چگونه می شود مخلصین عالم را شناخت؟

آیت الله قرهی گفت: اگر می‌خواهید مخلصین عالم را بشناسید، ببینید هر که در مکارم اخلاق بیشتر موفّق بود، دلالت براین است که در مقام اخلاص قرار گرفته است.هر که این خصایص بیشتر در وجودش بود،به اخلاص نزدیکتر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله قرهی در دویست و دومین جلسه درس اخلاق خود گفت: پروردگار عالم خصوصیّت بارز مخلصینش را در خلق و خوی کریمانه قرار داده است. از نشانه‌های مخلصین این است که نیّات صادقه‌ آن‌ها عامل تزکیه حقیقی می‌شود. مخلصین عالم در تزکیه‌ حقیقی، به مکارم اخلاق، همان هدف بعثت انبیاء رسیده‌اند. آن که پیامبر عظیم‌الشّأن فرمود: «انّى بعثت لأتمم مکارم الاخلاق» هم انبیاء گذشته و هم حضرتش تمام‌کننده مکارم الاخلاق هستند.

وی افزود: آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) به نقل از آیت‌الله آمیرزا جواد آقا ملکی تبریزی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) می فرمود: اگر می‌خواهید مخلصین عالم را بشناسید، ببینید هر که در مکارم اخلاق بیشتر موفّق بود، دلالت براین است که در مقام اخلاص قرار گرفته است. مکارم اخلاق، همان وصیّتی است که همه‌ حضرات معصومین(ع) بیان فرمودند. هر که این خصایص بیشتر در وجودش بود، دلالت بر این است که به اخلاص نزدیکتر است. مخلصین عالم وجودشان مملو از خوبی‌هاست. مگر می‌شود کسی اخلاص در وجودش نهادینه شده باشد ولی مکارم اخلاق را نداشته باشد؟! محال است!

متقین سر نگهدارند
آیت الله قرهی تصریح کرد: وجود مقدّس امام حسن عسگری(صلوات اللّه و سلامه علیه)می‌فرمایند: «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ» مخلصین عالم تقوای الهی در درجه بالا دارند. تقوایی که، بالجد آن‌ها را مشمول آیه‌ شریفه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» کرده است. لذا هر که با تقواتر بود، به اخلاص نزدیک است. هر کس تقوا را در وجودش نهادینه کرد، جدّاً به مقام اخلاص می‌رسد. بارها در همین بحث اخلاص عرض کردیم که حسب فرمایش نبیّ مکرّم(ص) اخلاص، سرّ است و معلوم است خدا سرّ را به کسانی می‌دهد که اهل تقوا باشند. متّقین عالم سرّ نگاهدار هستند. لذا اخلاص هم سرّ است و هم سرّآور - این نکته، مطلب‌ بسیار مهمّی است، آن را به ذهنتان بسپارید - خود سرّ است از جهتی، امّا از جهتی سرّ هم می‌آورد؛ یعنی اسرار عالم، برای مخلصین عالم، مکشوف می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: منتها چون آن‌ها به تقوای الهی رسیدند و مخلص هستند، طبعاً سرّ الهی را فاش نمی‌کنند امّا مخلصین عالم مرکز حبّ به بندگان خدا هستند - این هم یکی از نکات بسیار مهم است که پر از معنا و محتوا است - و به واسطه حبّی که به بندگان خدا دارند، آن‌قدر علاقه‌مندند بندگان خدا را هدایت کنند که گاه ناچارند پرده‌ای از اسرار را مکشوف کنند. گرچه خود به مناسبت‌هایی پشیمان می‌شوند، امّا عشق و علاقه‌ آن‌ها به بندگان خدا که دوست دارند آن‌ها را در صراط مستقیم قرار دهند، باعث می‌شود گاه پرده‌ای از اسرار را بالا بزنند.

پله های ترّقی در اخلاص

این استاد اخلاق در ادامه افزود: نکته مهم این است که آن کسی که به تقوای الهی بیشتر نزدیک شد، آن‌وقت به مقام اخلاص نزدیک می گردد. لذا می بینید اصلاً امر است که در خطب نمازجمعه تبیین شود: «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ». در این تقوا چه خبر است که باید حتماً در یکی از خطبه های نماز جمعه خوانده شود؟! هرکس در عالم خطبه می خواند، چه پیامبر(ص)، چه مولی‌الموالی(ع) و... باید تقوای الهی را اعلان کنند؛ چون بدون تقوا رسیدن به اخلاص محال است. لذا امام عسکری (ع)فرمود: «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ»، یعنی علاوه بر تقوای الهی، این که مواظبت و مراقبه کنید و ورع بورزید نیز بسیار مهم است.

راستگویی و اداء امانت
در ادامه نیز فرمودند: «وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ» تمام اینها برای رسیدن به اخلاص پله های ترقّی است. آن کسی که برای رسیدن خدا و اعمال الهی کوشش نداشته باشد، صددرصد به اخلاص نمی‌رسد و کسی هم که راستگویی و مهمتر از آن ادای امانت نداشته باشد، به جایی نمیرسد. جالب است وجود مقدّس امام حسن مجتبی(صلوات اللّه و سلامه علیه) میفرمایند: حتّی اگر قاتل پدرم شمشیرش را به من امانت دهد، باز من در امانت خیانت نمیکنم. لذا اداء امانت برای مخلصین این‌قدر مهم است. «وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ» کسی که به شما اطمینان داشت حالا هر که میخواهد باشد، میخواهد برّ باشد یا فاجر - و امانتی را به شما سپرد، باید امانتدار باشید.

سجده های طولانی و شب خیزی
وی تصریح کرد:حضرت عسکری (ع)در ادامه سفارشات خود می فرمایند: «وَ طُولِ السُّجُودِ»؛ اتّفاقاً یکی از نشانه های مخلصین عالم این است که به خصوص در دل شب ساجد هستند و آن هم سجده های طولانی. عزیزان! - مطالبی که در این جلسه عرض میکنم، کدهای مهم و اساسی است که فهرستوار بیان می کنم. نمی شود سال‌ها در جلسات متعدّد، پای بحث اخلاص از دیدگاه معصومین(ع) مردان خدا، اولیاء و اوتاد و کسانی که طیّ طریق کردند، بنشینیم و فرمایشات آنها را بخوانیم و بگوییم و بشنویم امّا خودمان اهل شب‌خیزی نباشیم و بخواهیم به اخلاص برسیم. بدانید که اگر ما اهل شبخیزی نبودیم، باختیم؛ بالأخصّ آن کسانی که در این نظام مقدّس مسئولیّت دارند. فکرمی کنید چرا گاهی این مسئولین به چالش کشیده می شوند؟! خدا گواه است اگر این نهضت اخلاقی صورت گرفته بود و همه جا بحث اخلاق بود و مردم، به خصوص مسئولین به اخلاق روی میآوردند، تمام بود.
با همسر و بچه هایت قهری..!!
آیت الله قرهی با اشاره به حکایتی از آیت‌الله مرعشی نجفی افزود: آیت الله العظمی مرعشی میفرمودند: من محضر آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) بودم، کسی آمد و به ایشان گفت: آقا! من به نسخهای که برای شبخیزی به من دادید، مو به مو عمل کردم امّا موفّق نمیشوم. آیه آخر سوره کهف را خواندهام، دعایی را که دادهاید، خواندهام، صدقه هم فرمودید دادم، همه کار کردم امّا موفق نشدم. آقا فرمودند: گوشت را جلو بیاور تا بگویم. چیزی به او گفتند که دیدیم سرخ شد و عقب نشست. بعد فرمودند: این را انجام بده، درست می شود. آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: بعدها که آن شخص پیش من آمد، من از او نپرسیدم امّا خودش برایم گفت: آن روز آقا فرمودند: تو چند روز است که در منزل بداخلاقی میکنی و با همسر و بچّههایت قهری، با این حال میخواهی خدای متعال باز توفیق شبخیزی به تو بدهد؟! هیهات! اینها که هیچ، اگر خضر نبی هم تعلیمی به تو بدهد، شبخیزی نخواهی داشت! لذا مکارم اخلاق اینقدر مهم است.

زینت اهل بیت باشیم

وی یادآور شد: از امام معصوم روایت است که «اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا شَیْناً» تقوای الهی پیشه کنید و برای ما زینت باشید، نه این که باعث خجلت و عیب و ننگ برای ما باشید. لذا حضرت فرمودند: وقتی به این مطالب رسیدید، میتوانید قرابت خود را با ما اعلان کنید و بگویید: به ما نزدیک هستید - این‌ها نکات بسیار مهمّی است - «جَرُّوا إِلَیْنَا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا کُلَّ قَبِیحٍ» دوستىها را به سوى ما جلب کنید و هر گونه زشتى را به‌واسطه اعمالتان از ما دور سازید.

چه کسانی سرّ اخلاص را درمی یابند؟
یک نکته بسیار مهم که وجود نازنین سلطان‌العارفین، آیت‌الله سلطان‌آبادی بزرگ(اعلی اللّه مقامه الشّریف) مدّنظر داشتند، این بود که اگر ایشان بین طلبه‌ها میدیدند که کسی اخلاقش، اخلاق کریمانه است، او را تا مدّت‌های مدیدی تحت نظر میگرفتند و وقتی مطمئن میشدند که اخلاقش، اخلاق خوبی است، از او دعوت میکردند که به جلسات خصوصیشان بیاید.اوّل جمله‌ای هم که به آن فرد میگفتند، این بود که من میخواهم شما را به اخلاص دعوت کنم. یعنی تازه بعد از این که میدیدند این‌ها مکارم اخلاق دارند، میفرمودند: میخواهم شما را به اخلاص دعوت کنم؛ چون اخلاص سرّ است و چون شما هم مکارم اخلاق دارید، میشود این سرّ را به شما به امانت سپرد. لذا مکارم اخلاق خیلی مهم است، اگر این‌طور شدیم، راه اخلاص برایمان باز میشود؛ یعنی اگر به طول سجود، راستگویی، اداء امانت و ... رسیدیم، مخلص خواهیم شد. البته اینها هم عواملی دارد که عجیب است عزیزان! همه این‌ها مثل حلقه‌های زنجیر به هم مرتبط هستند. اگر این حلقه زنجیر یک جا قطع شود، انسان به آن اخلاص نمیرسد.

این استاد اخلاق در ادامه، یاد مرگ و تلاش مخلصانه، صحبت با ابدان خود، دلتنگ شدن برای خدا و قرآن و ذکر زیاد صلوات را از نشانه های مخلصین برشمردند. 
 پایان پیام/

کد خبر 114076

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha