هایی فراهم شود تا جامعه از مسیر انحراف به مسیر حقیقی بازگردد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در حل آسیب های اجتماعی نباید به شعار و سخن اکتفا کنیم بلکه بکارگیری هنرهای بی کلام برای انتقال پیام مانند معماری، شهرسازی، موسیقی و غیره بسیار لازم است.

 

کد خبر 1138153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha