کار تربیتی، مهمترین وظیفه کانون های فرهنگی و هنری مساجد است

براتی با اشاره به فلسفه تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد، مهترین وظیفه این مراکز را کار تربیتی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری کانوهای فرهنگی هنری مساجد کشور امروز  آیین تودیع و معارفه مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان در تالار اندیشه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان حلقه میانی مردم و بدنه حاکمیتی هستند و باید بتوان از این ظرفیت که در دولت انقلابی ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کرد.

 


حسین براتی با یادآوری اینکه کار اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کار تربیتی است، ادامه داد: کانون‌ها باید نمازگزار تربیت کرده و صفوف نمازگزاران مسجد را پرشور و شعور سازند. همچنین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید بگونه ای برنامه ریزی نمایند که نتیجه کارشان حضور حداکثری اعضای انقلابی و بصیر در مساجد و  صف‌های نماز جماعت باشد.

 


وی خاطرنشان کرد: لازم است با استفاده از قالب‌های فرهنگی، هنری و آموزشی برای جذب و نگه‌داشت و پرورش و تربیت نوجوان و جوانان با استفاده از ظرفیت فرهنگی و هنری کانون‌ها اقدام کرد.


این مسئول به کسب رتبه های خوب کانون های مساجد استان زنجان در رویداد ملی فهما اشاره کرد و گفت: این جایگاه با توجه به امکانات موجود در استان مطلوب است.

 


در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه وارد تمدنی به نام تمدن اسلامی شده‌ایم که پایه‌گذاری آن توسط امام راحل صورت گرفت، گفت: دولتی که همه کارکردهای آن بر مبنای اسلام باشد و برای رسیدن به تمدن بزرگ و تمدن اسلامی نیاز به نیروهایی داریم که در تراز این تمدن باشند.

 


امراله حسنی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بعد از بسیج، گسترده‌ترین شبکه‌ای است که در حوزه فرهنگ و هنر در بین مردم فعالیت دارد و پیشتر نیز اعلام کرده ام برنامه‌های فرهنگی و هنری استان حول محور کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خواهد بود.


وی با یادآوری اینکه کانون‌های مساجد یکی از حلقه‌های میانی است که می‌تواند جای خالی ایجاد شده را برطرف کند، افزود: مشکل اصلی ما بودجه و امکانات نیست، بلکه مشکل اصلی نبود برنامه و نقشه راه است، وجود نقشه راه بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

 


حسنی از اجرای نقشه مهندسی فرهنگی در کشور و تهیه برش استانی آن خبر داد و گفت: در این نقشه راهبردهای حل مشکلات فرهنگی استان آمده است و در شورای فرهنگ عمومی استان نیز مطرح شده است.

 


حسنی ادامه داد: امسال برنامه‌های این اداره‌کل در راستای تحکیم بنیان خانواده بوده و سعی خواهیم کرد در این حوزه با تدوین برنامه‌های متنوع، خلاء و مشکلی که در حوزه خانواده ایجاد شده را تا حدی حل کنیم و برای رسیدن به تمدن اسلامی نقش کانون‌ها خیلی اثرگذار است.

 

مدیر جدید ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان نیز با اشاره به وجود ۱۴۲۴ مسجد و ۳۸۲ باب کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان زنجان گفت: در این کانون ها 13 هزار و ۴۳۰ نفر عضو هستند و در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده اند.


اسلامی با بیان اینکه ۷۳ باب کتابخانه مخزن‌دار در اختیار جوانان و نوجوانان مسجدی است، افزود: ۵۸ درصد از کانون‌ها در مناطق روستایی و ۴۲ درصد در مناطق شهری هستند.

 


وی از ایجاد کارگروه‌های فرهنگی، هنری و علمی با محوریت مسجد و کانون به عنوان مشاوران و بازوان اجرایی در پیشبرد اهداف سند تحول نقشه مهندسی کشور خبر داد و افزود: امیدواریم که بتوانیم استارتاپ‌ها و مراکز شتاب‌دهنده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در بستر اشتغال‌زایی ایجاد کنیم.

 


این مسئول خاطرنشان کرد: ایجاد شفافیت در امور مربوط به کانون‌ها اعم از مدیریت کانون و اموال کانون، تبدیل مجموعه اداری ستاد مساجد به یک مجموعه میدانی، کمک به رشد و مصرف فرهنگی کالای مسجدی در بین کودکان و نوجوان و خانواده‌ها در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تقویت شبکه‌های اجتماعی کانون‌ها و استفاده از بودجه‌های مطلوب برای مناطق حاشیه‌نشین نیز بخشی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته است.


مدیر سابق ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان نیزبا اشاره به کمبود تجهیزات در کانون های مساجد استان به کسب رتبه های خوب کانون های استان در سامانه فهما اشاره کرد و گفت: در طرح نذر قربانی نیز با همراهی موسسه حضرت خدیجه و برنامه سمت خدا ۱۰ مرحله توزیع گوشت به مبلغ سه میلیارد تومان در بین نیازمندان انجام شد.

 


حجت الاسلام یارمحمدی خاطرنشان کرد: تجهیز کانون های مساجد، ارائه خدمات بیشتر به مدیران کانون های مساجد و حل شکل بیمه و تشکل دوره های آموزشی از نیازهای امروز کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان است.

 

در پایان این مراسم با اهداء لوح تقدیر از خدمات حجت الاسلام یارمحمدی تقدیر و با حکم حجت الاسلام ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، محسن اسلامی سرپرست ستاد کانون های مساجد استان زنجان شد.

کد خبر 1163003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha