با یک اکوسیستم علمی، فرهنگی و اقتصادی مناسب امید را برای نسل آینده ماندگار کنیم

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: با یک اکوسیستم علمی، فرهنگی و اقتصادی مناسبی تبیین کنیم می توانیم امید را برای نسل آینده ماندگار کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، کردی تمندانی، معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در  آیین اختتامیه دهمین کنفرانس مهندسی معدن ایران در تالار امام رضا علیه السلام دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چرا دانشگاه ها ایجاد می شوند و چرا نام آنها براساس نام یک استان یا شهر انتخاب می شود گفت: دانشگاه ها نوک پیکان توسعه هر شهر و کشور هستند، در دانشگاه است که یک فکر تولید و ایده ایجاد می شود؛ از طریق دانشگاه است که می توانیم نسل به نسل باکمترین خطا و آزمون به آمال و آرزوهایی که در افکار خود نهادینه کرده ایم برسیم و این شاکله اصلی دانشگاه ها است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: هر چه دانشگاه بتواند بیشتر به لایه های میانی جامعه نفوذ کرده، با آن ارتباط برقرار کرده و بتواند جامعه را با خود هماهنگ و اعتمادش را جلب کند و افکار و ادبیاتی که از جامعه منتشر می شود در جامعه، جایگاه مناسب تری داشته باشد، آن جامعه می تواند در مسیرش سریعتر، بهتر و با کیفیت تر حرکت کند.

 

وی با بیان اینکه رابطه جامعه و دانشگاه باید تنگاتنگ باشد تاکید کرد: توسعه یک شبه حاصل نمی شود بلکه چندین نسل باید برای آن تلاش کنند. هیچ موجودی بر روی کرده زمین بدون استعداد وجود ندارد اما اینکه در برخی جاها فقر دیده می شود و عده ای فقر و محرومیت را قبول کرده اند و هر نسل محرومیت را به نسل بعدی منتقل می کند به دو دلیل است؛ یا استعدادهای آنها شناسایی نشده و یا درست هدایت نشده است.

 

تمندانی شناسایی و هدایت استعدادهای جامعه را وظیفه دانشگاه عنوان کرد و افزود: هر زمان که توانستیم یک اکوسیستم علمی، فرهنگی و اقتصادی مناسبی تبیین کنیم می توانیم امید را برای نسل آینده ماندگار کنیم. جامعه و دانشگاه باید دست به دست هم بدهند تا یک مسیر درست را هدایت کنند.

 

وی ادامه داد: باید به دانشگاه های خودمان اعتماد و کمک کنیم، باید شاکله فکری اساسی خود را که دانشگاه نقش یک کلینیک را ایفا می کند در جامعه نهادینه کنیم تا هرکس هر درد و مشکلی و سوالی دارد به دانشگاه مراجعه کند طوری نباشد که تعطیلی یک نانوایی از تعطیلی یک دانشگاه برای جامعه مهم تر باشد که در این صورت زنگ خطر به صدا در خواهد آمد و نشانه هایی از فقر در آن جامعه دیده خواهد شد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دانشگاه نباید موازی با جامعه باشد بلکه باید ۲۰ سال جلوتر از جامعه حرکت کند تا بتواند اثر اجتماعی خوبی ر آن جامعه داشته باشد. دانشگاه خانه امید همه نسل هاست، هم نسل فعلی و هم نسل آینده. دانشگاه به یک فرد تعلق ندارد بلکه امید همه لایه های اجتماع است.

 

وی با بیان اینکه باید دانشگاهیان پایه های علمی خود را تقویت و فعال کنند تصریح کرد: یکی از پتانسیل های اصلی این استان، معادن هستند اگر قرار هست استعداد معدنی این استان شناسایی و بالفعل شود باید جوامع محلی استان، ارتزاق پیدا کنند و توانمند شوند در این صورت است که معادن موفق و درآمدزا شده و می تواند جامعه را تکان بدهد.

 

تمندانی بیان داشت: جامعه محلی استان را باید از فقر و عدم آگاهی و آموزش دور کنیم چرا که اگر این دو عامل در جامعه ای وجود داشته باشد آن جامعه هرگز توسعه را تجربه نخواهد کرد، این ها دو بال توسعه است. اگر می خواهیم استعدادهای بالقوه معدنی استان را بالفعل کنیم باید به دنبال راهی برای نجات جامعه محلی از فقر بوده و آن را از لحاظ آموزشی توانمند کنیم؛ و در حقیقت ثمره این نشست ها و سمینارها باید همین باشد.

کد خبر 1151178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha