لزوم افزایش تعامل روحانیت و کانون‌های مساجد برای پرورش نسل جوان

امروز با توجه به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و همچنین بيانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، روحانیت و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید بیش از پیش تعامل داشته باشند و به موضوع تربیت و پرورش نسل جوان اهتمام ورزند.

خبرگزاری شبستان _ اندیمشک، یاسین دارسی: حوزه‌های علمیه از ابتدای تأسیس تا امروز توانسته‌اند با استفاده از طلاب و روحانیون، به خوبی پیام اسلام را تبلیغ و منعکس كنند.

 

قشر روحانیت دین مبین اسلام را خوب می‌شناسند و می‌تواند با روش‌های گوناگون و مختلف، آن را به جامعه و اقشار مختلف مردم معرفی کند.

 

روحانیت در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کرد و توانست گام اساسی و مؤثری را بردارد و پس از آن هم در دوران دفاع مقدس خوش درخشید و در جبهه حق علیه باطل حاضر شد.

 

حوزه‌های علمیه پس از جنگ تحمیلی تاکنون در زمینه‌هایی از جمله دینی و مذهبی فعالیت چشمگیری داشته‌اند و در صحنه‌ها و بحران‌های مختلف همچون سیل، زلزله و مقابله با بیماری کرونا در کنار مردم بوده‌اند.

 

با توجه به نقش قشر روحانیت در راستای کمک به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تعامل با آنها، اقدام به تهیه گفت‌وگوهای زیر کرده‌ایم:

 

رشد و تربیت نسل جوان در اولویت روحانیت و کانون‌های مساجد باشد

استاد حوزه‌های علمیه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی اظهار می‌کند: نقش روحانیت در طول هشت سال جنگ تحمیلی بر هیچکس پوشیده نیست و گواه این مطلب خیل شهدای عظیم است.

 

«حجت‌الاسلام سید ولی‌الله مهدوی» با بیان اینکه روحانیت با فدای جان خود در راه اسلام و ارزش های انقلاب، نام خود را بر تارک شهدای هشت سال دفاع مقدس حک کرد می‌افزاید: روحانیت به دنبال تعمیق و گسترش مبانی و مفاهیم مکتب اسلام به ویژه مذهب امامیه است.

 

وی اذعان می‌کند: حوزه‌های علمیه از گذشته تاکنون با وجود مشکلات فراوان، مقاومت و ایستادگی کرده‌اند و در طول تاریخ، مهم‌ترین پایگاه اسلام در برابر حملات‌‌، انحرافات و کج‌روی‌ها بوده‌اند.

 

استاد حوزه‌های علمیه خوزستان خواستار تعامل همه‌جانبه میان روحانیت و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌شود و تصریح می‌کند: باید رشد و تربیت نسل جوان در اولویت روحانیت و کانون‌های مساجد باشد تا بتوانند انسان‌هایی متعهد و معتقد به اسلام و انقلاب را پرورش دهند.

 

تعامل و ارتباط روحانیت با کانون‌های مساجد تقویت شود

مدیر کانون فرهنگی هنری یاسین مسجد سیدالشهدا (ع) اندیمشک با اشاره به اينکه امروز روحانيت در جامعه یکی از کارسازترین و مؤثرترین اقشاری است که می‌تواند اثرات مثبتی را بر جای بگذارد عنوان می‌کند: حضور و فعالیت روحانیت در محلات و مناطق مختلف برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مثمر ثمر خواهد بود.

 

«حجت‌الاسلام محسن فاطمی» هدف انبیاء را تعلیم، تزکیه و ارتقای سطح فکری و فرهنگی مردم می‌داند و بیان می‌کند: روحانیت در جامعه به عنوان ادامه‌دهنده مسیر انبیاء محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه روحانیت در هر محله و منطقه‌ای که حضور دارد، باید برای شنیدن، پیگیری و رفع مشکلات مختلف مردم در دسترس آنها باشد ادامه می‌دهد: یکی از اقدامات مهمی که روحانيت باید در مساجد انجام دهند، تقویت تعامل و ارتباط با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

 

مدیر کانون یاسین اندیمشک با اشاره به اينكه کانون‌های مساجد با حضور روحانی آن مساجد ارتقا پیدا می‌کنند و بدون روحانیت، یک حرکت ناقص هستند اضافه می‌کند: روحانیت به کانون‌های مساجد روح می‌بخشد و باعث تقويت و رسیدن کانون‌ها به مقام‌های بالاتر می‌شود.

 

روحانیت باید جوانان را در مساجد و برنامه‌های فرهنگی مذهبی جذب کند

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید آوینی حسینیه عاشورا اندیمشک، با بیان اینکه از گذشته تاکنون در مکتب تشیع، روحانیت از جایگاه ویژه‌ای در بین آحاد مردم برخوردار بوده است می‌گوید: مراجع تقلید، روحانیون صالح و مجتهدان پارسا به عنوان متخصصان و کارشناسان دینی از دیرباز به عنوان منادیان و مروجان فرهنگ و هویت دینی و حافظان و پاسداران همیشگی اسلام و قرآن بوده‌اند.

 

«مسعود غلامی» با اشاره به اینکه روحانیت در تاریخ کشورمان، همواره به عنوان متولی اصلی هدایت دینی و فرهنگی در جامعه به حساب می آید می‌افزاید: يكي از نقشهاي اساسي روحانيون، نقش هدايت ودستگيري معنوي است و اگر روحانيت، در هر نقطه‌ای، به وظايف خود عمل كند و با منش وهويت روحاني خود ظاهر شود، آن نقطه را از لحاظ معنوی آباد خواهد كرد.

 

وی یاد آور می‌شود، با توجه به هجمه گسترده دشمنان در عرصه فرهنگی، روحانیت باید با جذب جوانان در مساجد و برنامه‌های فرهنگی مذهبی، تلاش بیشتری در جهت تقویت روحیه معنوی جامعه از جمله جوانان و نوجوانان داشته باشد.

 

امروز با توجه به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و همچنین بيانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، روحانیت و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید بیش از پیش تعامل داشته باشند و به موضوع تربیت و پرورش نسل جوان اهتمام ورزند.

 

کد خبر 1151299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha