مهارت آموزی حمایت از مشاغل خانگی بستر رونق اشتغال است

مهارت آموزی و حمایت از مشاغل خانگی مهم ترین گام در راستای تقویت تولید و اشتغال است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد،  بیکاری جوانان، نخستین ومهم ترین دغدغه جامعه امروز بویژه در مناطق محروم بویژه استان لرستان است.

 

بیکاری در بین آحاد جامعه امروز از دغدغه های بزرگ خانواده این معضل ویژه در بین افراد فارغ التحصیل دانشگاه و جوانان تحصیل کرده که علاوه بر درگیری جامعه با آن به معضلی برای خانواده ها هم تبدیل شده است.

 

در این بین تلاش های بسیاری از افراد در راستای ایجاد مشاغل خرد و خانگی در بروکراسی دریافت تسهیلات و نبود حمایت ناکام می ماند و معضل بیکاری زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود.

 

توسعه و تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و همچنین حمایت از مشاغل خرد و خانگی می تواند گامی مهم و اساسی در راستای حمایت از اشتغال جوانان و تقویت تولید باشد.

 

چند سالی است که فنی و حرفه ای کشور به منظور آموزش فنون مختلف به جوانان و جامعه هدف خود تشکیل شده است که به توانمندسازی این قشر می پردازد، فارغ التحصیلان دانشگاهی بخشیی از جامعه هدف این سازمان محسوب می شوند که اقداماتی در این راستا انجام شده است.

 

دانشگاه فنی و حرفه ای نیز به منظور توانمندسازی جوانان راه اندازی شده که متناسب با بازار کار به تربیت و آموزش دانشجویان خود می کند.

 

ارائه آموزش های لازم در راستای توانمند سازی نسل جوان و نوجوان و توسعه حمایت از اشتغال جوانان مهم ترین راه مقابله با آسیب بزرگ بیکاری است.

 

« مرتضی ندری» جوان لرستانی متولد سال 1369 و دارای مدرک دانشگاهی در مقطع کارشناسی  می باشد که بعد از پایان تحصیل و خدمت سربازی دوره ای چند ساله طعم تلخ بیکاری را چشیده است.

 

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: بعد از سال ها درد بیکاری با حمایت خانواده و بهره مندی از صندوق حمایتی خانگی موفق به راه اندازی کارگاه کوچک تولید ترشیجات در منزل شدم.

 

ندری با بیان اینکه در این میسر هم مشقت های زیادی را تحمل کردم، افزود: یافتن بازار فروش مناسب و توسعه کار نیاز به حمایت و همچنین دریافت تسهیلات داشتم که مشقت های بسیاری را در این راه تحمل کردم.

 

وی افزود: در روستا ما، صندوق امام رضا(ع) با حمایت بسیج در اردیبهشت ماه 99 با 100 نفر عضو و پنج گروه 25 نفره راه اندازی شد و با بهره مندی از تسهیلات این صندوق موفق به اجراه مکان مناسب برای توسعه شغل خود شدم.

 

این کار آفرین لرستانی ادامه داد: با حمایت اعضای خانواده بویژه همراهی مادرم بعد از مدت کوتاهی موفق به یافتن بازار فروش شدم و به حمد الله امروز می توانم با سربلندی از شغلم  سخن بگویم.

 

وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر اشتغال من و دیگر بردار بیکارم دو نفر دیگر هم در کارگاه مشغول به کار هستند.

 

این کار آفرین لرستانی با اشاره به مزایایی صندوق های حمایتی ببسیج برای مردم، افزود: وجود این صندوق ها در حمایت از مشاغل خانگی نقش بسزایی داشته است.

 

ندری خاطرنشان کرد: در صورت تقویت حمایت های دولتی و ارائه تسهیلات آسان دغدغه اشتغال بسیاری از جوانان مرتفع می شود.

 

اشتغال جوانان و رفع دغدغه بی کاری در جامعه مهم ترین گام در راستای زدودن بسیاری از آسیب ها و معضلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و انسانی از چهره جامعه بویژه مناطق محروم است.

 

رفع معضل بیکاری در گام نخست نیازمند شناسایی استعدادهای بومی و محلی، فرهنگ سازی، افکار سنجی و تلاش برای توانمند سازی نسل جوان و نوجوان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

کد خبر 1142783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha