عطوفت مهربانی یک مادر در کنار اقتدار پلیس

بانوان پلیس یکی از اقشار حساس و مهم در جامعه هستند که در کنار اقتدار داشتن در کلانتری ها با عطوفت و مهربانی در خانه های خود به نقش مادری و همسری خود می پردازند و بی وقفه تلاش می کنند تا با الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) فرزندانی صالح تحویل جامعه دهند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ بیستم جمادی‌الثانی به یمن زادروز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا (س)، روز مادر نام گرفته است. زندگی و سیره حضرت زهرا (س) به قدری آموزنده و پاک است که هر زن آزاده‌ای در جهان، او را چونان قدیسه‌ای تحسین می‌کند. زنی که تولدش از دامن خدیجه کبری، همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) و در کانون نخستین خانواده‌ی اسلامی با نغمه‌های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تکبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب (کوثر) به او عطا کرد.

 

تولد این بانوی گران‌قدر به ابتکار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) روز زن و روز مادر نام گرفت: اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا (س) است؛ زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد.

 

*حضرت فاطمه(س) نمونه ای بارز از بهترین مادر

در بیستم جمادی‌الثانی سال دوم بعثت، از صلب پیامبر اکرم (ص) و از رحم پاک و مطهر خدیجه، دختری پا به عرصه وجود نهاد، دختری که همتای علی (ع)، سر منشأ و ریشه سلسله امامت و ولایت، و الگوی تمامی مؤمنین و موحدین است، بانویی که گل سرسبد تمام بانوان عالم است.

 

حضرت زهرا (س) را نزد پیامبر احترامی بسی فراتر از احترام پدری به دخترش بود و این به گونه‌ای بود که حیرت دیگران را بر می‌انگیخت پیامبر (ص) با آن همه شأن و عظمت دست دخترش را می‌بوسید.

 

از عایشه نقل کرده‌اند که: فاطمه (س) هر گاه بر رسول خدا (ص) وارد می‌شد برای او از جای خود بر می‌خاست و سر فاطمه را می‌بوسید و او را در جای خود می‌نشاند و هرگاه پیامبر نزد حضرت فاطمه می‌رفت تا وی را ملاقات کند با یکدیگر روبوسی می‌کردند و با هم می‌نشستند.

 

پیامبر اکرم (ص) گاهی نیز حضرت فاطمه (س) را پاره تن من، یک شاخه گل (ریحانه) و گاه، عزیزترین مردم در نزد خود مورد خطاب قرار می‌داد.

 

حضرت فاطمه(س) اسوه و الگویی کامل در فضیلت و کمال است، ایشان تنها مسلمانی هستند که پدر بزرگوارشان پیامبر خدا، همسرشان یکی از امامان معصوم و خود نیز از معصومین بودند. بانویی که در دامان حضرت خدیجه(س) اولین بانوی مسلمان و همسر پیامبر اکرم(ص) و در کانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه های آسمانی و تسبیح قدسیان متولد شد.

 

حضرت فاطمه(س) نمونه ای بارز از بهترین مادر و از باب زن و همسری، بهترین بانو بودند. زندگی و سیره حضرت زهرا (س) به قدری آموزنده و جذاب است که هر زن آزاده ای در جهان او را همچون قدیسه ای تحسین کرده و الگوی خود قرار می دهد.

 

حضرت فاطمه(س) در تقوای الهی به جایگاهی رسیده اند که ایشان را امام المتقین و پیشوای پرهیزگاران نامیده اند تا مردمان با سرمشق قراردادن او به مقامات والای انسانی برسند. آیات سوره انسان و نیز آیات دیگر گویای تقوای بالای ایشان است. تقوای فاطمی(س) ضرب المثل است.

 

ایشان در پوشش و حجاب چنان زبانزد عام و خاص بود که حتی حاضر نبود که پس از مرگ نیز کسی کلیت اندام او را ببیند و لذا فرمان می دهد تا تابوتی ساخته شود تا در هنگام حمل، جسدش همچنان پوشیده بماند. 

 

*مادر؛ رایحه دل انگیز زندگی انسان

مادر کسی است که رایحه دل انگیز وجودش، انسان را تا عمق حیات به سرزمین نور، به وادی سحر، به دیار شکفتن و بلوغ، و به دیار حضور و سرور پیش می برد و کردارش همه مزین به مضامین هستی بخش است.

 

مادران، اولین آموزگاران جامعه هستند که می توانند سبب رشد، ترقی و پیشرفت آن شوند؛ چرا که این مادران هستند که می توانند با به کارگیری روش های مهم و سازنده، در تربیت صحیح فرزندانشان نقش مهمی ایفا نمایند.

 

ایثار و فداکاری های مادر در مورد فرزند، بیش از پدر است؛ از این رو، دین اسلام با این که احترام به هر دو آن بزرگواران را لازم و نیکی و خدمت به آن ها را واجب برمی شمرد، ولی در مورد مادر، سفارش های بیش تری می کند.

 

یکی از آثار نیکی به مادر، بهره مندی از دعای خیر اوست؛ چه بهره ای از این بالاتر، چه پیروزی از این شکوه مندتر که انسان از دعای خیر مادر خویش بهره مند شود.

 

*مادری که پلیس است

روز مادر بهانه ای شده است تا به سراغ یکی از مادرانی برویم که در عرصه تامین امنیت و آرامش در جامه سبز پلیس خدمت می کند و در کنار انجام وظایف نظامی خود از هیچ تلاشی برای تربیت فرزندانش دریغ نمی کند.

 

پلیس است؛ اما یک پلیس زن؛ در لحظه اول جذب اقتدارش می‌شوی اما تا زبان به صحبت می‌گشاید عطوفت و مهربانی در صدایش جاری می‌شود. لبخندی که هرازگاه بر صورتش نقش می‌بندد به تو این باور را القاء می‌کند که گرچه پلیس است و مقتدر اما یک زن است  و پر از عطوفت و مهربانی.

 

سرگرد «اسلامی» یکی از بانوان بیرجندی که 16 سال است در زمینه تامین امنیت و آرامش در جامعه لباس پلیس را بر تن دارد و به سراغ ایشان رفتیم تا در خصوص ارتباط پلیس بودن و مادر بودن گفتگویی داشته باشیم.

 

لطفاً خودتان را معرفی کنید و چند سال است وارد ناجا شده‌اید؟ سرگرد «سیده فاطمه اسلامی» هستم دارای مدرک کارشناسی مددکاری اجتماعی و حدود 16 سال سابقه خدمت دارم که ۸ سال آن را در واحد مشاوره و مددکاری کلانتری خدمت نموده ام.

 

در حال حاضر کجا مشغول خدمت هستید؟ در حال حاضر در مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی مشغول به خدمت می باشم.

 

به چه دلیلی وارد این حوزه شدید؟ با توجه به علاقه ای که به این شغل داشتم به این حوزه وارد شدم و در حین خدمت و با توجه به راه اندازی واحد مشاوره و مددکاری در کلانتری ها به عنوان مددکار کلانتری مشغول به خدمت رسانی به مراجعین شدم.

 

آیا زمانی که وارد این حوزه شدید متأهل بودید و آیا همسر شما با این مسئله که شما پلیس شوید مشکلی نداشتند؟ بله؛ یکی از کسانی که مشوقم برای شروع و ادامه کار بود همسرم بودند و تاکنون نیز همسرم حامی من در طول خدمت بوده و به تلاش من اهمیت می‌دهد و زمان‌هایی که در اداره هستم یا آماده‌باش یا عملیات بوده و هستم خلاء‌های موجود در خانه را پُر می‌کند چون به روند کاری ام آشنا هستند و مشکلی ندارند.

 

 شما مادر هستید؟ بله سه فرزند دارم.

 

پلیس بودن، وظایف مادری شما را با مشکل مواجه نکرده است؟ بالاخره اشتغال به هر کاری ممکن است در بعضی وظایف خلل ایجاد کند اما شخص خودم از روز اول اشتغال تلاش کردم به تعادل بین کار و زندگی توجه ویژه داشته باشم.

 

زن در کنار کار با نقش مادری اش، وظیفه سنگین تربیت فرزند رو برعهده دارد و باید با تربیت صحیح، فرزندان شایسته ای به جامعه معرفی کند. خیلی از اوقات بوده که به دلیل مشغله کاری زیاد در انجام بعضی از وظایف ذاتی کوتاهی شده ولی سعی می کنم این کوتاهی های احتمالی را در اوقات دیگر جبران نمایم.

 

اطرافیان نسبت به خدمت شما در ناجا چه دیدی دارند؟ نظر به اینکه تعداد پلیس زن در جامعه نسبت به پلیس مرد خیلی کمتر است اطرافیان از اینکه یک پلیس زن در جمع آن ها هست و به عنوان یک پلیس می تواند برای آن ها مایه آرامش باشد دیدگاه مثبتی دارند.

 

من در محل کار پلیس هستم و در خانه و خانواده وظایف ذاتی و همان نقش مادری، همسری، خواهری و فرزندی و غیره را ایفا می کنم.

 

نگاه جامعه به خانمی که پلیس است، مثبت است یا منفی؟ در ابتدای امر که با پلیس زن مواجه می شوند برایشان تعجب آور است اما کم کم که با افراد هم صحبت می شویم و در جلسات مختلف (مشاوره فعال و گروهی و فردی) و مکان های عمومی حضور می یابیم و با وظایف و خدمات ما آشنا می شوند نگاهشان تغییر می یابد به حدی که اکنون یک خانم با دیدن پلیس زن حس آرامش پیدا می کند.

 

واقعاً پلیس زن تفاوتی با پلیس مرد در زمینه اخلاق دارد یا همانند مردان جدی است؟ تمام پرسنل نیروی انتظامی به رعایت اخلاق اسلامی و برخورد نیکو و رعایت حقوق شهروندی آراسته اند در مورد سوال شما باید گفت احترام به همگان در زمره منشور اخلاقی پلیس هست واین مهم زن ومرد نمی شناسد.

 

اما در خصوص متهمین بنا به نوع اتهام منتسب به متهمین نیاز به اقتدار پلیس است و این برای پلیس زن و مرد تفاوتی ندارد اما در شغل خاص مشاوره بنا به نوع مراجعین نیاز به سعه صدر و برخورد توام با آرامش و درک متقابل است.

 

بدترین و بهترین خاطره کاری شما چه بوده است؟ بدترین خاطره من حضور بر سر صحنه مرگ مشکوک یک خانم جوان بود که در یک روز سرد زمستانی در منزلش بر روی برف ها سر خورده بود و به علت برخورد با قطعه سنگ، درحیاط منزلش ضربه مغزی و فوت شده بود و سه فرزند خردسالش بالای سرش گریه می کردند.

 

بهترین خاطره ام در مرکز مشاوره بود که چندی پیش یک خانم و آقا که برای مشاوره طلاق مراجعه داشتند و دارای دو فرزند بودند و مدت 6 سال بود خانم فرزندان را ملاقات نکرده بود و در مرکز توانستیم ملاقات مادر و فرزندان را فراهم کرده و صلح و سازش بین این خانواده برقرار شود.

 

نحوه کار در مرکز مشاوره آرامش و کلانتری ها چگونه است؟ همکاران ما که در قسمت‌های اجتماعی کلانتری‌ها کار می‌کنند تحصیلات مشاوره و روان‌شناسی و یا مددکاری دارند که به مراجعانی که از طریق تلفن 110 یا دادگستری و یا به صورت خود معرف ارجاع شده اند ارائه خدمات می نمایند و در صورت نیاز به مشاوره تخصصی به مرکز مشاوره آرامش ارجاع داده می‌شود.

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس خراسان جنوبی واقع در چهارراه توحید نبش چهار راه نوبت و استقلال آماده ارائه خدمات به همشهریان در زمینه های خانوادگی، ازدواج، تربیتی، فردی و ... به صورت حضوری و یا تلفنی با تلفن پلیس پاسخگو به شماره 096580 و تلفن ثابت 05632452204 است.  

 

شما یک خانم پلیس هستید در پیگیری موضوعات و مشکلات همسایگان و اهالی محل به شما متوسل می شوند؟ معمولا همسایه ها از اینکه در کنار آن ها یک همسایه پلیس هست خوشحال بوده و حس آرامش به آن ها دست می دهد و این احساس در خانواده من نیز در گذشته وجود داشته و دارد.

 

موارد مختلفی اتفاق افتاده که همسایه ها برای برخی موضوعات انتظامی مراجعه و پرسش هایی داشته اند که سعی کرده ام مشاور خوبی برای آن ها باشم.

 

اگر خانمی از شما مشورت بگیرد و بخواهد شغل پلیسی را انتخاب کند، چه توصیه‌ای به او می‌کنید؟ هر کاری که افراد می خواهند انتخاب کنند باید با شناخت کامل و با عشق و علاقه وارد آن کار شوند و توصیه من به همه خواهرانی که دوست دارند به جمع سبز پوشان نیروی انتظامی بپیوندد در وهله اول همان بررسی دقیق شرایط شغل و تطبیق آن با روحیات خودشان است و دیگر اینکه ضمن عشق ورزیدن به خدمت در لباس پلیس، در کار خود مقاوم و استوار و بردبار باشند.

 

 

 

کد خبر 1139906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha