سال ۱۴۰۰ با روند نزولی شاخص کل بورس پایان یافت

آخرین ماه سال ۱۴۰۰؛ اسفند ماه با کاهش روند نزولی شاخص کل بورس همراه بود و در آخرین روز معاملاتی بازار بورس در این ماه شاخص کل بر روی عدد یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد ایستاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

آخرین فصل سال با کاهش شاخص کل بورس همراه بود به طوری که 4 اسفند شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۴۶۱ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد، به یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۳۷ واحد رسید اما در آخرین هفته کاری بورس در این ماه یعنی 28 اسفند شاخص کل بورس با ۲۲ هزار و ۲۲۶ واحد افزایش بر روی عدد یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد ایستاد.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 4 اسفند) با رشد 2063 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 286 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۴۶۱ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد، به یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۳۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۶۰ واحدی به ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۵۳ واحدی، به رقم ۳۱۷ هزار و ۷۸۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  افزایش ۱۶۵۰ واحدی، عدد ۳۳۰ هزار و ۳۱۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۰۳۷ واحدی به رقم ۲۰۶ هزار و ۹۰۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۴۴۸۱ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۶۵۸ واحد افزایش به رقم ۹۸۵ هزار و ۸۷۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۶۵۸۷ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۷۶ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی نوری، رمپنا، وبملت، خودرو، وغدیر و فسبزوار با بیش‌ترین افزایش ، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فخوز، پارسان، تاپیکو و پارس تاثیر منفی در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد شکلر(نیروکلر) با ۴.۹۷ درصد رشد و پس از آن، نمادهای ثنوسا، سغرب، بشهاب و پاسا بود. همچنین نماد معاملاتی رکیش(کارت اعتباری ایران کیش) با ۴.۹۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای حفارس، کپارس، کمنگنز و بالبر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۶۷۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۴۷ هزار و ۷۸۴ نوبت معامله و به ارزش ۳۸ هزار و ۵۷۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه (چهارشنبه یازدهم اسفند) با رشد 1730 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 283 هزار واحد آغاز شد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۷۸۰ واحدی معادل ۰.۰۶ درصد، به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۵۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با کاهش ۳۱ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۹۲ واحدی، به رقم ۳۱۶ هزار و ۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  افزایش ۲۰۸ واحدی، عدد ۳۳۴ هزار و ۱۵۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۳۰ واحدی به رقم ۲۰۹ هزار و ۲۸۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۵۶۸ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۷۴ واحد افزایش  به رقم ۹۷۵ هزار و ۸۶۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۴۱۹۳ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۶ واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شستا، خودرو، وبملت، فولاد و وتجارت با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کگل، وغدیر، کچاد و شبندر تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد کپارس (کاشی پارس) با ۴.۵۷ درصد کاهش و پس از آن، نمادهای ورنا، خمحرکه، بنیرو و بالبر بود. همچنین نماد معاملاتی شفا (سرمایه‌گذاری شفادارو) با ۴.۹۹ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فایرا، کروی، فرآور و غالبر  قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۴۸ هزار و ۴۷۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۵ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه (چهارشنبه 18 اسفند) با رشد 4474 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 341 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۱۷۷۹ واحدی معادل ۰.۸۸ درصد، به یک میلیون و ۳۴۸  هزار و ۳۴۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۱۲۴ واحدی به ۱۸ هزار و ۲۷۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۹۰۳ واحدی، به رقم ۳۳۲ هزار و ۳۷۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  افزایش ۲۳۵۳ واحدی، عدد ۳۴۲ هزار و ۶۹۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۴۷۲ واحدی به رقم ۲۱۴ هزار و ۳۹۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۱۶۳۷۱ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۶۲۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۵۵۰ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۴ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۱۵۷۰ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۳۸ هزار و ۵۰۱ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی کچاد، شتران، شپنا، پارسان و شبندر با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی رانفور، فایرا، تنوین و فسبزوار تاثیر منفی در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد غدام(خوراک‌ دام‌ پارس‌) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای کماسه، غبشهر، قزوین  و خاهن بود. همچنین نماد معاملاتی تنوین(تامین سرمایه نوین) با ۴.۹۳ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای رانفور، حتوکا، تپمپی و کیمیاتک  قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۲۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۸۰ هزار و ۱۴۷ نوبت معامله و به ارزش ۴۹ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این در حالی است که (چهارشنبه 25 اسفند) با رشد 5378 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 342 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۷۸۰۸ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد، به یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۱ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۷۶ واحدی به ۱۸ هزار و ۲۰۴ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۹۱۸ واحدی، به رقم ۳۳۰ هزار و ۵۶۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۲۶۲۶ واحدی، عدد ۳۴۲ هزار و ۸۰۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۶۳۹ واحدی به رقم ۲۱۳ هزار و ۸۹۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۱۱۴۱۵ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۲۹ هزار و ۸۴۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۶۲۵ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۳ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۶۰۰۹ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۲۸ هزار و ۱۰۲ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شستا، فولاد، فملی، خودرو و مبین با بیش‌ترین افزایش ، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شپدیس، پارسان، کچاد و ومعادن تاثیر منفی در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد وساپا(سرمایه‌گذاری‌ سایپا) با ۴.۹۹ درصد رشد و پس از آن، نمادهای مبین، خگستر، ورنا و بفجر بود. همچنین نماد معاملاتی تکشا(گسترش‌صنایع‌وخدمات‌کشاورزی‌) با ۴.۹۶ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای سنیر، غبشهر، سپید و کدما قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۱۱ هزار و ۸۷۰ نوبت معامله و به ارزش ۹۹ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در پایان (شنبه 28 اسفند) با رشد 10051 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 355 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که ­شاخص کل بورس در آخرین روز کاری بازار سرمایه با ۲۲ هزار و ۲۲۶ واحد افزایش بر روی عدد یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد ایستاد. شاخص هم وزن نیز با ۵ هزار و ۴۷۲ واحد رشد بر روی عدد ۲۱۷ هزار ۲۸۴ قرار گرفت که نسبت به روز کاری قبل ۱.۶ دهم درصد افزایش داشتد. نمادهای فولاد، فملی، شستا، وبملت، شپنا، خودرو و شبندر بیشترین تاثیر مثبت بر رشد شاخص کل را داشتند. همچنین نمادهای شستا، شپنا، شتران، فولاد، خپارس، فملی و شبندر جزو پر تراکنش‌ترین نمادها در بازار معاملات امروز بود.

 

بیشترین میزان ورود پول حقیقی‌ها به گروه‌های صندوق قابل معامله، بانک، خودرو، نفتی، شیمیایی و کمکی به نهادها اختصاص داشت و معامله گران بازار سرمایه در آخرین نوبت کاری بورس ۶ میلیارد و ۸۱۵ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بیش از ۳۴۴ هزار نوبت خرید و فروش کردند.

 

کد خبر 1159489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha