گاهی خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده  نمی شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورا مصوبات اسناد بزرگ هم داشته است، گفت: گاهی خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حقیقت تحول در خود شوراست نه تحول در ماموریت آن، گفت: این تحول به این معناست که برای نمونه مصوبات شورا ضمانت اجرایی پیدا کند، یعنی در سند، تصریحاتی داشته باشیم که ضمانت اجرایی مصوبات آن را تامین کند یا به این معناست که مصوبات شورا در زمینه عرصه اجرا، منابع انسانی، بودجه و تشکیلات، راهبردی فراهم کند.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سند تحول عمدتا ناظر برتحول در خود شورا است که البته آثارش در حوزه ماموریتش از جمله حوزه فرهنگ و علم و فناوری نیز قطعا خواهد بود.

 

وی افزود: یکی از مطالبات رهبر معظم این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، مثابه قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور، کار قرارگاهی بکند. کار قرارگاهی چون یک اصطلاح نظامی است، یک برداشت طلبگی در فضای عمومی در مورد این اصطلاح هست که نگاهی راجع به ماهیت کار قرارگاهی در عرصه های مختلف است.

 

عاملی با بیان اینکه در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما نیازمند کار قرارگاهی هستیم تصریح کرد: از کار قرارگاهی انتظار می رود که اولا در صحنه به دشمن توجه بشود. دشمن در عرصه فرهنگ عمومی کشور، یک جنگ فرهنگی، شناختی و نرم افزاری از دیر هنگام شروع کرده و همچنان به آن ادامه می دهد.

 

وی ادامه داد: دشمن در جنگ فرهنگی وارد عرصه هایی می شود که اصلا برای ما و مردم باورکردنی نیست؛ مثل عرصه لباس، غذا و فرهنگ عمومی؛ صحنه، صحنه مبارزه است انقلاب اسلامی یک مسیر معکوس جریان عمومی جهان با محوریت امریکا و اروپا بود.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امریکا، مرکزی و اروپا، محوری غلبه داشته بر نظام تجدد و انقلاب اسلامی این مسیر را تغییر داد و این بسیار گران آمده برای تفکر امریکایی و دنبال این است که این مسیر را با شکست مواجه کند.

 

وی تاکید کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این دشمنی شروع شد، همچنان ادامه داشته و پایانی هم نخواهد داشت لذا صحنه، یک صحنه ی دشمنانه است و انتظار کار با توجه به دشمن هست و نکته دوم در کار قرارگاهی این است که کار با تدبر، تدبیر، رصد، پایش، نظارت، پیگیری و احراز اجرایی شدن مصوبات همراه باشد.

 

عاملی با اشاره به مشکل وجود مصوبات اجرایی نشده در مجلس شورای اسلامی، گفت: در برخی از مصوبات شورا هم این مسئله هست گرچه کم لطفی هایی هم صورت گرفته و خدمات شورا عالی انقلاب فرهنگی دیده نشده است؛ بسیاری از مصوبات شورا اجرا شده برای نمونه در بحث تاسیس نهادها، بنیاد ملی نخبگان، سازمان استعدادهای درخشان، ستاد نانو، ستاد بایو، ستاد گیاهان دارویی از مصوبات شورا بوده است.

 

وی ادامه داد: در حوزه دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، معاونت علم و فناوری رئیس جمهور که امروزه دامنه گسترده ی شرکت های دانش بنیان که در کشور به وجود آمده و گردش مالی بزرگی دارد از مصوبات کلیدی شورا بوده است.

 

وی عنوان کرد: شورا مصوبات اسناد بزرگ هم داشته مانند سند نقش علمی جهانی کشور، سند مهندسی فرهنگی که ارزیابی هایی در مورد میزان اجرایی شدن آنها وجود دارد.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور اظهار کرد: به هر صورت سند تحول، ناظر بر خود شوراست و ما دو ماه کار سخت راجع به این مسئله داشتیم؛ ۲۰ جلسه کارگروه تحول داشتیم، با جبهه مردمی انقلاب و حوزه های علمیه مشورت شد، سمینارهایی گذاشته شد، ۵ جلسه شورا به این موضوع اختصاص یافت، ۲ جلسه شورای عمومی با ظرفیت ۱۴ ساعت تشکیل شد و به طور کلی کار کارشناسی در فرایند نهایی و تصمیم رای مقام معظم رهبری صورت گرفت.

کد خبر 1144628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha