رونق بازار بورس و اوراق بهادار در بهمن ۱۴۰۰

شاخص کل بورس در یازدهمین ماه سال ۱۴۰۰ روند نزولی خود در ماه های گذشته را جبران کرد و با حرکت در مدار صعودی در آخرین هفته کاری این ماه به ارتفاع یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۳۱ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

در بررسی معاملات انجام شده در بهمن 1400 شاهد هستیم که در پایان هفته نخست این ماه یعنی 6 بهمن شاخص کل بورس در پایان معاملات با افزایش 21 هزار و 497 واحد به رقم یک میلیون و 229 هزار و 424 واحد رسید و در پایان آخرین هفته ماه یعنی 30 بهمن شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۷۹ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد، به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۳۱ واحد رسید که نشاندهنده افزایش شاخص کل بورس در یازدهمین ماه سال 1400 است.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 6 بهمن) با رشد 15674 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 223 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس در پایان معاملات با افزایش 21 هزار و 497 واحد به رقم یک میلیون و 229 هزار و 424 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن، امروز با افزایش 1691 واحد به رقم 318 هزار و 759 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 914 هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 53 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 1.9 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 2.1 درصد ارتقا یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.38 درصد رشد کرد.

 

بنابراین گزارش، نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی نوری، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی پردیس به ترتیب بیشتری اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و معامله‌گران در بورس تهران بیش از 5.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 322 هزار فقره معامله و به ارزش 3475 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

این در حالی است که (چهارشنبه 13 بهمن) با رشد 55 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 301 هزار واحد آغاز شد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۶ واحدی به یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۰۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۹ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۶۱ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش  ۶ واحدی به رقم ۳۲۱ هزار و ۱۰۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  کاهش ۲۶۱  واحدی، عدد ۳۳۳ هزار و ۱۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۶۳  واحدی به رقم ۲۰۹ هزار و ۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۱۹۶ واحد کاهش را رقم زد و به  سطح یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۱۶۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۹۲۷ واحد افزایش به رقم ۹۹۹ هزار و ۸۳۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۲۹۸۱ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۷۵ هزار و ۶۸۳ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی نوری، شپنا، شبندر، اخابر و حکشتی با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی وتجارت، کچاد و وبملت  تاثیر مثبت  در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد دالبر(البرزدارو ) با ۵.۰۱ درصد رشد و پس از آن، نمادهای وتوکا، چافست، کمنگنز و فمراد بود. همچنین نماد معاملاتی فنورد(نوردوقطعات‌ فولادی‌) با ۴.۹۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای خنصیر، قنیشا، ختوقا و غنوش قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۷۳۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۹۰ هزار و ۵۲ نوبت معامله و به ارزش ۴۱ هزار و ۴۸۸  میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 20 بهمن) با رشد 263 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 281 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که با سه هزار و ۴۳ واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۲۸۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل (هم‌وزن) با ۶۳۰ واحد افزایش به ۳۲۶ هزار و ۲۵۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۳۹۵ واحد رشد به ۲۰۴ هزار و ۷۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک هزار و ۳۸۰ واحد و شاخص بازار دوم، هفت هزار و ۷۵۴ واحد افزایش داشتند.

 

بنابراین گزارش، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۲۹۲ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۶۵۱ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۳۶۰ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۳۰۱ واحد، بانک پارسیان (وپاسر) با ۱۹۹ واحد، سایپا (خساپا) با ۱۴۶ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۱۲۴ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱۱۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۴۳۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ٣٠٠ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲۳۴ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۱۰۱ واحد و فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) با ۹۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، نماد آریان کیمیا تک (کیمیاتک)، ایران خودرو (خودرو)،‌ ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)،‌ پالایش نفت تهران (شتران)، سایر اشخاص بورس انژی (انرژی ۳) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه بانک‌ها هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ٦۴ میلیون برگه سهم به ارزش ٢ هزار و ٨٢٥ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات بورس تهران بیش از پنج میلیارد و ۶۳۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۹ هزار و ۹۵۵ میلیارد ریال و در بیش از ۴۳۴ هزار معامله داد و ستد شد.

 

در ادامه (چهارشنبه 27 بهمن) با رشد 355 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 283 واحد آغاز شد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۸۴۵ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد، به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۴۷۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت یک واحدی به ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۰۸ واحدی، به رقم ۳۱۶ هزار و ۳۸۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  کاهش ۲۱۸ واحدی، عدد ۳۲۵ هزار و ۲۸۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۳۶ واحدی به رقم ۲۰۳ هزار و ۹۷۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۲۶۹۹ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۳۵۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۱۱۶ واحد کاهش به رقم ۹۷۷ هزار و ۴۱۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۶۷ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۷۸ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شتران، خودرو، شپنا، شبندر و وتجارت با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی  در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی ومعادن، نوری و ونیکی تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سیمرغ(سیمرغ) با ۴.۹۹  درصد رشد و پس از آن، نمادهای خشرق، وپست، شپارس و خنصیر بود. همچنین نماد معاملاتی کمنگنز(معادن‌منگنزایران‌ ) با ۴.۸۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای غنوش، ونفت، تکشا و کلوند قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۰۰ هزار و ۴۱۲ نوبت معامله و به ارزش ۲۵ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

سرانجام در هفته پایانی بهمن 1400 (شنبه 30 بهمن) با رشد 728 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 283 هزار واحد آغاز شد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۷۹ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد، به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۳۱ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۱ واحدی به ۱۷ هزار و ۵۱۵ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۶۸ واحدی، به رقم ۳۱۶ هزار و ۳۰۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  کاهش ۱۹۸ واحدی، عدد ۳۲۵ هزار و ۸۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۲۴ واحدی به رقم ۲۰۳ هزار و ۸۵۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۲۴۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۲۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۳۱ واحد افزایش به رقم ۹۷۸ هزار و ۵۸۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۵۰۰۵ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۶۴ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شبندر، شپنا، شتران، ومعادن، تاپیکو و نوری با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی  در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی وبملت، خودرو، وتجارت و وبصادر تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد وپست(پست بانک ایران) با ۴.۹۸ درصد رشد و پس از آن، نمادهای پدرخش، دامین، ونوین و وبملت بود. همچنین نماد معاملاتی شلعاب(لعابیران‌ ) با ۴.۸۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کمنگنز، بموتو، کاما و قلرست قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۳۹۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۵۴ هزار و ۳۶۸ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۶۳۸ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1159485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha