ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی راه حل قطع دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی است

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی را راه حل قطع دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی دانست و گفت: صنایع تبدیلی از چالش‌های حوزه محصولات کشاورزی است که اگر توسعه آن در دستور کار قرار گیرد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، حجت‌الاسلام و المسلمین « محمد عبادی‌زاده » در دیدار با سرپرست اداره کل سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اهمیت رسالت جهاد کشاورزی در خصوص تامین امنیت غذایی، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از دستورالعمل‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حوزه اقتصاد مقاومتی، متوجه وزارت جهاد کشاورزی است که نشان دهنده اهمیت این بخش در تحقق اهدا عالی نظام است.

 

وی با ذکر این نکته که امیدوارم در فصل جدید پیش روی سازمان جهاد کشاورزی شاهد اقدامات بزرگی باشیم، عنوان کرد: یکی از جدی‌ترین مشکلات کشور مساله صدور مجوزها است که در این بحث باید تسهیلگری در دستور کار قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه حوزه فعالیت سازمان جهاد کشاورزی از شیلات گرفته تا کشاورزی بسیار گسترده است، اظهار کرد: تسهیل‌گری در صدور مجوزهای مرتبط با سازمان جهاد کشاورزی با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ این سازمان و ارتباط آن با مردم، در اقتصاد استان می‌تواند اثرگذار باشد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده با تاکید بر اینکه باید گره‌های کار این بخش توسط کارشناسان احصاء و برطرف شود، بیان کرد: سامانه‌ای در این زمینه طراحی شود تا مردم راحت‌تر مراحل صدور مجوزها را طی کنند تا مردم بتوانند به سرعت وارد چرخه تولید و توزیع محصول شوند.

 

وی، با ذکر این نکته که در استان ظرفیت بالقوه‌ بسیاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی باید با انجام مطالعات گسترده، الگوی کشتی را برای تمام اراضی استان ارائه کند به نحوی که نتوان گفت زمینی به درد کشاورزی نمی‌خورد و قابل کشت نیست.

 

عبادی زاده خاطرنشان کرد: امروزه در کشورهای مانند ژاپن، سواحل و آب دریا را خشک می‌کنند تا اقدام به کشاورزی و تامین غذا کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: کشورهای مشابه ما که در حوزه کشاورزی موفق هستند و دارای نوار ساحلی هستند، فرصت خوبی برای الگوبرداری محسوب می‌شوند تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها برای خلق سرمایه و اشتغال استفاده کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده تشریح کرد: در غرب استان هرمزگان زمین‌های فراوانی وجود دارد که هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود. این اراضی با انجام یک کار عمیق تحقیقاتی و مطالعاتی می‌توانند نهایت بهره‌وری را داشته باشند.

 

وی، با بیان اینکه تنوع بخشیدن به محصولات کشاورزی در دستور کار باشد، اظهار کرد: برخی از کشاورزان استان، به صورت سنتی محصولاتی را از گذشته کشت می‌کنند و چرخه کشت این محصولات همواره ادامه داشته است و هیچگاه به سمت تنوع بخشیدن به محصولات کشاورزی کشت شده دراستان حرکت نکردیم.

 

امام جمعه بندرعباس، با ذکر این نکته که باید مردم را آرام آرام به سمت کشت‌های متنوع و سازگار با استان هرمزگان سوق دهیم، گفت: باید بررسی شود که محصولاتی که در مناطق دیگر به خوبی رشد دارند و ثمر می‌دهند در استان هرمزگان نیز جوابگو است.

 

وی با اشاره به این نکته که کشاورزان هرمزگانی هر ساله با چالش بازار روبرو هستند، عنوان کرد: مدیریت بازار محصولات کشاورزی در استان و کشور موضوعی چند وجهیی است و به جهاد کشاورزی خلاصه نمی‌شود. تمام نهادها باید با هم‌افزایی و همکاری جلو تکرار چنین اتفاقات تلخی را گیرند.

 

امام جمعه بندرعباس، ضمن تاکید بر تعامل رئیس سازمان جهاد با روسای استان‌های دیگر و مسئولان کشوری، ابراز کرد: در سطح کشور باید یک بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد تا محصولات کشاورزی استان‌های مختلف به نحوی مدیریت شوند که در بازار خود با چالش روبرو نشوند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده، با تاکید بر برقراری هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی، بیان کرد: اگر کشت محصولات با بهترین نحو مدیریت شود اما در حوزه صادرات با مشکل روبرو شویم، کشاورز و تولید کننده محصولات کشاورزی متضرر خواهد شد و هدف اصلی از این فعالیت‌ها محقق نمی‌شود.

 

وی، با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث صادرات وارد میدان شود، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی استان هرمزگان باید جدی گرفته شود؛ چراکه تاثیر زیادی در اقتصاد کشاورزی استان و خانوارهای کشاورز دارد.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی را، راه حل قطع دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی دانست و تصریح کرد: یکی از چالش‌های ، تصریح کرد: یکی از چالش‌های استان هرمزگان در حوزه محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی است که اگر توسعه صنایع تبدیلی در دستور کار قرار بگیرد، دلال‌بازی‌ها و بسیاری از مشکلات اقتصادی کشاورزان استان، برطرف خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با بیان اینکه هرمزگان جزو معدود استان‌های کشور است که در زمینه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی دچار ضعف است، تشریح کرد: علت قدرت مانور دلالان در بازارهای مرتبط با محصولات کشاورزی، کمبود صنایع تبدیلی در این حوزه است.

 

وی، توسعه صنایع تبدیلی را وابسته به جذب سرمایه‌گذار دانست و اظهار کرد: تسهیل‌گری‌های لازم ر موضوع صدور مجوزها انجام شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خیالی آسوده وارد میدان شوند و توسعه و تحول را رقم بزنند.

 

امام جمعه بندرعباس گفت: در صورتیکه محصول کشاورزی در خود استان فرآوری شود و به محصول جدیدی تبدیل شود، ارزش افزوده زیادی را برای استان خلق و اشتغال‌های گسترده‌ای را ایجاد می‌کند.

 

وی، با بیان کرد نباید اصرار داشته باشیم که صنایع تبدیلی را روی بخش‌های خاصی مانند صیفی‌جات متمرکز کنیم بلکه به سمت تنوع بخشیدن به این حوزه نیز گام برداریم.

 

 

 

کد خبر 1151999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha