شورای فرهنگ عمومی یک سند یکپارچه ای برای پیگیری حوزه فرهنگ دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: شورای فرهنگ عمومی یک سند یکپارچه ای برای پیگیری حوزه فرهنگ در سطح ملی و سطح استان ها دارد

«حجت الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی که از آن به پارلمان فرهنگی هم تعبیر می شود تنها شورایی است که در تمام استان ها و شهرستان ها جایگاه دارد، بیان داشت: یکی از اتفاقاتی که در سند مهندسی فرهنگی کشور افتاد این بود که مصوبه دوم آن، دو بار تصویب شد و دو رئیس جمهور هم آن را ابلاغ کردند؛ در ابلاغ دوم آن پیش بینی شده که برش استانی پیدا و مسئولیت اجرایی شدن برش استانی هم به عهده خود شورای فرهنگ عمومی استان است این به نظرم اتفاق مهمی است برای اینکه ما در حوزه فرهنگی پراکندگی داریم، دستگاه های فرهنگی هر کدام جدا یک کار را انجام می دهند.

 

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی بدون توجه به سند، مقداری اقتضائی هست که چه دستوری و چه مسئله ای در استان وجود داشته باشد دستور کار شورای فرهنگ عمومی می شود، افزود: بر مبنای سند مهندسی فرهنگی که رهبر هم که خواستند اجرایی شدن این سند پیگیری شود و حتی در سال ۹۲ فرمودند باید برای سند مهندسی فرهنگی، ساز و کار اجرایی تهیه شود که تحقق پیدا کند و هم همچنین بر اجرایی شدن اسناد پیش بینی شده در آن تاکید کردند.

 

عاملی اظهار کرد: بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب هنوز یک سند مرجع برای سینمای کشور نداریم، یک سند مرجع برای معماری و شهرسازی نداریم. فرهنگ عمومی یک بخشی از آن بخش محسوس فرهنگ عمومی است که نماد آن در معماری و شهرسازی است؛ یکی از نقدهایی که به دوره بعد از انقلاب وجود دارد این است که در حوزه معماری و شهرسازی، میدان کاملا برای معماری مدرن و پست مدرن باز گذاشته شده و هیچ گزاره ی جدی از معماری اصیل ایرانی وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: معماری ایرانی لزوما تکرار گذشته نیست بلکه استمرار هویت یک امر ادامه دار است. وقتی که عناصری از گذشته را امروز ادامه می دهیم احساس گمگشتگی که معمولا در پرتو پراکندگی های منابع فرهنگی به وجود می آید، اتفاق نمی افتد.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی در راس آن رئیس جمهور و بعد از آن، معاون اول وجود دارد. ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی با حضور ۶ وزیر، ۴ نفر اعضای حقیقی و معاونین رئیس جمهور اداره می شود لذا به لحاظ ضمانت اجرایی مقام اجرایی کشور به آن نظارت دارد که آن را راهبری و هدایت می کند.

 

عاملی با بیان اینکه اگر همه ما مقید به اجرایی شدن این اسناد باشیم بعد از یک دوره، آرایش فرهنگی کشور تغییر خواهد کرد، اظهار کرد: برمبنای این سند، شورای فرهنگ عمومی یک سند یکپارچه ای برای پیگیری حوزه فرهنگ در سطح ملی و سطح استان ها دارد. در سطح استان ها برای اینکه رابطه مرکزی نسبت به سایر استان های کشور اتفاق نیفتد سند برش استانی را از دل خود استان داریم دریافت می کنیم. ما مداخله ای نمی کنیم.

کد خبر 1144893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha