تحول در هر سازمان علمی به پژوهش وابسته است

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: تحول در هر سازمان علمی به پژوهش آن وابسته است اگر پژوهش در یک سازمان علمی آموزشی تحول پیدا کند آن سازمان متحول خواهد شد، در این راستا یکی از ابزارهای پژوهشی مقالات علمی، قطبها و انجمن ها هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «محمد اسفندیاری» در جمع خبرنگاران در خصوص اعطای مجوز ماده واحده به حوزه علمیه خراسان بیان کرد: ماده واحده بحث اعطای مجوزهای علمی به نشریات، کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره و ایجاد انجمن ها، قطب ها و واحدهای پژوهشی است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: ماده واحده از ۲۸ مهر ۱۴۰۰ بعد از تصویب در شورای عالی به حوزه علمیه خراسان ابلاغ شد و بعد از آن اعضای شورای اعطای مجوزها مشخص شدند، در این مدت جلسه های متعدد با اعضای شورای اعطای مجوزها و امتیازات علمی برگزار و آیین نامه داخلی بررسی و به تصویب رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به اولویت مجوزدهی به نشریات و اعلام آیین نامه داخلی شورا، آیین نامه اعطای مجوز به نشریات بررسی و به تصویب رسید، ادامه داد: همچنین اعضای کمیته تخصصی نشریات شورای اعطا نیز به تصویب شورا رسیده و حکم آنها توسط رئیس شورا امضا شده که در آینده نیز اولین جلسه برگزار می شود.

 

حجت الاسلام اسفندیاری اظهار کرد: با اعطای امتیاز ماده واحده به حوزه علیمه خراسان، اساتید، طلاب و پژوهشگران می توانند مقالات علمی پژوهشی یا مقالات علمی و سایر مباحث علمی پژوهشی و همچنین نظریات و داده های علمی و مقالات علمی پژوهشی خود را در مجلات حوزه علیمه خراسان منتشر کنند؛ در واقع ابلاغ ماده واحده موجب تقویت و تحول پژوهش در حوزه علمیه خراسان خواهد شد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: برنامه های آتی، ایجاد کمیته های ۵ گانه تخصصی از جمله کمیته نشریات علمی، کمیته واحدهای پژوهشی، کمیته قطب های علمی، کمیته کرسی های آزاد اندیشی نقد و مناظره و کمیته انجمن های فرهنگی و رسانه ای می باشد.

 

وی با بیان اینکه این کمیته های تخصصی کار کارشناسی و تخصصی برعهده دارند؛ تصریح کرد: کمیته نشریات در مسائل نشریات و رتبه دهی به نشریات علمی تخصصی یا علمی پژوهشی ورود می کنند؛ کمیته کرسی ها و نقد و مناظره، ایده ها و نظریات جدید افراد را بررسی می کند که آیا این نظر جدید قابل ارائه است یا خیر و طرف مقابل برای نقد مناظره چه کسی باشد.

 

حجت الاسلام اسفندیاری بیان کرد: واحدهای پژوهشی و مراکزی که توانایی تبدیل شدن به قطب یا انجمن پژوهشی دارند می توانند از طریق این کمیته ها اقدام کنند و پس از بررسی لازم توسط این کمیته ها و طرح در شورای اعطا، مجوزات به آنها داده خواهد شد.

 

معاون پژوش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در سالهای آتی یکی از ملاک های ارزیابی مراکز پژوهشی، بحث های مطرح شده در ماده واحده خواهد بود.

 

وی اظهار کرد: تحول در هر سازمان علمی به پژوهش آن وابسته است اگر پژوهش در یک سازمان علمی آموزشی تحول پیدا کند آن سازمان متحول خواهد شد، در این راستا یکی از ابزارهای پژوهشی مقالات علمی، قطبها ، انجمن ها هستند که در بحث پژوهش تحول آفرین خواهند بود لذا اگر می خواهیم تحولی در حوزه صورت گیرد باید مباحث پژوهشی را جدی بگیریم.

کد خبر 1153117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha